Betala TV-avgift

Sv: Betala TV-avgift

Jag säger att vi andra på olika sätt får hitta vägar att finansiera skatter och andra avgifter, varför skulle ts slippa? Det är inte ovanligt att behöva ta studielån när man studerar om man inte råkar sitta på eget kapital eller har föräldrar som sponsrar. Det är heller inte hälsovådligt eller olagligt. Eller särskilt smärtsamt.

Vill man leva snålt och inte ta lån så applåderar jag det, helt klart vettigt beslut.
Man behöver betala och äta mat för att överleva, betala hyran för att kunna bo, betala elräkningen för att kunna tända lampan och förvara maten i kylen.
Ta lån för att betala en TV-licens man blivit påtvingad fast man inte äger en tv och inte tittar på SVT-utbud övht är dårskap.

Idén om public service dog samma dag som det fick stark partipolitisk prägling. Lägg ned eller koda.

Vill man leva snålt och inte ta lån så applåderar jag det, helt klart vettigt beslut.
Man behöver betala och äta mat för att överleva, betala hyran för att kunna bo, betala elräkningen för att kunna tända lampan och förvara maten i kylen.
Ta lån för att betala en TV-licens man blivit påtvingad fast man inte äger en tv och inte tittar på SVT-utbud övht är dårskap.

Idén om public service dog samma dag som det fick stark partipolitisk prägling. Lägg ned eller koda.

Ähmen hallå, du får tycka vad du vill om public service (vi tycker väldigt olika) men det är inte valbart att betala tv-licens om man har en tv-mottagare. Det är som sagt inte pay per view, utan du betalar för ett brett utbud. Oavsett om du nyttjar det eller ej (men gör gärna det, jag tror man blir smartare om man kollar på Kunskapskanalen eller dylikt än om man glor på Kanal5, men jag har inte forskat på det eller så).

Det är heller inte okej att välja vilka skatter man har "lust" att betala eller möjligt att välja exakt vad just ens egna skattepengar ska gå till. Det är liksom inte okej att bara "nämen jag känner för att leva snålt och bara betala hyra och mat och leva utanför resten av samhället".

Det funkar ju inte så att leva i en demokrati. -Surt, kan man tycka! :yuck:

Tar sista knappen

Min text är nu färdig, har ändrat den litegrann. Jag kommer att skicka in den till Kammaråklagaren i Luleå, till olika tidningar och till olika politiker, bland annat stadsministern och utbildningsministern.

Jag tycker att fler bör skriva liknande texter. Av det jag läst i denna tråd verkar de flesta hålla med mig. Protestera. Vägra betala, avanmäl allt vad som heter TV-mottagare och vägra öppna dörren för kontrollanter. Jag hade önskat att jag själv hade vågat men jag är helt enkelt för feg. Betala lär jag tvingas göra, men för en gång skull tackar jag mina föräldrar för den uppväxt de gav mig. Jag har lärt mig att argumentera, jag har lärt mig att slåss för min sak. Jag hoppas att jag kan driva ärendet ända upp i Högsta Domstolen, eller i alla fall till Tingsrätten. Jag har lärt mig den hårda vägen att stå på egna ben. Det är jag idag tacksam för. Jag är van att kämpa för att komma dit jag vill.

Skriv texter, protestera. Ensam är det svårt att driva detta, men tillsammans är vi starka. Infogar texten jag skrivit, kopiera den hur mycket ni vill. Men lova mig att protestera.

Begäran om omprövning gällande Radio- och TV-avgiften

Mitt namn är **. Jag är student och har på grund av detta behov av dator med uppkoppling till Internet. Mitt studiebidrag är på 2800 kr i månaden. Av detta går 2400 kr till hyra. Jag har med andra ord 400 kr som ska räcka till mat och Internet. Alla utgifter som inte faller under det absolut mest nödvändiga faller med andra ord bort.

Jag har aldrig ägt en TV och har således aldrig betalat Radio- och TV- avgiften. En medarbetare från Radiotjänst i Kiruna AB ringde mig för ett par veckor sedan. Samtalet var kort och jag fick bara frågan om jag har dator. Det har jag onekligen. Döm om min förvåning när en räkning på 519 kr damp ned i min brevlåda. Efter att ha kollat lagen fick jag veta att definitionen av begreppet TV-motagare från och med 1 januari 2007 blev teknikneutral. Med andra ord, alla som har dator, surfplatta, smarta telefoner eller annan utrustning som kan ha anslutning till Internet tvingas betala Radio- och TV- avgiften oavsett om uppkoplingen används till att kolla på TV via Internet eller inte.

Detta anser jag är absurt. Det handlar inte längre om Radio- och TV- avgift utan om en INTERNETAVGIFT, eller kanske snarare om innehav av teknisk utrustning som kan anslutas till Internet. Jag betalar redan för att surfa på Internet, jag har redan betalt för mina tekniska apparater när jag köpte dem.

Vi lever idag i ett tekniksamhälle där merparten av kommunikationen sker via Internet, antingen i datorn eller i mobilen. Med andra ord är det svårt att klara sig utan Internet. TV däremot är INTE nödvändig. Jag har aldrig nyttjat denna tjänst, varken via datorn eller via ”vanlig” TV, vilket gör att jag inte begriper varför jag ska tvingas betala för en tjänst jag aldrig använt och aldrig kommer att använda. Jag har inget behov av TV, varken vanlig eller det man kan se via Internet. Jag vill med andra ord fortsätta surfa på Internet, men jag vill inte börja se på TV eller tvingas betala licens för något jag aldrig använder och inte har för avsikt att börja använda. För mig är datorn ett ARBETSREDSKAP, något jag behöver liksom snickaren måste använda hammare. Plötsligt har detta arbetsredskap dirigerats till att bli en leksak som enbart används för sitt höga nöjes skull för att titta på TV. Min dator används nästan uteslutande till att skriva på eftersom alla arbeten måste vara skrivna på dator och skickas in via mejl. Internetet använder jag för att kommunicera med, främst med lärare och andra universitetsstudenter vilket är en förutsättning för att kunna bedriva akademiska studier. Jag måste surfa mycket på Internet på grund av mina studier. Jag måste hålla kontakt med mina lärare vilket görs via mejl. Jag måste kolla hur schemat ser ut vilket görs via Internet. Jag måste delta i gruppdiskussioner vilka sker över Internet. Jag klarar med andra ord inte av mina studier utan tillgång till dator och Internet.

Jag ringde min Internetleverantör 2013-11-13 och fick då reda på att jag har bindningstid till den 1 juni 2014. Jag måste med andra ord betala för den tjänsten fram till det datumet och i förlängningen för en licensavgift jag aldrig använder mig av. Jag har dock för avsikt att säga upp Internetavtalet och skänka bort datorn eftersom jag inte har råd att ha kvar den på grund av att jag inte har råd att betala dubbla Internetavgifter. Jag kommer med andra ord att äventyra mina akademiska studier eftersom jag inte mer kommer att ha tillgång till dator vilket i princip är ett krav i den akademiska värden. I väntan på att avtalet ska löpa ut tvingas jag betala 519 kr i kvartalet för en produkt jag aldrig använder, pengar jag mycket hellre hade använt till mat. Nu väntar istället svälten runt hörnet.

Jag anser detta vara olagligt och inte förenat med IT samhällets och universitetssamhällets krav på Internetuppkoppling. Lagen hade varit helt korrekt om den bara hade gällt de sidor på Internet som kan nyttjas för TV-tittande. Mitt förslag är att det införs en inloggning för licensinnehavare vilken får till följd att man måste betala Radio- och TV- avgift för att nyttja vissa sidor på Internet, delvis de sidor som TV-tittade sker på. Detta torde inte innebära några tekniska problem att införa. Exempelvis måste man betala en avgift för att se merparten av program på tv4play vilka är gratis om man ser dem på vanlig TV. Ett annat alternativ är att helt slopa licensavgiften och istället införa skatt på Radio och TV, vilken betalas i proposition vad var och en har för inkomst, via skattsedeln, vilket får till följd att alla i samhället bidrar till den viktiga uppgift den oberoende journalistiken har. Problemet idag är att ensamstående drabbas hårdas. Hur kan journalistik vara oberoende om de svagaste i samhället tvingas finansiera den?

Som det är nu måste jag betala Radio- och TV- avgift eftersom jag har en dator. Har datorn blivit en TV? Uppenbarligen. Problemet är dock att man kan nyttja datorn till mycket mer än att se på TV. Avgiften gäller även de som har så dålig uppkoppling att de inte kan se på TV via Internet. Hur går detta ihop?

Radio- och TV- avgiften ska betalas av alla som har någon form av Internetuppkoppling, oavsett vad denna används till. Radio- och TV- avgiften betalas inte längre av dem som nyttjar utbudet utan av dem som använder Internet och datorn som ett ARBETSREDSKAP.

För att de inte skulle gå på dinosauriehistorien tex? Eller vad nu man hittar på.

Jag är rätt säker på att de inte trott mig hittills men att tro något är inte samma sak som att kunna bevisa det. Jag har då aldrig fått någon räkning.

Fast förstår du inte att det är dödfött?

Kammarrätten har ju nyligen i en dom kommit fram till att datorn ÄR en TV (tydligen) så att protestera hjälper inte alls. Visst kan du skicka det till regeringen (det heter för övrigt statsminister inte stadsminster) men skicka det för guds skull inte till någon åklagare - de håller bara på med brottmål och detta är inget brottsligt eller till radiotjänst.

Antingen har du lite råg i ryggen och drar en vals om att du inte har dator - eller så betalar du. Det är liksom de två valen som finns.

// Zoya, som aldrig betalat TV-avgift och tänker inte börja med det nu.

1. Texten innehåller många stavfel och är ganska taffligt skriven. Den andas mer personligt klagomål än debattartikel.
2. Den är för lång, vill du ha in den i någon lokaltidning - korta ner.
3. What Soya said. Kolla upp vart det är du faktiskt ska skicka texten. Annars framstår du bara väldigt naiv.
4. Vill du undvika att inte kunna betala de skatter du och alla andra ska göra - jobba eller ta studielån.

Man kan även se till att baka in avgiften i all elektronik som kan användas för att titta på TV-sändningar.

Det är en bra idé.
Jag skulle också kunna tänka mig att ha det inbakat i internetavgiften och med betal-TV.
Oftast så har de som tittar på TV ju även Boxer, Viasat eller Canal Digital.
De som inte har internet eller betal-TV kan ju få slippa.
Som med Sveriges (ljud-)Radio.

Ju snabbare internet desto högre TV-avgift och vid hastigheter under det som behövs för att titta på TV så skippar man det.
För Studenter så blir det ju då StudentNätet som får ta kostnaden och det blir faktiskt rätt.

Som redan påpekats så bör du nog omformulera en del i brevet.

Jag tycker inte att du bör ha med text som "Nu väntar istället svälten runt hörnet.". Det känns inte seriöst att antyda att man riskerar svälta ihjäl ifall man tvingas betala TV-avgift. Med sådana formuleringar lär enda effekten av ditt brev vara att några personer kring ett fikabord på Radiotjänst får sig ett skratt.

Sen undrar jag hur du tror att detta skulle kunna leda till högsta domstolen. För det krävs det ju att någon drar det till domstol. Du skriver själv att du inte har modet att vägra betala. Att vägra betala är nog enda möjligheten för att få Radiotjänst att stämma dig. Då återstår att du stämmer Radiotjänst vid tingsrätten. Det lär tyvärr riskera att bli väldigt dyrt för dig.

Jag har lärt mig att man ska välja sina strider. Att stämma Radiotjänst när man redan erkänt att man bryter mot lagen lär tyvärr inte vara en strid som går att vinna. Domstolar bryr sig tyvärr inte om saker som sunt förnuft, de ser bara på hur lagen är formulerad. Ibland funderar jag om inte ett system med lekmannajury vore bättre, då kanske man kunde få in lite sunt förnuft i domarna.

Ska du sikta på någon domstol är antagligen chansen högre att nå framgång om du får EU-domstolen att ta upp fallet.

Ähmen hallå, du får tycka vad du vill om public service (vi tycker väldigt olika) men det är inte valbart att betala tv-licens om man har en tv-mottagare. Det är som sagt inte pay per view, utan du betalar för ett brett utbud. Oavsett om du nyttjar det eller ej (men gör gärna det, jag tror man blir smartare om man kollar på Kunskapskanalen eller dylikt än om man glor på Kanal5, men jag har inte forskat på det eller så).

Det är heller inte okej att välja vilka skatter man har "lust" att betala eller möjligt att välja exakt vad just ens egna skattepengar ska gå till. Det är liksom inte okej att bara "nämen jag känner för att leva snålt och bara betala hyra och mat och leva utanför resten av samhället".

Dagens public service, hur den är uppbyggd och hur den finansieras har absolut ingenting med demokrati att göra.
Givetvis har man valet att betala och att inte betala sina räkningar, så länge man är beredd på att ta konsekvenserna. Precis om man kan välja att köra för fort.

Jag skulle kunna tänka mig att föreslå för SVT att ha någon form av inloggning på svtplay, kopplad till TV-licensen. Kan man logga in där så visar det att man har betalt sin licens och då kan man se de tvprogram men vill se.
Plättlätt!

*kl*

Jag blir faktiskt lite förundrad över hur man i den här tråden tipsar varandra om hur man ska kunna fuska sig förbi en lagstadgad (eller hur man ska uttrycka det) avgift. Skulle det vara lika okej om tråden till exempel handlade om tips om hur man lättast smiter undan någon annan skatt?

Jag skulle kunna tänka mig att föreslå för SVT att ha någon form av inloggning på svtplay, kopplad till TV-licensen. Kan man logga in där så visar det att man har betalt sin licens och då kan man se de tvprogram men vill se.
Plättlätt!

Givetvis.
Varför inför man inte det?
Gissningsvis för att det inte är tillräckligt många som vill betala för de "fantastiska" program som ps serverar.
Om så är fallet, vilket vi inte vet utan bara kan gissa oss till pga den enorma ovilja att lösa licensen smidigt, hur går det då ihop med ordet "demokrati"?

Vill man frångå att TV-licensen har med SR att göra utan att det numer bara handlar om TV-mottagare så är det väl en avgift som rimligen skall läggas på apparaten vid inköp.

*kl

När jag flyttade hem till lillebror för ett par år sedan så meddelade jag bara att jag inte hade någon TV längre. Och så upphörde räkningarna från Radiotjänst att komma, det var inga problem.

Numer har jag skuldsanering och lever på exminimum men betalar ändå, klart att det är surt men det är som det är. Demokrati liksom...

Tycker avgiften ska läggas på skattsedeln istället. Lättare administrering och lägre avgift eftersom fler kommer betala.

Jag blir faktiskt lite förundrad över hur man i den här tråden tipsar varandra om hur man ska kunna fuska sig förbi en lagstadgad (eller hur man ska uttrycka det) avgift. Skulle det vara lika okej om tråden till exempel handlade om tips om hur man lättast smiter undan någon annan skatt?

Det handlar nog om att TV-licensen anses felaktig av många. För mig handlar det till stor del om att den motiveras med en lögn. Nämligen den att SR skulle vara oberoende. Så i vissa fall tycker jag att det är helt OK att propagera för lite civil olydnad.

Jag hade förstått din upprördhet ifall vi satt här och tipsade varandra hur man bäst utför ett bankrån, nu känns det som att ditt inlägg mest handlar om moralpanik.

Senast ändrad:

*kl*

Vi är uppfostrade i en demokrati, TV-licensen strider mot demokratiska värderingar och som demokratiskt fostrad gör man då passivt motstånd.

Den omfattande rabaldern och motståndet mot TV-licensen är i sig ett tecken på att den är galen, den upprör.

Tycker avgiften ska läggas på skattsedeln istället. Lättare administrering och lägre avgift eftersom fler kommer betala.
håller med
och det borde inte vara någon stor grej att administrera heller, utan att det är någon skatt. Vi betalar ju redan en begravningsavgift den vägen. Lägg på en public service-avgift där också så är alla med och betalar.

Jag måste säga att jag tycker det är ganska skönt att det finns radio och tv som inte har en massa avbrott för reklam.

...

I en demokrati, så köper man en dator av en återförsäljare. Man accepterar betalningsvillkoren.

I en demokrati så köper man en bredbandsuppkoppling. Man accepterar betalningsvillkoren samt bindningstiden t.ex.

I en demokrati, så läggs sedan ytterligare avgift i efterhand på de prylar och bundna bredbandsavtal som man redan har, i form av en Tvavgift.

Prylen var inte avgiftsbelaggd när man skaffade sig den. Nu är den.

Surt, kan man tycka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar