Betalar du?

Jag läser gärna nyheter på nätet men nuemra är det väldigt få artiklar som man kan läsa kostnadsfritt tyvärr. Vissa, som Aftonbladet markerar ju tack och lov med "Plus" på betalartiklarna så att man slipper klicka i onödan, men DN gör ju det inte. Jag vet att journalister också måste få lön men jag tycker det är för dyrt eftersom jag är långtidssjukskriven. Betalar du för nyheter på nätet? Varför eller varför inte?
Jag betalar, sammanlagt sex prenumerationer på tidningar jag läser på nätet (DN, SvD, Tidningen Ridsport, Hippson, New York Times’ och Washington Post). Sen läser jag F.A.Z., Der Spiegel och The Guardian också, men de kommer man åt utan betalning. Der Spiegel betalar man typ 4 kr per artikel för de längre reportagen, så det betalar jag per styck.

Rekommenderar The Guardian om det är knappt med pengarna, de har bra nyhetsrapportering, och ingen betalvägg alls.

Jag tror att det numera bara är ett fåtal på absolut yttersta högerflanken som ser G-P som vänstervriden.
Jag läser själv sällan GP eftersom jag inte bor på den sidan av landet, annat än om jag klickar på länkar som leder dit - men jag skulle nog vilja säga att GP är hör till det vi kallar för mainstream. Ganska ointressant urvattnad politisk profil, vare sig man ser det från vänster eller höger sida, men som ger ut klart mer pro-vänsterorienterad nyhetsrapportering.

Jag läser själv sällan GP eftersom jag inte bor på den sidan av landet, annat än om jag klickar på länkar som leder dit - men jag skulle nog vilja säga att GP är hör till det vi kallar för mainstream. Ganska ointressant urvattnad politisk profil, vare sig man ser det från vänster eller höger sida, men som ger ut klart mer pro-vänsterorienterad nyhetsrapportering.
G-P har antagit en påtagligt mer högerorienterad profil sedan ett par-tre år. Med Alice Teodorescu som politisk redaktör, ledarskribent och tonsättande röst utåt (och ledarskribenter som Aleksandra Boscanin och Jenny Sonesson) vidhåller jag att man får befinna sig själv rejält långt åt höger för att uppfatta G-P som vänstervriden.

G-P har antagit en påtagligt mer högerorienterad profil sedan ett par-tre år. Med Alice Teodorescu som politisk redaktör, ledarskribent och tonsättande röst utåt (och ledarskribenter som Aleksandra Boscanin och Jenny Sonesson) vidhåller jag att man får befinna sig själv rejält långt åt höger för att uppfatta G-P som vänstervriden.
Ok, som sagt - jag är ingen regelbunden GP-läsare så jag vet faktiskt inte. Men när jag säger mainstream så baserar jag det på att deras material är typ identiskt med alla andra stora mediahusutgivningar, och ska tillägga att när folk från höger ofta kritiserar denna typ av media för att vara "vänstervriden" beror de kanske ofta på vad de faktiskt INTE publicerar. Jag tror den detaljen ofta förbises av många.

Ok, som sagt - jag är ingen regelbunden GP-läsare så jag vet faktiskt inte. Men när jag säger mainstream så baserar jag det på att deras material är typ identiskt med alla andra stora mediahusutgivningar, och ska tillägga att när folk från höger ofta kritiserar denna typ av media för att vara "vänstervriden" beror de kanske ofta på vad de faktiskt INTE publicerar. Jag tror den detaljen ofta förbises av många.
Tja jag har sagt upp prenumerationen på grund av vad de publicerat sista åren så det är möjligt att den faller dig i smaken nu.

Tja jag har sagt upp prenumerationen på grund av vad de publicerat sista åren så det är möjligt att den faller dig i smaken nu.
Mig? Hur menar du nu? Jag har liksom aldrig varit någon läsare av GP då det är en i mitt tycke en ganska regional tidning? Jag har liksom inte sett tidningen som pappersversion någonsin i mitt område frontad annat än på hyllan "övriga tidskrifter" och de gånger jag läser GP är det i sammanhang där jag klickat på länkar och i mitt tycke är det en väskustvariant på expressen som är betydligt vanligare i mellansverige.

(liksom wtf, "faller mig i smaken??)

Jag läser gärna nyheter på nätet men nuemra är det väldigt få artiklar som man kan läsa kostnadsfritt tyvärr. Vissa, som Aftonbladet markerar ju tack och lov med "Plus" på betalartiklarna så att man slipper klicka i onödan, men DN gör ju det inte. Jag vet att journalister också måste få lön men jag tycker det är för dyrt eftersom jag är långtidssjukskriven. Betalar du för nyheter på nätet? Varför eller varför inte?
Skulle göra för trovärdig rapportering. Aldrig i livet för skiten som kvällstidningarna producerar.

Du tycker inte att journalistik är värt att betala för?

Eftersom det inte finns några gratisluncher - vem ska betala för journalisterna och mediehusens arbete istället för du?

Det är en stor fråga. Traditionellt har det delats mellan prenumeranter (läsare/konsumenter) och reklamintäkter.

Jag är som sagt beredd att betala för journalistik, men inte i form av löpande abonnemang på 10-tals spridda tjänster. Då nöjer jag mig med ett sämre aktuellt utbud och letar upp den information jag vill ha på andra sätt.

Det är en stor fråga. Traditionellt har det delats mellan prenumeranter (läsare/konsumenter) och reklamintäkter.

Jag är som sagt beredd att betala för journalistik, men inte i form av löpande abonnemang på 10-tals spridda tjänster. Då nöjer jag mig med ett sämre aktuellt utbud och letar upp den information jag vill ha på andra sätt.
Vad menar du med spridda tjänster?

De prenumerationer jag har ger mig tillgång till alla "delar" av morgontidningarna. Annat lullull intresserar mig inte och finns inte i någon större utsträckning?

Jag är intresserad av nyheter. Just nu irriterar jag mig på att SvD har få aktualiteter på sin startsida på nätet. En hel del är förklädda annonser eller artiklar som ligger kvar sedan länge. Blir det inte bättre avslutar jag tills de skärpt till sig.

Jag vill ha nyheter och inte annonser. Alltså ska inte intäkterna komma från annonser enbart. Då blir det för lite redaktionell text.
Så jag betalar.

Nej. I vanliga fall läser jag på jobbet när jag har lunch, nu läser jag eller tittar på nyheterna. Aftonbladet har sällan plus på det jag vill läsa ändå.

Vad menar du med spridda tjänster?

Därför att jag är intresserad av att ta del av artiklar från många källor. Att betala för till exempel SvD skulle inte lösa mer än en tiondel av det jag vill ha och att ha 10 sådana löpande abonnemang där man läser enstaka artiklar i månaden är långt utanför kostnadsbilden - med de priser jag sett hittills i alla fall.

Det jag kan tänka mig att göra är att betala per artikel, på ett smidigt sätt som gör att man inte behöver registrera sig och få massa skit tillbaka. Snabbt, klick, dra 5 SEK från kontot, ge mig artikeln.

Det jag kan tänka mig att göra är att betala per artikel, på ett smidigt sätt som gör att man inte behöver registrera sig och få massa skit tillbaka. Snabbt, klick, dra 5 SEK från kontot, ge mig artikeln.

Ett sådant system skulle jag också vilja att man utvecklar!

Jag läser DN på papper, och har då även tillgång till DN på nätet, alltså alla artiklar där. Men jag är en gammal tant numera, som absolut vill ha en papperstidning i handen.

Ibland har jag tillfälligtvis någon månad eller två någon annan tidning via nätet, och betalar för det, men jag tycker som du att det blir för dyrt att ha flera prenumerationer på det viset.

Jag har haft papperstidningen i 25 år men lessnade då det inte skrivs en rad mer om våran kommun.Förut hade vi en redaktion här och det var alltid en halvsida .Så jag hade både nät och papperstidningen några år och det var inte så stor prisskillnad men blev less och sa upp tidningen

Jag har haft papperstidningen i 25 år men lessnade då det inte skrivs en rad mer om våran kommun.Förut hade vi en redaktion här och det var alltid en halvsida .Så jag hade både nät och papperstidningen några år och det var inte så stor prisskillnad men blev less och sa upp tidningen
Detblir alltid en markant försämring så fort en lokalredation läggs ner :meh:

Detblir alltid en markant försämring så fort en lokalredation läggs ner :meh:
Ja dom ringde och försökte övertala mig att fortsätta men sa som det var .När det inte står ett skit om vad som händer här kan det kvitta .Jag är inte intresserad av att läsa om ungefär liknande rapporteringen från resten av dalarna men inget härifrån .Men hon sa dom hade en i mora som skulle täcka upp men hon har tydligen somnat någonstans på vägen

Du tycker inte att journalistik är värt att betala för?

Eftersom det inte finns några gratisluncher - vem ska betala för journalisterna och mediehusens arbete istället för du?
Jag hoppas att papperstidningarna förvinner helt. Dåliga för miljön, tidskrävande och ändå inte helt uppdraterade när nyheten väl kommer ut. Visst är det mysigt att läsa en papperstidning, men vi kommer att vänja oss och få samma känsla med en padda eller annat elektroniskt verktyg.

Och försvinner pappret försvinner också hela tryckeriverksamheten. Webbutveckling kostar inte lika mycket som att få ut papperstidningar, speciellt eftersom alla tidningar inte säljer.

Online kan det absolut få finnas prenumerationer på hela tidningen, men de viktigaste nyheterna ska vara gratis enligt mig. Det får finansieras genom annonser.

Därför att jag är intresserad av att ta del av artiklar från många källor. Att betala för till exempel SvD skulle inte lösa mer än en tiondel av det jag vill ha och att ha 10 sådana löpande abonnemang där man läser enstaka artiklar i månaden är långt utanför kostnadsbilden - med de priser jag sett hittills i alla fall.

Det skulle jag också önska och det borde inte vara svårt att få till en sådan lösning rent tekniskt.

Betalar inte eftersom jag är mest intresserad av utländska nyheter. Om något skulle jag kunna tänka mig att betala för NYT och WaPo. Huffington Post är också bra för vissa saker.

Älskar Guardian och har faktiskt sponsrat dem ibland. Fantastiskt att de fortfarande håller på just att nyheter ska vara gratis och de har kvalitetsjournalister. BBC är också gratis och SVT/SR ska inte underskattas. Både DN och SvD håller ingen vidare kvalitet anser jag. Dessutom, att DN inte bara har allting bakom en paywall utan också har mage att kräva att man stänger av AdBlock med hänvisning till att journalistik kostar så fort man surfar in på hemsida irriterar mig något oerhört. Att jag ska räknas till deras reklamintäkter för privilegiet att se rubrikerna?

Liknande trådar

Samhälle Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när... 2
Svar
39
· Visningar
1 465
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 237
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 520
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka