Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?
Jag gjorde ett projektarbete om detta i höstas, och efter en undersökning, som pågick i flera månader, visade det sig att 95% av alla anställningar som undersöktes, var svarta. Medellönen var 6000.-/månaden (då är ev boende o stallplats inräknat o värderat i dom 6000.-) och arbetstimmarna sällan mindre än 200h/mån.
Anledningarna till varför det är såhär är många. Dels har ridsporten gått från lyxsport till något som kreti och pleti håller på med (det har självklart en massa positiva aspekter också). Kreti och Pleti har inte råd att betala lika mycket som en utövare med mycket pengar. Det finns dessutom så många Kreti och Pletisar inom ridsporten idag, att det finns få utövare som är villiga o betala vad det faktiskt kostar att ha häst.
Dels finns det så många hästtjejer som inte ser att jobba med hästar som ett jobb. De ser det som en lyx att kunna hålla på med vad de älskar, och är nöjda sålänge de får fickpengar för att överleva. Dessa tjejer verkar dock bli färre o färre. Man ser, både på annonssidorna här, och andra ställen, att ställena som är ökända för ett betala skitpengar annonserar efter arbetshjälp med jämna mellanrum sisådär varannan månad.
Ännu en anledning är att häst och stallskötseln inte moderniseras. Man mockar och fodrar likadant idag, som för hundra år sedan. Övrigt jordbruk har moderniserats och kostnadseffektiserats, men inte hästnäringen. Det ger låga investeringskostnader, en skottkärra o grep, är inte särskilt dyra, men det kostar att hålla med någon som sköter kärran o grepen.
Ännu en anledning är att SKV har viktigare saker för sig. De är inte ett dugg intresserad av att rensa ut i svartbranschen. Facket har gjort en del. Bla blockaden mot Ri*ab, förhandlingarna med Söd******* RC, men särskilt mkt har de inte kunnat göra. De anser inte heller att problemet är särskilt stort.
Det enda som kan förändra branschen är att folk bojkottar all svart verksamhet. Det kommer nog aldrig hända tyvärr. Hur många har lust o betala 2000.- extra i månaden för att personalen ska få vit lön? Hur många har lust o betala sin tränare dubbelt så mkt för att pengarna ska kunna skattas? Inte tillräckligt många tyvärr.
Gällande hovslagare tror jag däremot att det blir ovanligare o ovanligare att det görs svart? Iaf här i Sthlm. Under 20 år, har jag vid ett enda tillfälle inte fått kvitto, o det var en hovslagare jag akut fick ta in vid ett tillfälle, o då har jag ändå avverkat rätt många hovslagare.