D

dragonlady

Medryttare och ni som har medryttare hur gör ni när hästen är halt eller sjuk en längre tid (flera veckor) och ska stå eller på sin höjd skrittas en liten stund?

Att man ställer upp och tar sina dagar och mockar gör foder och eventuell stalltjänst tycker jag är ok men att betala för detta känns inte bra.

Hur gör ni?

Sv: Betalning

Helt spontant kan jag inte förstå varför man inte ska betala. Hästen kostar ju inte mindre att hålla för att den är sjuk/skadad, kanske tvärt om.
Men det kan ju bero på varför man har medryttare också. Är det för att dra ner på kostnaderna så att man har råd att ha hästen kvar är det ju nästan ett krav att man har en medryttare som ställer upp även i det här fallet. Är det för att man inte har tid själv att vara där var dag så är jag tveksam till att man ska betalt av någon som ställer upp och hjälper en med hästen även när den är frisk.

Var med om en liknande situation, visserligen betalar inte min medryttare men jag sa att hon inte behövde komma till stallet om hon inte kände för det. Men i mitt fall var jag tvungen att ge hästen penicillin så jag var ändå tvungen att komma till stallet och sköta om honom varje dag. Tyckte inte att hon behövde komma ut om hon inte ville men hade ändå möjlighet om hon kände för det :)!

Men jag tycker inte det är fel att medryttaren kommer och gör stalltjänst och sånt, men jag skulle inte ta betalt för det. Jag antar att huvudsaken trots allt med att ha medryttarhäst är att få rida så jag hade inte kunnat kräva betalning för enbart stalltjänst, det hade jag sett som lön nog.

Att ställa upp på sina dagar ser jag som en självklarhet men att betala för det, nej. Man betalar för att hyra hästägarens häst för att rida, det är vad en medryttarhäst handlar om, sköthäst är något annat som ingen betalar för.
Om hästägaren däremot är helt beroende av medryttarens betalning tycker jag egentligen inte den borde ha häst men i så fall kan man ju lösa det med att man betalar och sedan får ta över flera av hästägarens dagar när hästen är frisk så man får igen det som man betalar för.

Jag skulle inte ta betalt av medryttaren om inte hästen gick att rida normalt.
Skulle vara glad bara medryttaren ville komma ut och hjälpa till dom dagarna h*n har ändå, trots att hästen inte är fullt ridbar.

Är det en halvfodervärd är det ju en helt annan sak.

Det beror väl kanske lite på vad det är för skada oxå! Om vi säger att man hyr ut en häst - bara medryttaren som rider men den står typ som inhyrd hos hästägaren... Blir det då en skada som uppstår tex på en träning eller i medryttarens/fodervärdens vård - då tycker jag att man skall vara med och betala...
Vi har ibland lånat ut ponny och ngn stor och då har ryttarna ibland använt de som slit och släng varor... Jag har nästan blivit tokig...! Tex om hästen hoppas 3 dgr på en vecka och står alla övriga, då kommer det ju skador... Eller att de är ute och flängrider och sedan kommer det hem en ponny själv utan ryttare... Visst man kollar ju hur det är med barnen men nog tycker jag att om skadan uppstått pga dem skall de vara med och betala...Eller ???:crazy:
OM det däremot är en skada som inte kan vara pga av dem då slipper de såklart!!!:bow:

Medryttare och ni som har medryttare hur gör ni när hästen är halt eller sjuk en längre tid (flera veckor) och ska stå eller på sin höjd skrittas en liten stund?

Att man ställer upp och tar sina dagar och mockar gör foder och eventuell stalltjänst tycker jag är ok men att betala för detta känns inte bra.

Hur gör ni?

Jag har min häst på lösdrift, har en halvfodervärd som hjälper mig att rida några dagar i veckan. Skulle min häst bli oridbar av någon anledning skulle jag inte ta betalt av halvfodervärden. Däremot skulle jag vilja att hon hjälpte till med ev pyssel med hästen.

När vår häst har varit skadad under längre tid (inte ett par veckor) så har medryttaren sluppit betala, men jag är glad för hjälpen ialla fall.
Medryttaren betalar ju för att få rida inte för att leda häst.

Håller med om jag vore halvfodervärd så vore det en annan sak men då har man ju också mer att säga till om.

Jag rider eftersom det inte bara är härligt utan min fibro blir också bättre av det, när jag bara ska göra stalljobb så blir jag sämre i stället och det är inte roligt att betala för att få ont.

Jag har haft några olika medryttare genom åren, vissa har varit bra, andra har varit mindre bra.

Jag har skrivit kontrakt med de senaste i förhoppning om att de ska ta medryttarskapet på ett mer seriöst sett. Jag har senaste tiden tagit betalt i form av lite mindre än vad hästen kostar att hålla per dag. Nuvarande hästen skadade sig för en tid sedan, medryttaren sa direkt upp sig och slutade komma även om vi i kontraktet hade avtal på att denne skulle ta sina stallpass månaden ut. I detta fall rörde det sig om 4 gånger.

Tidigare har jag gjort så att om hästen blir oridbar under någon vecka utgår inte betalningen eller stallskötseln, men om hästen blir ridbar under längre tid behöver medryttaren varken komma ut eller betala något. Hittills har jag inte hittat på någon medryttare som verkligen fäster sig vid hästen tråkigt nog. Alla har varit ute efter att rida så fort hästen är det minsta skruttig någon dag eller vill ha ett lungare pass i skogen har medryttaren slutat. Varför har folk inget intresse i att ta hand om hästen så fort det inte går att träna hårt på banan? Dessa har dessutom fått rida gratis! :mad:

Jag har haft några olika medryttare genom åren, vissa har varit bra, andra har varit mindre bra.

Jag har skrivit kontrakt med de senaste i förhoppning om att de ska ta medryttarskapet på ett mer seriöst sett. Jag har senaste tiden tagit betalt i form av lite mindre än vad hästen kostar att hålla per dag. Nuvarande hästen skadade sig för en tid sedan, medryttaren sa direkt upp sig och slutade komma även om vi i kontraktet hade avtal på att denne skulle ta sina stallpass månaden ut. I detta fall rörde det sig om 4 gånger.

Tidigare har jag gjort så att om hästen blir oridbar under någon vecka utgår inte betalningen eller stallskötseln, men om hästen blir ridbar under längre tid behöver medryttaren varken komma ut eller betala något. Hittills har jag inte hittat på någon medryttare som verkligen fäster sig vid hästen tråkigt nog. Alla har varit ute efter att rida så fort hästen är det minsta skruttig någon dag eller vill ha ett lungare pass i skogen har medryttaren slutat. Varför har folk inget intresse i att ta hand om hästen så fort det inte går att träna hårt på banan? Dessa har dessutom fått rida gratis! :mad:

då har jag haft världens tur med min medryttare! har bara haft en enda till min putte och hon har kommit jämt alla sina dagar fastän min häst har varit sjuk ganska ofta till o från. men hon har bara behövt betala när han varit frisk och det är jag själv som sagt att hon inte behöver betala, dock vet jag inte riktigt varför för han har kostat mig typ 7 ggr mer än när han är frisk men tycker det känns bäst så :)

Min häst har fått en viloperiod.Har stått i ca 2 mån.Min medryttare frågade faktiskt själv om hon verkligen skulle behöva betala fullt pris.Lite tänker man väl att det finns så mycket annat att göra såsom markträning,promenader osv.Men samtidigt förstår jag också från hennes sida.Och det är ju som någon här skrev tidigare,det blir ju inte billigare fast de står.Men min medryttare sa att om jag tyckte att hon skulle betala fullt så skulle hon göra det.Men eftersom hon är så himla bra så kom vi överens om att betala mindre de månaderna hon står.

Jag skulle inte ta fullt/ta betalt om min häst var konvalisent för en tid. Ser han/henne som en resurs och därför skulle det inte kännas riktigt att ta betalt för att låta denne skritta hästen en längre tid. Visst, min häst kostar lika mycket, möjligtvis mer under en konvalisenttid, men jag anser att jag gjort ett avtal med medryttaren ska få ut lika mycket som mig av att ha medryttare. En konvalisenthäst stöder inte riktigt det avtalet.

Jag har varit medryttare tidigare men äger numer en egen häst.
Som medryttare skulle jag inte betala under den tiden hästen är oridbar. Ryttare=ridning, sjuk häst=ingen ridning=inte behöva betala. Nu har jag iofs ingen medryttare på min häst men jag skulle aldrig komma på tanken att kräva någon på pengar då hästen är sjuk. Skulle personen ändå vilja komma ut och pyssla och greja skulle jag bara vara tacksam för hjälpen.
Vill man ha någon att dela det ekonomiska ansvaret med anser jag att man får skaffa sig en delfodervärd.

Jag tar inte betalt om hästen är dålig någon längre period. För ett tag sedan skulle han vila 1 månad pga. skada, och då slapp medryttaren betala den månaden. Hon har själv tagit initiativ till att sköta om honom även när han varit skadad, så jag har inte behövt tänka på det. Jag har som tur var en medryttare som bryr sig mer om hästen än om själva ridningen.

Min medryttarhäst har haft en hälta sen i mitten av oktober ca och då ej varit ridbar.
Jag har betalat ändå och tagit honomn 2-4 gg i veckan.
Jag har inte bestämda dagar utan vi bestämmer vecka från vecka hur det passar oss.

Nästa vecka ska vi få börja skritta iaf :laugh:

Skulle du bott närmare så vore du mer än välkommen till min häst! Jag önskade att även jag hittade en bra medryttare som månade om hästen och även var intresserad av igångsättningen. Tråkigt nog så har jag bara råkat ut för de som inte är villiga att göra något extra om inte träning på banan ingår den dagen.

Om man har ridit en häst under längre tid, fastnar man inte för hästen då eller gör man det endast för egen vinning? Varför blir hästen så oerhört tråkig att åka ut till bara för att den inte kan tränas hårt en timme? Jag trodde i min vildaste fantasi att man får några slags känslor för hästen man rider några gånger i veckan. Tråkigt nog så verkar inte alla få det.

Ni som är medryttare, hur gör ni när hästen är skadad eller har vila? Lyder ni ägarens order eller har ni eget intresse av att åka ut och pyssla om hästen och kanske gå någon promenad bara för att ni VILL och för att ni tycker om hästen?

Jag är inte ute efter någon som tar hand om min häst och lasta över den på, jag hinner med själv. Det jag är ute efter är att medryttaren visar något intresse mer än endast ridning för hästen och på sin höjd kanske kan göra något litet extra så som att smörja träns istället för bara den slarviga mockningen som är "tvungen"...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Finns det någon som har kännedom om butiken Astro och kan säga om det är ett tryggt ställe att näthandla. Skyttebutik med bl.a...
Svar
9
· Visningar
551
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 642
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 830
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar