Betalar jag för mycket i hyra?

Sv: Betalar jag för mycket i hyra?

Inte_Ung skrev:
Det var billigt det.
Ibland så undrar jag varaför jag har egen gård, när det ju går att få någon annan att ta de stora dyra investeringarna.
Här nere tycker många det är för dyrt, såvida inte stallet ligger på cykelavstånd hemmifrån.
Bortskämda skåningar... :angel: ;). Dom skulle behöva bo runt Sthlm ett tag ;)
För oss så "lönar" det sig lika bra att inte hyra ut, men gör det ändå, när vi hittar trevliga inackorderingar med islandshästar. Mest för ridsällskapets skull och att det är trevligt med lite mer aktiviteter på gården.

Fengur skrev:
Hej!

Jag flyttade själv till den byn som hästarna står utanför och detta stall var det enda som var ledigt. Dessutom känns det bra med lösdrift. Jo, det känns ganska värdelöst att köra så mycket. Tid är det ont om men morgon och kväll går bra, på lunchen blir det stressigt.
Egentligen blir det ju fruktansvärt dyr hästkostnad för dig med allt det resande. 400:- för kallhyran är ju en spottstyver när du kör 6 mil om dagen. Bara bensinpengarna+kallhyran skulle kunna räcka till full inackordering med både foder och fodringar.

Om du och hästarna trivs i stallet i övrigt och du inte kan slippa lunchen t.ex. genom fri tillgång eller få bonden att slänga åt hästarna hö, kan det säkert löna sig för dig att köpa en automatisk grindöppnare.

Den kostar en slant, men du skulle ändå sparat in kostnaden till sommaren på enbart bensinen. Detta genom att slippa köra till stallet 1 gång om dagen (2mil á10:-) på 5 månader, vilket gör en bensinkostnad på 3.000:-. Därefter är är det ren vinst. På köpet kan grindöppnartimern även morgonfodra, sovmorgon på helgen t.ex. eller kvällsfodra. Man kan ställa in både valfritt klockslag och dag. Det är alltså inte så att den t.ex. öppnar efter 6 timmar som en del andra.

Finns det bara ett hörn av hagen där du kan göra en matfålla, eller en intilliggande hage så fungerar det utmärkt. Vi har ett par grindöppnare själva till lösdriftshästarna och är supernöjda. Dom jag har är laddbara som mobiltel, ingen ström eller kablar eller batterier behövs. Grindöppnaren håller i flera år och du tar ju naturligtvis med dig den om du flyttar. Även perfekt att ha på sommaren om man inte vill ha så feta hästar så de kan gå på halvtidsbete t.ex.

Själva fodrar vi 4 gånger om dagen, varav grindöppnarna fixar 2 av fodringarna :D :D Så Här ser den ut *LÄNK*

Fengur skrev:
Hej!

Jag flyttade själv till den byn som hästarna står utanför och detta stall var det enda som var ledigt. Dessutom känns det bra med lösdrift. Jo, det känns ganska värdelöst att köra så mycket. Tid är det ont om men morgon och kväll går bra, på lunchen blir det stressigt.

Jag skulle nog själv aldrig betala det. men det beror väl på vart man bor också. Vi betalar under 300 kr i månaden och hjälps åt med fodringar. Vi har stor fin sommarhage. Vinterhagen är lite trist med har iaf vindskjul och räcker gott år fem hästar som det finns boxplatser åt. Hästarna våra brukar gå ute sju månader på sommarhalvåret.
Så jag tycker du betalar för mycket eftersom du får göra allt själv också? Men om det inte finns andra ställen att ha hästarna på är kanske det bara finns det alternativet att stå kvar med hästarna?

kanske kan snacka med gubben?

Jag har en kallhyra på just 400kr för lösdrift, tycker inte det är mkt...

Hej!

Tack för era svar. Tack Moniq för tipset om grindöppnaren, det går säkert att ordna.

MVH Sanna

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
30 870
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej! Jag kollar på lösdrift för mina hästar och har hittat ett ställe. Superfräscht, stor kuperad hage, tillgång till egen box...
Svar
5
· Visningar
820
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar