Betala TV-avgift

Sv: Betala TV-avgift

Anledningen till gnället är att SVT är en gigantisk koloss som är kapitalförstörande. Att sedan påstå att deras journalistik är oberoende är ett skämt, det har vid flera tillfällen visat sig att de suttit i knä på politikerna (tex "dokumentären" om Göran Persson av Erik Fichtelius).

Jag kan tillägga att jag ser hellre att mina pengar går till psykvård än SVT trots att jag inte behöver den själv!

Delvis KL

Jag är också i situationen att jag köper mina serier samt ser en del dokumentärer mm på tex Youtube. Visst händer det att jag tittar på SVT Play, det ska jag erkänna. Men hur dåligt samvete ska man ha för att man då och då tittar på något som ligger helt fritt och öppet? Jag fattar inte varför SVT inte kan sätta inloggning för licensinnehavare?

Jag får nu alltså börja betala licens trots att jag inte har TV och förmodligen aldrig mer kommer att skaffa en. Har varit utan i så många år att jag vant mig av med TV. Nu blir jag mest stressad och fattar inte hur jag i så många år kunde passa TV-tider!:wtf:

Jag kan gärna tänka mig betala för public service, men då vill jag göra det via skatt! Det här känns bara konstruerat. Men jag antar att om avgiften blir skatt så försvinner jobb på Radiotjänst (eller kanske hela Radiotjänst?), något som nog sitter hårt inne. Gissar att en borgerlig regering vill undvika att införa en ny skatt också.

Vad som stör mig mest är att det verkar anses så självklart att en dator och internet, som för mig främst är arbetsredskap och som jag behöver, plötsligt ska klassas som någon jäkla leksak. Som att TV-tittande var så viktigt att det är självklart att det är för att glo på TV man har en dator.

Jag har mina datorer främst för att skriva på, internet främst för kommunikation och för att göra research. Jag har en smartphone - med huvudsakligt syfte telefon. SMS, internet och navigation. TV finns inte på topp tio, liksom. Men betala ska jag göra.

Jag kan gärna tänka mig betala för public service, men då vill jag göra det via skatt! Det här känns bara konstruerat. Men jag antar att om avgiften blir skatt så försvinner jobb på Radiotjänst (eller kanske hela Radiotjänst?), något som nog sitter hårt inne.

Jag har ett fantastiskt fint exempel... vi som jobbar med film har redigerat den digitalt i många års tid. På SVT fanns det några redigerare som VÄGRADE ta till sig digital redigering och lära sig något nytt. Eftersom de var fast anställda kunde de inte sparkas utan man filmade saker digitalt, konverterade materialet till analog form, lät de redigera allt och konverterade tillbaka till digital form :banghead: :banghead: har ni någon aning om vad den skiten kostade oss licensbetalare?! Vi snackar nu om sk "professionellt" branschfolk som blev erbjudna fortbildning! :mad:

Anledningen till att det inte är skattefinansierat är ju för att det ska vara politiskt fristående, och det tycker jag är bra.

Du har gått på myten om SVTs politiska oberoende märker jag.

Om du ser vilka som tillsätter SVTs ledning så skulle du nog inse att de inte är särskilt politiskt obundna. Det är regeringen som tillsätter ledningen ifall du inte visste det. Och de lär ju tillsätta folk som är trogna regeringens ideal om man säger så.

Sen är det väl regering/riksdag som bestämmer avgiftens storlek, så gör inte SVT som de vill så är det ju enkelt att strypa pengaflödet. En sänkning av TV-avgiften hade säker även uppskattats av de flesta väljarna.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen.
Jag anser att TV-avgiften skall fortsätta att vara en avgift.
Men att den skall vara inkomstprövad.
Ingen student skall därför behöva betala den.

Att det skall vara en avgift är därför att den skall vara maximerad i storlek och gå att komma undan om man väljer att leva utan några som helst möjligheter att se på TV.

<snip>
Varför inte skapa en inloggning på nätet (med möjligheten att betala per program)?! Nä just det, det vore ju modernt och kundvänligt och så kan vi ju inte ha det :meh:
<snip>

Precis! Jag skulle jatte garna betala for att kunna se vissa program. Som det ar nu har jag inga problem att se en del ... medan andra kan inte ses utanfor Sverige. Varfor inte lata mig, och manga med mig, betala en liten slant och se vad vi vill?

Jag är inte dum heller, nog vet jag att personalen på Radiotjänst inte köper programmen till SVT. Men pengarna som drivs in av Radiotjänst ska gå till public service, vilket inkluderar materialet som köps in till TV och radio. Och det är pinsamt att man låter något så stort som vinter-OS gå till Viasat, speciellt efter att man börjat kräva fattiga telefonägare på pengar.

Nu var det ju några år sedan MTG köpte rättigheterna till OS -14 & -16 och först iår som SVT började sända sina program på webben. Man kan ju också se det som ett sätt att göra att de har råd till nästa uppköp ;)

Det var som fan... Och ändå har dom inte råd att köpa vinter-OS...

Jag tror nog att svt har råd allt, men IOK ville inte fortsätta ge dem rättigheterna, de "fick inte förtroendet". Delvis för att de alltid gör samm ramsa och aldrig förnyar sig! Viasat kan producera sportsändningar sedan tidigare så det blir nog bra.

Kl man kan betala avgiften per månad så blir det lite lättare :)
Sen tycker jag skiten kan läggas på skatten, problemet med de som inte betalar är löst :)

Seriöst du kan välja vilken ursäkt du vill. Jag sa att en dinosaurie ätit upp min tv samma dag som jag ringde radiotjänst. Jag fick då tillbaka pengarna jag betalat in från den dagen

Naturligtvis behöver du inte lämna ngn anledning alls, bara säg att du inte har ngt tv/dator

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att den kan läggas på skatten om den ska vara kvar!

KL.

Ringde radiotjänst idag. Kvinnan jag pratade med sa att jag måste skicka in anmälan om omprövning. Jag är lite för feg för att påstå att jag varken har dator eller Internet. Jag är livrädd för att en kontrollant ska knacka på dörren. Överklaga ska jag göra. Vad sägs om denna text? Kommentera gärna.

Begäran om omprövning gällande Radio- och TV-avgiften

Mitt namn är **. Jag är studerande i Lund och har på grund av detta behov av dator och uppkoppling till Internet eftersom detta är ett måste för att bedriva studier vid landets universitet. Mitt studiebidrag är på 2800 kr i månaden. Av detta går 2400 kr till hyra. Jag har med andra ord 400 kr som ska räcka till mat och Internet. Alla utgifter som inte faller under det absolut mest nödvändiga faller med andra ord bort.

Jag har aldrig ägt en TV och har således aldrig betalat Radio- och TV- avgiften. En medarbetare från Radiotjänst i Kiruna AB ringde mig för ett par veckor sedan. Samtalet var kort och jag fick bara frågan om jag har dator. Detta har jag onekligen. Döm om min förvåning när en räkning på 519 kr damp ned i min brevlåda. Efter att ha kollat lagen fick jag veta att definitionen av begreppet TV-motagare från och med 1 januari 2007 blev teknikneutral. Med andra ord, alla som har dator, surfplatta, smarta telefoner eller annan utrustning som kan ha anslutning till Internet tvingas betala Radio- och TV- avgiften oavsett om uppkoplingen används till att kolla på TV via Internet eller inte.

Detta anser jag är absurt. Det handlar inte längre om Radio- och TV- avgift utan om en INTERNETAVGIFT. Jag betalar redan för att surfa på Internet.

Vi lever idag i ett tekniksamhälle där merparten av kommunikationen sker via Internet, antingen i datorn eller i mobilen. Med andra ord är det svårt att klara sig utan Internet. TV däremot är INTE nödvändig. Jag medger att jag har kollat på TV4play och SVTplay eftersom detta har varit helt lagligt utan att betala Radio- och TV- avgiften. Jag skulle dock aldrig betala 519 kr i kvartalet för att göra detta. Så viktig är inte TV, den klarar jag mig definitivt utan. Jag har inget behov av TV, varken vanlig eller det man kan se via Internet. Jag vill med andra ord fortsätta surfa på Internet, men jag vill inte fortsätta se på TV.

Problemet är dock att vi genom den nya lagen måste betala för en tjänst (Radio- och TV- avgiften) fastän vi inte använder den. Jag måste surfa mycket på Internet på grund av mina studier. Jag måste hålla kontakt med mina lärare vilket görs via mejl. Jag måste kolla hur schemat ser ut vilket görs via Internet. Jag måste delta i gruppdiskussioner vilka sker över Internet. Jag klarar med andra ord inte av mina studier utan tillgång till Internet. Jag ringde även min Internetleverantör idag 2013-11-13 och fick då reda på att jag har bindningstid till den 1 juni 2014. Jag måste med andra ord betala den tjänsten. Detta innebär att jag också måste betala Radio- och TV- avgiften även om jag helt slutar titta på TV via Internet. Jag måste med andra ord betala en avgift som jag inte nyttjar. Detta anser jaga vara olagligt och inte förenat med IT samhällets och universitetssamhällets krav på Internetuppkoppling.

Lagen hade varit helt korrekt om den bara hade gällt de sidor på Internet som kan nyttjas för TV-tittande. Mitt förslag är att det införs en nyckel som gör att man måste betala Radio- och TV- avgift för att nyttja vissa sidor på Internet. Detta torde vara helt möjligt att införa. Exempelvis måste man betala en avgift för att se merparten av program på TV4play vilka är gratis om man ser dem på vanlig TV.

Vad kan jag göra i min situation? Jag har inte råd att betala 519 kr i kvartalet. Måste jag göra mig av med datorn och Internet för att slippa betala denna avgift? Måste jag äventyra mina akademiska studier för att jag tvingas betala för en tjänst jag inte nyttjar? Måste jag sluta äta för att betala en avgift jag inte nyttjar och inte har något behov av?

Som det är nu måste jag betala Radio- och TV- avgift eftersom jag har en dator. Har datorn blivit en TV? Uppenbarligen. Problemet är dock att man kan nyttja datorn till mycket mer än att se på TV. Avgiften gäller även de som har så dålig uppkoppling att de inte kan se på TV via Internet. Hur går detta ihop?

Radio- och TV- avgiften syftar inte längre på TV-tittande utan på Internetanvändning.

Stryk raden "Jag medger att jag har kollat på TV4play och SVTplay eftersom detta har varit helt lagligt utan att betala Radio- och TV- avgiften. Jag skulle dock aldrig betala 519 kr i kvartalet för att göra detta. " eftersom det inte är lagligt att se svtplay utan att betala TV-avgift - du undergräver dina egna argument.
Om något så tryck på att du inte tittar på tv, alls.

Tack, bra idé. Jag skriver helt enkelt att jag aldrig har kollat på TV via Internet, att jag aldrig har nyttjat denna tjänst vilket gör att jag inte begriper varför jag ska tvingas betala för en tjänst jag aldrig använt och aldrig kommer att använda.

Tycker du har beskrivit jättefint hur absurd situationen blivit, och vilken knipa det sätter dig i också.

Lycka till!

Teilani/ som inte heller nyttjar svts utbud och inte har för avsikt att betala tv-avgift innan de blir hotfulla på riktigt.

Mycket bar inlägg. Håller helt med dig. Får jag använda delar av det i min argumentation?

Hur tråkigt det än är och hur väl du argumenterat för din sak kommer dom att kräva dig på licensavgiften. Om du har ett rymligt samvete skriver du att du nu har för avsikt att säga upp ditt bredbandsabonnemang och därför bestrider du deras krav. Eller att du tvingats skänka bort din dator (till Tomten, fast det säger du inte. Dessutom kan du ju låna tillbaka den ...)

Jag är för licensmodellen, men är topp tunnor rasande över att Radiotjänst jagar datorinnehavare.

Du har missuppfattat vad det är du betalar för, därför kommer du heller aldrig att få rätt och ingen vettig människa kommer att ta din text på allvar. Public service är inte pay per view. Du betalar inte för det du nyttjar utan för att ha tillgång till oberoende journalistik och en makalös programbredd. (Nu skriker någon igen att den inte är det, well, bra mycket mer oberoende än journalistiken på betalkanaler eftersom man inte behöver hålla sig väl med befintliga eller möjliga sponsorer).

Om det bara fanns reklamfinansierade kanaler i tv och radio skulle vi snart få se ett helt annat utbud än den bredd som public service ger oss i dag. Inget P3-dokumentär, inget Babel och inget Kobra. Men desto mer Let's dance, Solsidan och Dessertmästarna. För det är kommersiellt gångbara program. Ingenting som upplyser oss medborgare om något, vidgar våra vyer eller har någon större poäng än att roa för stunden.

...Och det är ju fine, men vilket tråkigt medieklimat det skulle bli om det var det enda vi hade att välja mellan. Public service försäkrar en bredd som reklamtv aldrig kommer att kunna göra. Eller ens är intresserad av att göra, eftersom deras intresse finns i att göra pengar, inte att folkbilda.

Jag är inte mot kommersiell tv, jag jobbar faktiskt på en sådan kanal, men jag anser absolut att public service ska finnas som motvikt. Ser dock problemet i att du har väldigt lite pengar att betala med. Kan du inte ta studielån? Att leva på 400 kronor efter betalad hyra låter ohållbart månad efter månad.

Jag tycker att du har skrivit en bra text, men jag skulle inte skicka den till Radiotjänst! Däremot till våra politiker.

I din sits hade jag sagt att jag inte har någon dator, tv eller smart telefon. Internetabonnemanget kan du lämna utanför för det har de inget med att göra! Skriv helt sonika ett brev där du avanmäler datorinnehav. Jag tror att det är enda sättet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama