Jag har haft några olika medryttare genom åren, vissa har varit bra, andra har varit mindre bra.
Jag har skrivit kontrakt med de senaste i förhoppning om att de ska ta medryttarskapet på ett mer seriöst sett. Jag har senaste tiden tagit betalt i form av lite mindre än vad hästen kostar att hålla per dag. Nuvarande hästen skadade sig för en tid sedan, medryttaren sa direkt upp sig och slutade komma även om vi i kontraktet hade avtal på att denne skulle ta sina stallpass månaden ut. I detta fall rörde det sig om 4 gånger.
Tidigare har jag gjort så att om hästen blir oridbar under någon vecka utgår inte betalningen eller stallskötseln, men om hästen blir ridbar under längre tid behöver medryttaren varken komma ut eller betala något. Hittills har jag inte hittat på någon medryttare som verkligen fäster sig vid hästen tråkigt nog. Alla har varit ute efter att rida så fort hästen är det minsta skruttig någon dag eller vill ha ett lungare pass i skogen har medryttaren slutat. Varför har folk inget intresse i att ta hand om hästen så fort det inte går att träna hårt på banan? Dessa har dessutom fått rida gratis!