Betalar jag för mycket i hyra?

Fengur

Trådstartare
Hej!

Jag har mina 2 hästar på lösdrift hos en man som har 1 häst. Han hjälper inte till alls utan det är jag som ger dom hö och vatten 3 ggr om dagen. Hagarna är ganska stora och dom har vindskydd.
Detta betalar jag 400 kr/häst för. Det ingår inget utan det är kallhyran. Jag bor på landet och här kostar andra stallplatser ca 800 kr, men då hjälps man även åt med utfodring m.m.

MVH Sanna

Sv: Betalar jag för mycket i hyra?

Om du tycker det är för mycket så flytta hästarna till ett stall som passar dig bättre.

Lobelia skrev:
Om du tycker det är för mycket så flytta hästarna till ett stall som passar dig bättre.

Var i detta inlägg ser du att trådskrivaren säger att hon anser att hon betalar för mycket? :confused: Hon ställer bara en enkel fråga, om det är ett överpris. :)

Jag har mina 2 hästar på lösdrift hos en man som har 1 häst. Han hjälper inte till alls utan det är jag som ger dom hö och vatten 3 ggr om dagen. Hagarna är ganska stora och dom har vindskydd.

Detta betalar jag 400 kr/häst för. Det ingår inget utan det är kallhyran. Jag bor på landet och här kostar andra stallplatser ca 800 kr, men då hjälps man även åt med utfodring m.m.

MVH Sanna

Det är bara hon som kan avgöra om det är överpris. Anser hon inte att hon får det bättre på annat håll så är priset ok. Uppgifterna är alltför knappa för att någon annan ska kunna göra en bedömning mer än just det att om hon kan få bättre vilkor på annat håll så är det mer prisvärt där. (vi vet inte avstånd dit, hur ofta hon fodrar, om hagarna är bra, vem som sköter underhållet på dem, hur det är med vatten, vad det kostar att hyra motsvarande mark utan staket och andra hästar, förvaringsutrymmen, möjligheter att ta in sjuka hästar....).

Varför ger du inte råd själv istället för att endast kritisera mitt ;). Jag ger ju bara ett enkelt svar på en enkel fråga, det är mer än vad du presterar:p.

Senast ändrad:

Jag håller med Lobelia, inget är värt mer än vad man har lust att betala. Om det känns för dyrt så flytta. Har du inga andra alternativ så är det rätt pris. Tillgång och efterfrågan helt enkelt. :smirk:

Lobelia skrev:
Det är bara hon som kan avgöra om det är överpris. Anser hon inte att hon får det bättre på annat håll så är priset ok. Uppgifterna är alltför knappa för att någon annan ska kunna göra en bedömning mer än just det att om hon kan få bättre vilkor på annat håll så är det mer prisvärt där. (vi vet inte avstånd dit, hur ofta hon fodrar, om hagarna är bra, vem som sköter underhållet på dem, hur det är med vatten, vad det kostar att hyra motsvarande mark utan staket och andra hästar, förvaringsutrymmen, möjligheter att ta in sjuka hästar....).

Varför ger du inte råd själv istället för att endast kritisera mitt ;). Jag ger ju bara ett enkelt svar på en enkel fråga, det är mer än vad du presterar:p.

Hon skrev ju att hon fodrar och vattnar 3 gånger om dan....har du inte läst ordentligt??? Även att hagarna är stora.....

Hur som helst... Jag tycker att det erkar va ett bra pris! Nu vet jag ju inte var du bor någonstans men här i sthlm får man betala ca 800, men då ingår tillsyn, stödfodringar, vatten mm.... :smirk:

Rent spontant tycker jag inte att det är speciellt dyrt, om hästarna har en bra hage och ett väl fungerande vindskydd.

Men är det bekymmersamt för dig att ordna mat och vatten flera gånger om dagen, så blir kostnaden för just dig kanske för kostsam. Medan någon annan som har lätt för detta tycker att kallhyran är billig.

Kan berätta vad vi tar för islandshäst i lösdrift hos oss. Rel. centralt mitt i SKåne, men halvdåliga kommunikationer så bil behövs. Kallhyra 700:-/månad. Då ingår hage m. uppvärmd vattenkopp, tillgång till modernt stall m. alla faciliteter, hästen kan stå i box över natten vid behov. Morgon+lunchfodring med framlagt foder. Ridhus och stor utebana. Alla hjälps åt med regelbunden hagmockning.
Samma kostnad under sommaren på bete med tillsyn.

Svårt att säga. Har ni något kontrakt ? Fodrar du gubbens häst också ? Om du gör det så tycker jag det ska stå i kontraktet att i priset ingår fodring av hans häst. Vill du ev slippa åka dit 3 ggr/dag så kan du ju alltid försöka satsa på fri tillgång på grovfoder så slipper du åtminstone det arbetsmomentet. Förässten, hur köper du foder som ? Av honom eller ?

Jag missade fodringen, men i övrigt så kvarstår min åsikt att jag saknar uppgrifter för att göra en rimlig bedömning av om det är en rimlig kostnad.

Lobelia skrev:

Jag ber om ursäkt om jag trampade i klaveret. Men jag SKREV faktiskt även ett svar till Sanna annars hade jag nog inte skrivit som jag gjorde. Tyvärr, verkar det inlägget ha försvunnit i cyberrymden. Jag fick göra två försök för att få iväg det andra inlägget faktiskt.

Fengur skrev:
Hej!

MVH Sanna

Att ha en gård, ett arrende eller mark och anläggning på annat vis är faktiskt dyrare än man tror. Det är mycket arbete för att få gård och mark att fungera.

Jag hade stallplats hos min brors fd sambo för ett par år sedan. Vi satt då och räknade och grejade med stallhyra och sånt in i minsta detalj. Och där var enbart kallhyran för en boxplats runt 650 kronor. Fullpris för boxplats var 1600 inklusive hö, halm, havre och kanonhagar, men ingen ridbana och enformiga ridvägar på avstånd. Stallägaren skötte morgonfodring och utsläpp måndag-fredag, vi andra delade på resten.

Så jag måste säga att jag tror inte att 400 kronor per häst på en lösdrift är överpris. Speciellt inte om det är stora hagar och vindskydd som underhålls och hagar, som kalkas och gödslas inför nya betessäsonger.

Det var billigt det.
Ibland så undrar jag varaför jag har egen gård, när det ju går att få någon annan att ta de stora dyra investeringarna.

Hej!

Jag fodrar även hans häst. Stängslet är ganska välskött men han kan inte ha mockat hagarna på mycket länge, jag flyttade dit mina hästar i november så då hade det redan fryst fast för mycket. Jag ser inte fram mot våren när det tinar då det förmodligen blir jag som får mocka. Det som stör mig är att han inte hjälper till när han bor precis vid stallet. Jag har 1 mil dit. Vi har inte skrivit kontrakt, han vill ha pengarna svart.

MVH Sanna

Varför flyttade du dit? Det verkar rena döden att köra 3*2 mil om dagen för att fodra. Hur har du tid :confused:

Hej!

Jag flyttade själv till den byn som hästarna står utanför och detta stall var det enda som var ledigt. Dessutom känns det bra med lösdrift. Jo, det känns ganska värdelöst att köra så mycket. Tid är det ont om men morgon och kväll går bra, på lunchen blir det stressigt.

Ditt problem är väl knappast hyran, mindre än 400kr är knappast idé att diskutera, utan resorna och arbetsinsatsen. Det som gäller är förmodligen att förhandla med ägaren om att han tar på sig mer arbete (ev mot betalning), att ge fri tillgång till grovfoder eller flytta.

priset är väl inte så farligt, men gubben skulle definitivt få anstränga sig lite mer.
Hur gjorde han innan du kom dit?
Jag skulle satsa på fri tillgång, det finns flera bra sätt att lösa det även med vanligt hö. Dessutom skulle du förhoppningsvis spara flera resor...
En mil är inte så farligt i sig, men att vara tvungen till att köra det tre gånger om dagen sju dagar i veckan är liiiiite magstarkt!

Usch det är det som är så trist när man inte har eget stall, det hade varit bra mkt billigare för dig att ha det.Leta en annan stallplats om du inte är nöjd.

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
30 870
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej! Jag kollar på lösdrift för mina hästar och har hittat ett ställe. Superfräscht, stor kuperad hage, tillgång till egen box...
Svar
5
· Visningar
820
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar