Betes släpp, bästa sättet för hagar osv?!

Gullan86

Trådstartare
Konstig titel på tråden men jag har lite frågor jag hoppas någon kan/orkar svara på.

om man har lättfödda ponnyer(alltså större risk för fång) är det då bra eller dåligt att släppa extremt tidigt på bete, alltså när gräset knappt ens kommit upp, och så låter man hästarna trampa och beta av varteftersom.
istället för att låta gräset växa upp och sen släppa dem på det som då är ju väldigt näringsrikt.
men det är kanske lika illa?

vill gärna ha så stora hagar som möjligt till hästarna men då de bara är 2st så hinner de ju ine beta av själva, tänkte då att om man släpper dem innan de kommit upp gräs om de kunde vara bättre.

sen på hösten, kan man släppa i en hage som stått helt obetat hela sommaren när forsten kommit så gräset slutat växa? eller blir de väldigt feta av det? för det är ingen näring i väl?

vad är det här om frost och fång? när är det risk?
när vet man det är farligt?
är det farligt för hästarna att dagtid vid frost beta av massa gräs som legat kvar sen sommaren?
behöver man tillsätta mkt hö då eller detta är bara tugg o inget näring???

massa frågor...behöver hjälp.

Sv: Betes släpp, bästa sättet för hagar osv?!

nu är jag tack och lov väldigt förskonad från fång, men en av våra fick fång förra våren pga. kortisonkur mot bronkit och så här sa veterinären.

vi skulle undvika att släppa på frostangripet gräs.
vi skulle undvika att låta hästen stå på kort betat gräs då det gräset innehåller mer fruktan (stavningen kan vara fel) och är stressat. vår gräset skulle vara farligare än gräset som växer efter midsommar.

bäst skulle vara klent skogsbete (vilket hon även fått gå på i år utan några problem) i annat fall skulle vi släppa på långt gräs som redan blommat.

vi ger lusern och/eller silage upptill om betet är klent.

jag skulle säga extremt tidigt för då när gräset kommer upp så betar dom ju av allt som finns och vänjr så in sig själv med gräset :)

men det är enligt vår veterinär just det nyskjutande korta gräset som är farligast (är "stressat"-växer fort=mer fruktan), vi vänjer inte in fångpållen på det viset

är nog oxå mer inne på din teori, är inte så insatt i fång men har läst lite och verkar ju vara störst risk vid betsesläpp och på våren för att det är mkt mer näring i gräset, sen att de inte gått på gräs innan kan nog oxå spela in.

men om man gör såhär då: man låter hästarna gå kvar i vinterhagen inte byter hage alltså kanske ev förminskar den så de inte har tillgång till all "fruktan" som även kommer i vinterhagen ju men de borde ju inte växa lika bra i vinterhagen som ju borde vara mer söndertrampad?

sen låter man dem gå kvar där till efter midsommar och har betessläppet så sent att gräset hunnit blomma...

då vänjer man in dem sakta tex, de får stå några timmar där/dag till en början.
ev har man sån betesreducerare på dem när de går där och de kan kanske gå där hela tiden med den på då.

sen till hösten kanske man kan låta dem gå mer och mer på det långa övervuxna gräset.

och ev låta det betas ner så de får gå på nerbetat för på hösten är väl inte gräset lika "stressat"?

"stressat" gräs är när gräset nyskjuter och det gör det ju mer eller mindre hela tillväxtsäsongen, beroende på hur gammal vall man har i hagen samt hur bra jorden är.

vad vinterhagen anbelangar så spelar det ju stor roll hur stor hagen är samt hur många hästar där går, våran vinterhage är inte upptrampad ( 8 ha på 5 pållar) där växer lika bra/snabbt som i andra hagar, den betas sommartid av kossor eftersom det minskar parasittrycket. vi liade långt gräs som vi vande in pållen på först samt handbetade.

vi har i år gjort så att fångpållen får gå i en ren skogshage i samband med att grästillväxten tar fart med en shettis som sällskap, dom stödutfodras med silage och/eller lusern beroende på behov. förra sommaren gick hon i en grushage och åt silage +lusern

rek. vi fått är att låta den fångbenägna pållen gå på blommat gräs först, inte putsa eller beta hagen först då tillväxten ökar igen.

okej tack.

men vad krongligt detta är...

blev inte fång hästen väldigt tjock av att äta av det gamla uppväxta blommade höga gräset?

vad gjorde ni när hon betat ner det då för såfort det är nerbetat så finns det väl fångrisk igen???

jag testade att sätta min tjokis på det du beskriver ska vara bäst men han svällde ju upp som jag vet inte vad så det funkar ju inte....

vad har man att välja på?

smal häst(gå på nerbetat med med risk för att få fång)

eller fet häst(gå på uppväxt och endå med risk för fång pga att hästen blir så himla fet och tung).....

vilket val är bäst?
känns som jag inte vet hur jag ska göra. för hästen MÅSTE ner i vikt han är alldeles för fet och har varit alldeles för länge.

han har gått året runt dygnet runt på lösdrift/beten stora som jag vet inte vad med väldigt få hästar sen han föddes för 8år sedan.
och han har aldrig haft en tendens till fång, dock har han aldrig fått chansen att gå på nerbetat så om det nu beror på det så vet vi ju varför han inte fått fång.
men han har ätit gräs som frosten legat på och han har gått på enorma beten de inte kunnat beta ner på en hel sommar...

så som sagt, han har varit fet väääldigt länge.

det enda som hjälpt på sommaren är när jag fått chansen att låta han gå på nerbetat och helst när det varit en torr sommar då har inte gräset växt så mkt så jag t.o.m kunnat stödfodra lite med hö och lusern då har han gått ner i vikt bra men ja ha aldrig hunnit få ner han helt.

och det som hjälpt oxå är att han gått i stora flockar där de lekt mkt då han rört på sig mer än han hunnit äta då har han gått ner i vikt med.

men nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra....känns ju som att allt blir fel.

vill ju verkligen inte att han ska få fång, nu när han klarat sig så länge.

men nu har jag eget stall och tänkte att de bästa vore ju att han kunde få efterbeta i nerbetade hagar...

han har iaf alltid gått ner i vikt när han fått göra så men som sagt har jag inte haft eget stall förrän nu så stallägarna har ju alltid satt han på gräs igen så han blivit fet igen o allt mitt jobb varit förgäves.

men nu när det närmar sig höst växer väl inte gräset lika mkt som på våren och de kan ju dessutom inte alls vara lika näringsrik eller?

jag tänker nu iafall jag kan göra så att jag flyttar plast stolpar lite eftersom o så får de gå på det avbetade som de själva betar av....??

för släpper ja de på det uppväxta så rullar de fram efter 1 dag o de mår de ju heller inte bra av...

har en mini shettis hingst med...tur e att han e hingst så lite gör han av med så han e inte alls i närheten av så lättfödd som min valack...*suck*

nej, ponnyn blir inte tjock av gräset. hon är iofs. van att gå på fri tillgång med silage vintertid, i vintras hade det en kvot på 9.3 (mj. 10.7 och råprotein 100 gr/kg/ts)

vi har tänkt att släppa på den nya obetade lösdriften (hagen) och använda oss av snabbstolpar inne i hagen som flyttas ut sakta efterhand som dom betar ner, den ponnyn och hennes säliskap ska under hösten få en egen avdelning i ligghallen och egen hage för att dom andra ska slippa snabbstaketet (behöver mer yta)

i början/mitten av -80 hade min gamla shettis en fångvarning på betet (men inte fång) enligt dåtida veterinär. vi gjorde så att hon gick i paddocken och på gårdsplanen sommartid under några år och åt hö (på den tiden trodde ju alla att det va proteinet som gav fång så hon åt då bara ängsvingel)

efter några år prövade jag att släppa med övriga hästar på bete och det har aldrig varit några problem, inte ens dom år hon faktiskt varit tjock (hon går på samma åkerbete som halvbloden, det har hon gjort sedan -89/90 någon gång) så jag vet faktiskt inte hur det va med "fångvarningen" igentligen :crazy:

hur det står till med näringen i gräset är jag inte så insatt i, antar att det har med temperatur, sol, regn och jordkvalite att göra med.

hade jag haft den oron som du ger utryck för så hade jag släppt i grusad hage och liat den mängd gräs som jag vill/vågat ge samt stödfodrat med silage/hö.

hoppas du finner en bra lösning :)

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 229
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 254
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar