Sv: Betalning

Håller med om jag vore halvfodervärd så vore det en annan sak men då har man ju också mer att säga till om.

min medryttare har hästen som sin egen på sina dagar. Får träna o tävla hur mkt denne vill, jag brukar inte säga vad hon ska göra på sina dagar så bara för att man är medryttare betyder det inte att man har mindre att säga till om. (eller så skämmer jag kanske bort min medryttare,,,vet inte vad andra låter sina medryttare göra dock)

min medryttare får fria händer över hästens träning de dagar hon är i stallet. Hon får även möjlighet att tävla vid intresse. Jag tycker jag är väldigt generös mot henne, åkte faktiskt iväg och provade ut en hoppsadel åt hästen eftersom hon gärna ville hoppträna ibland. (jag är äkta dressyrtönt i vanliga fall). Så det känns ju lagom surt när man får ett sms där hon säger att hon börjar rida en annan häst omgående när min häst skadade sig.

Jag skulle personligen aldrig ta betalt för att någon ställde upp på sina dagar, och hade hand om hästen trots att denne var skadad. Jag skulle aldrig vilja betala för att borsta på någons häst, eller ta pass åt hästägaren.

När min förrförra medryttarhäst skadade sig, så betalade inte jag för det under den månaden han var skadad. Men jag tog mina pass som vanligt ändå. Det räcker gott och väl för att ägaren ska vara nöjd tycker jag. Det är nästan dåligt att ta betalt om hästen är skadad, om personen inte är halvfodervärd tex.

Jag åker ut till min medryttarhäst för att jag vill, för att jag tycker om honom.
vad ska jag annars göra?

Som denna vecka, var ute i måndags, känndes som en evighet att behöva vänta ända tills lördagen och åka ut men jag jobbade så mycket så kunde inte mer tyvärr.

Jag har inget imot att åka ut och bara se till hästen och pyssla lite med den jag gillar min medryttarhäst och jag följer alltid ägarens instruktioner och tränar inte hårt mer än någon dag då och då även om jag själv skulle vilja göra det oftare.

Jag har heller inga tankar på att säga upp mig utan hjälper gärna till även när han är sjuk.

Men att betala för att mocka och göra foder och ha stalltjänst känns fel det kan jag göra på ridskolan och få betalt för.

Är hästen oridbar bara en eller ett par veckor så är det en sak men längre perioder då tycker jag inte att man ska betala.

Du skämmer helt klart bort din medryttare jag har nästan inget att säga till om och jag får inte tävla och rida bara för tränare ibland.

Jag får ofta men inte alltid rida som jag vill så länge det inte blir för hårt och det inte stör ägarens ridning.

vi har kommit överrens om så att jag inte behöver betala om hon är skadad och måste vila en längre period, det tycker jag känns jätte bra eftersom att jag betalar ganska mkt (baserat på min ekonomi) och vill verkligen få valuta för pengarna.

Jag tycker generellt sätt inte man ska behöva betala om hästen är halt. Man betalar ju faktiskt för att rida (i alla fall jag).
Jag har varit medryttare på olika hästar och det har varit lite olika. På en häst kom vi överens om att jag inte skulle betala vid sjukdom (jag kände inte denna hästägare och ville vara överens om detta innan jag började för att slippa onödig diskussion och missförstånd i efterhand) Den blev dock aldrig sjuk/halt så länge jag höll på med den..
Sedan har det varit lite givande och tagande (jag har känt övriga hästägare vilket kanske gjort det lite lättare). På en häst som var halt vid några tillfällen (korta hältperioder, kanske en vecka åt gången) så betalade jag ändå men fick alltid rida fler gånger andra veckor. Jag har dock alltid ställt upp och hjälpt till med det mesta (tagit ledigt från jobbet och följt med till veterinär osv) och då tror jag hästägarna blir lite mer flexibla och "generösa ".
Det bästa är ju att diskutera detta och att vara överens innan man börjar som medryttare. :)

Skulle du bott närmare så vore du mer än välkommen till min häst! Jag önskade att även jag hittade en bra medryttare som månade om hästen och även var intresserad av igångsättningen. Tråkigt nog så har jag bara råkat ut för de som inte är villiga att göra något extra om inte träning på banan ingår den dagen.

Om man har ridit en häst under längre tid, fastnar man inte för hästen då eller gör man det endast för egen vinning? Varför blir hästen så oerhört tråkig att åka ut till bara för att den inte kan tränas hårt en timme? Jag trodde i min vildaste fantasi att man får några slags känslor för hästen man rider några gånger i veckan. Tråkigt nog så verkar inte alla få det.

Ni som är medryttare, hur gör ni när hästen är skadad eller har vila? Lyder ni ägarens order eller har ni eget intresse av att åka ut och pyssla om hästen och kanske gå någon promenad bara för att ni VILL och för att ni tycker om hästen?

Jag är inte ute efter någon som tar hand om min häst och lasta över den på, jag hinner med själv. Det jag är ute efter är att medryttaren visar något intresse mer än endast ridning för hästen och på sin höjd kanske kan göra något litet extra så som att smörja träns istället för bara den slarviga mockningen som är "tvungen"...

Jag är medryttare, men jag betalar inte i pengar, men det kasnke är okej att jag svarar änndå?! :) Jag och hästägarren har en win and win sitvation eller vad man ska kalla det. Jag har ridit längre än hästägaren och kan mer en henne i ridningen, mne hon är jätte dukig när det gäller foder och liknande. Men till saken iallfal. Hon tycker det är "läskigt" att hoppa o rida bussa iskogen, så det gör jag, jag rider även dressyr på banan. Hon är jätte skyst och kör till träningar och jag får tävla när jag vill, hon kör. Ska tävla allsvenskan nu till våren och hon är lagledare. :laugh: Hennes dotter har ockå en ponny som jag brukar hjälpa till och mocka och fixa mat till. Jag hjälper henne med stallpassen, nu sist var jag ute 1/1 och släppte ut hästarna och lunchade, även mockade och fixade mat åt båda hästarna. Vi har inga bestämda dagar vi bestämer från dag till dag och vi är ofta ute tillsammans och rider :D, hon har blivit som en extra mamma till mig :laugh:.
Nu till det här med skadeade och promdenadre och sånt. Sist hästen var skadad var i hovböld, jag tog ledigt från skolan för att kunna följa med till kliniken, jag var ute hos hästen även fast han var skadad. Och JA är man djurmänniska så fäster man sig vid hästen. Jag skulle inte kunna tänka mig någon annan häst en den här hästen, han är mitt allt. Även fast jag har fått flera finna erbjudanden om att bli medyttare på andra jätte finna hästar så har jag tackat nej för att jag är så förälskad i den här hästen. :love:
Nu blev det säkert mycket om hur mycket jag älskar den här hästen och hur mycket jag gillar hästägaren. :angel:. Men som sakt, jag skulle aldrig kunna skicka ett sms och säga att jag slutar för att hästen är halt...

Kram!

Jag betalar inte som medryttare, utan jag hjälper till i stallert och så istället.

Om han skulle skada sig/bli sjuk så skulle jag självklart fortfarande åka ut till honom mina dagar och sköta och kanske gå en sväng. Om jag skulle betalat så tror jag att det även skulle fortsatt även fast man inte kunde rida (fast det beror ju lite på hur mycket jag skulle betala). Jag tycker att det skulle vara ganska dålig stil att inte komma bara för att man inte får rida, det visar ju lite att man egentligen inte är så värst intresserad...

Vill inte överdriva, men jag har redan efter bara någon månad starka känslor för min medryttarhäst, han är ju nästan som min egen några dagar i veckan. Det som jag vill mest är ju att han ska ha det bra och att han trivs med mig :love: Jag älskar dig gubben<3<3

Om man har ridit en häst under längre tid, fastnar man inte för hästen då eller gör man det endast för egen vinning? Varför blir hästen så oerhört tråkig att åka ut till bara för att den inte kan tränas hårt en timme?

Ni som är medryttare, hur gör ni när hästen är skadad eller har vila? Lyder ni ägarens order eller har ni eget intresse av att åka ut och pyssla om hästen och kanske gå någon promenad bara för att ni VILL och för att ni tycker om hästen?

Ja, jag tycker om min medryttarhäst. Har ridit den sedan sept/okt nu. Det är en ponny och jag kommer aldrig att få tävla den och jag har inga direkta träningsmöjligheter men jag tycker ändå om den mer och mer om än jag kan bli irriterad på ägaren ibland (har säkert skrivit några kilometrar om det i andra trådar så ids inte älta det här också:angel:).

Hästen har till och från vilat under denna period och jag har ändå åkt ut och skrittat den vid hand eller annat pyssel för att skapa en bra relation till den. Detta är mitt intresse för hästar och i det ingår pyssel och skötsel lika mkt som ridning. Hästen ska skötas om än den är sjuk eller på annat sätt ej kan ridas.
Fast i mitt fall är det nog inte jag som lyder ägarens order mest utan snarare tvärtom:p Därför känner jag mitt ansvar ännu mera över att ta hand om hästen även om den ej rids.

Jag ska skaffa mig en till medryttarhäst hade jag tänkt. Jag har råd med det tackvare att denna ponny inte kostar mig mer än de saker jag tycker den behöver och köper.
Anledningen till att jag vill ha en till häst är dels för att jag vill rida stor häst och dels för att jag vill kunna träna och utvecklas för egen del. Men "för egen del" är för mig inte detsamma som att hästen inte är viktig. Bara för att jag vill träna och utvecklas i min ridning så struntar jag ju inte i hästen som individ (herregud att det finns såna på riktigt?!):eek:

Men jag ska erkänna att jag har dåligt samvete gentemot ponnyn nu när jag söker storhäst. Jag tycker om den och vill kunna ta hand om den lika mkt, men jag inser ju också att tiden är begränsad. Jag vill både ta hand om ponnyn och utvecklas själv om än det kan bli knivigt tidsmässigt:cry::crazy:

Jag är inte ute efter någon som tar hand om min häst och lasta över den på, jag hinner med själv. Det jag är ute efter är att medryttaren visar något intresse mer än endast ridning för hästen och på sin höjd kanske kan göra något litet extra så som att smörja träns istället för bara den slarviga mockningen som är "tvungen"...

min medryttare får fria händer över hästens träning de dagar hon är i stallet. Hon får även möjlighet att tävla vid intresse. Jag tycker jag är väldigt generös mot henne, åkte faktiskt iväg och provade ut en hoppsadel åt hästen eftersom hon gärna ville hoppträna ibland. (jag är äkta dressyrtönt i vanliga fall). Så det känns ju lagom surt när man får ett sms där hon säger att hon börjar rida en annan häst omgående när min häst skadade sig.

Herregud, en hästägare som du hade jag nästan kunnat flytta ner till skåne för att få vara medryttare åt (50-60 mil från mig) :eek:
Jag önskar just nu inget mera än en engagerad ägare som man slipper skämmas inför då man engagerar sig så mkt som jag gör i en häst som inte är min...
Jag kan för hela mitt liv inte förstå mig på hur en medryttare kan vara så otacksam?! Vad mer var h*n ute efter? Ja folk alltså... man ska aldrig upphöra att förvånas:grin:

Jag tycker att det låter som att du redan insett att denna situation är lite orättvis? Kan du inte prata med ägaren och säga att du gärna betalar för att rida, och gärna hjälper till i stallet om hästen är skadad MEN då inte vill betala för det? I ditt fall kan jag inte förstå hur man kan ta betalt, när du dessutom blir dålig av det och ändå gör det...:confused:

Medryttare och ni som har medryttare hur gör ni när hästen är halt eller sjuk en längre tid (flera veckor) och ska stå eller på sin höjd skrittas en liten stund?

Att man ställer upp och tar sina dagar och mockar gör foder och eventuell stalltjänst tycker jag är ok men att betala för detta känns inte bra.

Hur gör ni?

När min förra häst blev halt och jag hade en betalande medryttare så behövde hon absolut inte betala något när hästen inte var ridbar eller bara fick skrittas.
Nä, då var jag bara glad om hon ville komma och gå med hästen eller pyssla. Men jag hade nog blivit besviken om hon inte visade sig i stallet alls bara för att hon inte behövde. Vill ju att min medryttare ska bry sig om min häst :)

Hon slutade av en helt annan anledning, men jag hade inte tagit betalt förrän hästen var ridbar i alla gångarter igen, men hade varit glad för hjälp med igångstättningen.

Senast ändrad:

Du har nog rätt jag har bestämt mig men drar mig för att ta upp det med ägaren det känns lite som om jag sviker henne men samtidigt så har jag inte råd att betala för att bara göra stallsyslorna då jag på grund av min sjukdom behöver rida för att inte bli sämre och när han står så får jag ta lektioner på ridskolan i stället och det kostar.

Jag tror inte att ägaren har några problem med att förstå detta. Och är det så tycker jag inte att det är du som sviker eller är oförstående. Faktiskt. Stå på dig! :)

Tack för peppen:) ska försöka ta mig samman och prata med henne efter att vetten har varit ute på måndag.

*KL*

När jag var medryttare var hästen jag red ofta skadad/halt, och ägaren sa att jag inte behövde betala. Dock kändes det bäst för mig att betala ändå, eftersom jag vet att det var lika dyrt, om inte dyrare, för henne ändå. Jag såg det som att jag lärde mig ovärderligt mycket av alla bandage, igångsättningar och allt som hör till så jag betalde gärna...

Om jag hade skaffat medryttare till min häst idag, hade jag hellre sett att han/hon hjälpte mig med stalljobbet än betalade under tiden hästen var skadad. Tycker som någon här uppe sa, att det heter faktiskt medryttare av en anledning. Risken är ju annars att medryttaren hittar en annan häst som går att rida på och så står man där själv iallafall.

När jag var medryttare (är nu halvfodervärd) så skötte jag alla stallsysslor och pysslade om hästen även då han var skadad. Jag betalade som vanligt för att jag ville det även fast ägaren inte begärde det.

Hästen kostar ju oavsett om den är skadad eller inte, och i mitt fall så uppskattar jag att vara i stallet o fixa och pyssla med hästen oavsett om jag kunde rida eller ej.

Men jag kan förstå om andra inte har någon lust att betala om det är just ridningen som "enbart" intresserar dem. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Finns det någon som har kännedom om butiken Astro och kan säga om det är ett tryggt ställe att näthandla. Skyttebutik med bl.a...
Svar
9
· Visningar
551
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 642
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 830
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar