Sv: Betalning
Om man har ridit en häst under längre tid, fastnar man inte för hästen då eller gör man det endast för egen vinning? Varför blir hästen så oerhört tråkig att åka ut till bara för att den inte kan tränas hårt en timme?
Ni som är medryttare, hur gör ni när hästen är skadad eller har vila? Lyder ni ägarens order eller har ni eget intresse av att åka ut och pyssla om hästen och kanske gå någon promenad bara för att ni VILL och för att ni tycker om hästen?
Ja, jag tycker om min medryttarhäst. Har ridit den sedan sept/okt nu. Det är en ponny och jag kommer aldrig att få tävla den och jag har inga direkta träningsmöjligheter men jag tycker ändå om den mer och mer om än jag kan bli irriterad på ägaren ibland (har säkert skrivit några kilometrar om det i andra trådar så ids inte älta det här också
).
Hästen har till och från vilat under denna period och jag har ändå åkt ut och skrittat den vid hand eller annat pyssel för att skapa en bra relation till den. Detta är mitt intresse för hästar och i det ingår pyssel och skötsel lika mkt som ridning. Hästen ska skötas om än den är sjuk eller på annat sätt ej kan ridas.
Fast i mitt fall är det nog inte jag som lyder ägarens order mest utan snarare tvärtom
Därför känner jag mitt ansvar ännu mera över att ta hand om hästen även om den ej rids.
Jag ska skaffa mig en till medryttarhäst hade jag tänkt. Jag har råd med det tackvare att denna ponny inte kostar mig mer än de saker jag tycker den behöver och köper.
Anledningen till att jag vill ha en till häst är dels för att jag vill rida stor häst och dels för att jag vill kunna träna och utvecklas för egen del. Men "för egen del" är för mig inte detsamma som att hästen inte är viktig. Bara för att jag vill träna och utvecklas i min ridning så struntar jag ju inte i hästen som individ (herregud att det finns såna på riktigt?!)
Men jag ska erkänna att jag har dåligt samvete gentemot ponnyn nu när jag söker storhäst. Jag tycker om den och vill kunna ta hand om den lika mkt, men jag inser ju också att tiden är begränsad. Jag vill både ta hand om ponnyn och utvecklas själv om än det kan bli knivigt tidsmässigt
Jag är inte ute efter någon som tar hand om min häst och lasta över den på, jag hinner med själv. Det jag är ute efter är att medryttaren visar något intresse mer än endast ridning för hästen och på sin höjd kanske kan göra något litet extra så som att smörja träns istället för bara den slarviga mockningen som är "tvungen"...
min medryttare får fria händer över hästens träning de dagar hon är i stallet. Hon får även möjlighet att tävla vid intresse. Jag tycker jag är väldigt generös mot henne, åkte faktiskt iväg och provade ut en hoppsadel åt hästen eftersom hon gärna ville hoppträna ibland. (jag är äkta dressyrtönt i vanliga fall). Så det känns ju lagom surt när man får ett sms där hon säger att hon börjar rida en annan häst omgående när min häst skadade sig.
Herregud, en hästägare som du hade jag nästan kunnat flytta ner till skåne för att få vara medryttare åt (50-60 mil från mig)
Jag önskar just nu inget mera än en engagerad ägare som man slipper skämmas inför då man engagerar sig så mkt som jag gör i en häst som inte är min...
Jag kan för hela mitt liv inte förstå mig på hur en medryttare kan vara så otacksam?! Vad mer var h*n ute efter? Ja folk alltså... man ska aldrig upphöra att förvånas