Betarna på min gris, omgång 2.

mimus

Trådstartare
Förra året så blev han jättedålig på lugnande/sövmedlet, så i år försökte vi bremsa med grisbrems.

Vilket tortyrredskap........
Jag klarade knappt av det, det var hemskt, och så var tången för liten så vi kunde inte få av beten........:cry:

Nu måste vi göra om det, finns det inte någon typ av sågtråd som man kan trä runt beten och såga av den.

Jag tror att jag skulle kunna göra det själv.

"ledsen mimus med en gris som är sårig runt trynet"

Sv: Betarna på min gris, omgång 2.

Ja det finns sågtråd! Dessutom kan man såga betar med en vanlig bågfil.

Om grisen är tam kan man sitta bredvid den när den ligger och gosa med den och så kan man såga litet försiktigt med ett löst bågfilsblad.

Att klippa betarna med tång är rätt korkat för då splittras dom och det är obra.

/Kung Tulle

Då är vet rätt korkad då.

Förra året så gick det jättebra att klippa, förutom att han snetände på lugnande och höll på att dö.....

Jag kan inte bedömma hur tam han är,jag kan klippa klövarna på honom utan protest och han är ju våran kelgris, som vi borstar och gosar med.
Däremot har han stor integritet, men jag tror att om han lägger sig ner och jag kliar honom så skulle det gå med någon sorts trådsåg.

Det går inte med båg fil för beten siter för nära kinden.

Fy, jag kan knappt se honom i ögonen efter idag....

Jag har fått medel och ska behandla mot skabb, lustigt att han fått det bara så där.
Han är 7 år och har aldrig haft något sådant förr.

Var köper man trådsåg?

mimus skrev:
Då är vet rätt korkad då.

Förra året så gick det jättebra att klippa, förutom att han snetände på lugnande och höll på att dö.....

Var köper man trådsåg?

Det finns många veterinärer som inte vet så mycket om vissa djurslag. Alla kan inte allting om allt.

Kolla upp om det finns någon annan typ av lugnande som man kan ge till honom.

Annars får du helt enkelt supa honom asfull och såga när han är omtöcknad av detta. ( Förr innan det fanns lugnande till grisar gav man dom starköl). Grisar tål prit ungefär som människor dvs dom får baksmälla dagen efter men dom dör inte av sprit i normalkonsumtion.

Jag blandade skräpwhiskey i vår galts morgonfoder en gång för flera år sedan när inte vi fick tag i någon veterinär som vågade komma och söva så jag kunde klippa klövarna. :angel: Kan lugnt säga att Turold gick igenom alla stadier för ett fyllesvin!

Först blev han glad, sedan ville han para sig med mina gummistövlar, efter detta blev han argsint och ville slåss och efter detta lade han sig och sov djupt och då kunde jag ansa hans klövar.

Trådsåg köper man i militariaaffärer (armydumps) och i frilufts och campingaffärer.

/KT

Tack Tulle!!

Du är ovärdelig.

Jag hoppas de kommer att gå bra, vi provar själva.

Nej, jag kommer inte prova att ge honom lugnande en gång till.
Det var alldeles för svårt för honom.
I 2 veckor efteråt försökte hans syster bita och bråka med honom så jag trodde aldrig att jag skulle kunna ha ihop dem igen.

Varför opererar man inte bort betanlagen när dem är små?

"mimus son tvekar över att ha galt/one igen"

Det är ju inte så ofta som man måste såga betar.

Vi sågar på Turold ungfär en gång varannat år för annars växer dom in i käken igen dvs dom växer ett "rundvarv".

/KT

Iom att vi misslyckades där i maj, så har jag använt "strutstekniken".

Jag har stoppat huvudet i sanden och inte tagit tag i problemet.

Men till slut blev jag ju tvungnen.

Så jag mobiliserade 2 personer till, fixade en kakeltång + samma vet med grisbremsen och sågtråd.

Det första jag gjorde vara att linda in ståltråden på grisbremsen med wetrap, så han inte skulle bli så illa skuren som föra gången.

Men min lilla gris mindes förstås detta tortyr redskap så han var omöjlig att fånga.....och jag tyckte det var så jobbigt.

Till slut sa de andra till mig att gå, för även fast jag stod still, så såg de hur dåligt jag mådde, och hur stressad han blev av det, så jag lämnade plankan så de kunde mota in honom i ett hörn och få på bremsen.

Då gick det hur bra som helst, och på bara ett par minuter var det klart.

Jag är så lycklig, för nu vet vi hur vi ska göra, och jag ska inte vara med,
Grisen min är nog ännu lyckligare som blev av med beten, den hade vuxit så nära kinden att det blivit ett litet sår.

Fy vad jag skäms för att jag inte tagit tag i detta tidigare.

Jag har övat som attan med vår ena minigris som får stora betar.
Har kliat och hållit i beten. Han är van vid att jag håller på att pillar där. Så jag brukar med någon veckas mellanrum lyckas klippa av båda med en stark och vass plåtsax. Han är sen lite misstänksam ett par dagar.
Detta utan att hålla fast honom. Han är inte så jätte tam och uppskattar inte att bli fasthållen. När vi fixar klövarna så har vi hörselskydd på och brottar omkull honom och klipper. Grannarna tror nog att vi pinar honom då.

Vår andra är mycket tamare då vi hade honom inne hela hans första vinter. Han är mycket mindre och mera lätthanterad.

Finns det några roligare djur än minigrisar. Jag skulle sakna våra Jögge & Leffe fruktansvärt om något hände med dom.
/M

Ja, det är nog klokt att träna dem och att göra det ofta!!

Håller med dig, jag är helt frälst i mina 2.
Jag tycker de är underbara, och kloka med ett väldigt tydligt språk.

:love:

Annars får du helt enkelt supa honom asfull och såga när han är omtöcknad av detta. ( Förr innan det fanns lugnande till grisar gav man dom starköl). Grisar tål prit ungefär som människor dvs dom får baksmälla dagen efter men dom dör inte av sprit i normalkonsumtion.

/KT

:D Vi har väl alla sett Emils Griseknoen :rofl:

Körsbärsvin e´mumma :love:

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 970
Senast: Egonson_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·
Relationer För ett par dagar sedan rasade hela min värld när min sambo berättade att han vill göra slut. Han säger att han älskar mig, men som vän...
Svar
6
· Visningar
3 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka