betesbegränsare

jinx

Trådstartare
Nån som har erfarenhet av sån?
Problemet: pållan blir jättefet på sommaren. Hon rids ordentligt tre-fyra gånger per vecka hela sommaren. Jag kan inte välja beteshage. Jag arrenderar och får snällt tacka och ta emot det som erbjuds, så nu går de på gammal åkermark.
Jag har provat att ha henne inne halva dygnet, hon blir lika fet ändå. Så det enda jag kan tänka mig skulle kunna funka nu är en "munkorg". Vill gärna höra era erfarenheter.

Sv: betesbegränsare

Vi använder betesbegränsare och är mycket nöjda. Det verkar som det även har en "fostrande" inverkan så att hästen blir tränad att äta sakta. De betesbegränsare man kan köpa är inte så bra som de man kan göra själv av köldridåplast. Köpemodellerna är dyra, hårda och skaver. Köper man någon meter köldridåplast så kan man klippa ut flera stycken på en gång.

Bra beskrivning finns här: http://medlem.spray.se/hasthagens_gard/betbegr.htm

Vi har använt det till welshstoet,och om man klarar av att se hennes "lidande" blick de första dygnen;)så fungerar det perfekt.

Jag har inga som helst problem med skav eller liknande.

Nån som har erfarenhet av sån?
Problemet: pållan blir jättefet på sommaren. Hon rids ordentligt tre-fyra gånger per vecka hela sommaren. Jag kan inte välja beteshage. Jag arrenderar och får snällt tacka och ta emot det som erbjuds, så nu går de på gammal åkermark.
Jag har provat att ha henne inne halva dygnet, hon blir lika fet ändå. Så det enda jag kan tänka mig skulle kunna funka nu är en "munkorg". Vill gärna höra era erfarenheter.

Mitt förra sto gick med munkorg på dagarna ( gräs-tid då ;) ), då hon annars la på sig på tok för mkt. Fungerade mkt bra. PS: Du kan få köpa den billigt om du vill! :D :idea:

Vi använder betesbegränsare och är mycket nöjda. Det verkar som det även har en "fostrande" inverkan så att hästen blir tränad att äta sakta. De betesbegränsare man kan köpa är inte så bra som de man kan göra själv av köldridåplast. Köpemodellerna är dyra, hårda och skaver. Köper man någon meter köldridåplast så kan man klippa ut flera stycken på en gång.

Bra beskrivning finns här: http://medlem.spray.se/hasthagens_gard/betbegr.htm

Ja det verkar så himla fiffigt med den där man kan göra själv, man kan ju göra nytt lätt och billigt när det första börjar slitas ut. Men jag fattar inet var man ska få tag på sån där köldridåplast i rimlig storlek? Kanske max en kvadratmeter...
Det var mitt problem i våras så till slut orkade jag inte jaga sånt och bestämde mig för att köpa en betesbegränsare från GLOBUS. Den har fungerat jättebra på vår nordisdam! I början fick hon dock skav men vi smörjde då med hästsalva varje morgon innan hon fick på sig den så det gled bättre och då fick hon inga skav längre. Vi gjorde hålet i den något större (ca 0.5-1cm i omkrets) också för det är så himla litet hål i den annars.

Denna madam står alltså inne på nätterna (med lite hö) och med betesbegränsare ute på dagen och för första gången har hon inte gått upp nåt under betet. :idea:

Provade med modellen i nylon för ett tag sedan. Han åt säkert mindre, men fick skav trots smörjning och ha den så stor det var möjligt, hade rätt str. för hans nosparti. Detta kunde man säkert gjort något åt.

Men min häst mådde psykiskt dåligt av att ha den. Den hämmade honom när han vill gäspa, vilket han gör gärna och ofta, det hämmade hans käkrörelser vid tuggandet. Detta resulterade i en psykiskt knäckt häst som blev småaggresiv och som fick ont i sin kropp pga spänningarna han fick i sin käke av hämmningen.

Efter knappa veckan så åkte den veck för jag kunde inte står och se den negativa effekten. Två dagar senare var han åter normal till humöret, men ridningsmässigt tog det en vecka att bli av med spänningarna den åsamkat.

Så för min del blir det ingen mer betesbegränsare på något vis, hellre en tjock lycklig häst en period.

Senast ändrad:

Men jag fattar inet var man ska få tag på sån där köldridåplast i rimlig storlek? Kanske max en kvadratmeter...

Finns att köpa både från Granngården/Nordpost och många andra som säljer industriförnödenheter. Köps metervis till mycket lågt pris.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 693
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 806
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 525
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 793
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation