Betala TV-avgift

Sv: Betala TV-avgift

Jag tycker att du har skrivit en bra text, men jag skulle inte skicka den till Radiotjänst! Däremot till våra politiker.

I din sits hade jag sagt att jag inte har någon dator, tv eller smart telefon. Internetabonnemanget kan du lämna utanför för det har de inget med att göra! Skriv helt sonika ett brev där du avanmäler datorinnehav. Jag tror att det är enda sättet.

Tänkte precis samma. TS har skrivit jätte bra men det är ingen mening att skicka det till radiotjänst tyvärr då TS faktiskt flera gånger erkänner att hon använder tjänsterna och då bryter mot lagen vilket är det ända radiotjänst bryr sig om.

Så håller med om att TS heltänkelt ska avanmäla datorinnehav för med tanke på ekonomin lär det inte finnas pengar att dra ärendet inför rätten, och radiotjänst tolerans för studenters dåliga ekonomi är ju lika med 0 vilket dem meddelar på deras hemsida under fliken student "Student
När du är student kan det vara svårt att få pengarna att räcka till alla räkningar. Men enligt lagen är radio- och tv-avgiften lika för alla, det finns alltså ingen studentrabatt. Fler svar på vanliga frågor vi får från studenter hittar du i rutan"

Jag har sagt det förut och jag säger det igen.
Jag anser att TV-avgiften skall fortsätta att vara en avgift.
Men att den skall vara inkomstprövad.
Ingen student skall därför behöva betala den.

Att det skall vara en avgift är därför att den skall vara maximerad i storlek och gå att komma undan om man väljer att leva utan några som helst möjligheter att se på TV.

Man kan även se till att baka in avgiften i all elektronik som kan användas för att titta på TV-sändningar. Du betalar mao en liten, liten summa när du köper din TV/dator/smartphone/surfplatta eller vad framtiden nu har att erbjuda.

Bra idé. Politikerna kan räkna med brev också. Akta dig Fredrik. Här kommer jag.

Jag lider med dig, men välkommen över till den tekniskt überkonservativa sidan!

/ Riley med Nokia 3310, skrivmaskin och Game Boy, och som är en jävel på röksignaler.

En Nokia 3310 är en dator. En Nokia 3310 kan nå internet med t.ex. GPRS eller liknande om jag inte är ute och cyklar.

Beroende på hur ny din Game Boy är, så kan den nå internet på olika sätt.
Den gamla orginal svart-vita Game Boy:en är en dator. Den har dessutom en port på undersidan som kan användas för överföring av data mellan t.ex. 2 gameboy:ar. Med rätt mjukvara, så kan den användas för att nå internet.

Gällande din skrivmaskin... Det kan gå att montera ihop en enklare dator som kan räkna till ett eller två av dina skrivmaskinsdelar. Vilket enligt Radiotjänsts tolkning av lagen gör din skrivmaskin till en dator.
Tveksamt om du kan koppla upp den på internet dock.

Med vänliga hälsningar.

Senast ändrad:

...Vad sägs om denna text? Kommentera gärna...
Grymt bra text och jag tror jag håller med dig i allt i den.
Dock, om du skickar detta till Radiotjänst så tror jag att risken är stor att du får ett hål-i-huvudet-svar tillbaka. Troligtvis med en länk till radiotjänsts hemsida samt någon kortare information om att innehav av utrustning som kan ta emot tvsändning är tvavgiftspliktig. Men det är vad jag tror.

Den där texten borde nå politiker eller publiceras i en tidning. Det kommer ju dock inte att lösa ditt omedelbara problem förrän om eventuellt X antal år..

Mvh.

KL

för egen del har jag min jobbdator som jag surfar på hemma och mitt stora arbetsgivare betalar redan avgift. :angel:

Har du utrustning i ditt hushåll som kan ta emot TV-sändningar, så tror jag att det är ditt hushåll som ska betala tvavgift.
Jobbdatorn befinner sig i ditt hushåll.

Rätta mig hemskt gärna dock.

Mvh

Detta är också bra idé. Kanske korta av texten och skicka den som en insändare, eller helt enkelt ta kontakt med olika tidningar och göra ett reportage?

Ringde radiotjänst idag. Kvinnan jag pratade med sa att jag måste skicka in anmälan om omprövning. Jag är lite för feg för att påstå att jag varken har dator eller Internet. Jag är livrädd för att en kontrollant ska knacka på dörren. Överklaga ska jag göra. Vad sägs om denna text? Kommentera gärna.

Skickar du in den texten så åker du på att betala, så enkelt är det. Du har att göra med byråkrater som enbart följer lagparagrafer. Så argumenetet att du inte vill betala för att du inte har råd är helt döfött mot dem.

Tyvärr tror jag inte det hjälper att skicka det till några politiker heller. Politikerna är bara glada ifall folk är förbannade på radiotjänst istället för på politikerna som annars fått skit ifall de måste höja skatterna för att dra in mer pengar.

Säg bara att du inte har någon dator längre. Sen så har du ingen anledning att vara rädd för deras kontrollanter. De har ingen rätt att tränga sig in hos dig. Inte ens polisen får ju gå in hos dig utan husrannsakningsorder från en åklagare, så att tro att radiotjänst skulle ha rätt att ta sig in är helt absurt. De lever på att de lyckats skrämma folk till att tro att de har någon makt de inte har.

Så var stark och vik dig inte för deras korkade regler.

kl*

Problemet med det är ju att det går ganska lätt att verifiera om hon innehar avgiftspiktig utrustning. :meh:.
Abbonemang på mobilt bredband, samma på telefon osv. Hon lär inte komma nån vart med det.

Problemet med det är ju att det går ganska lätt att verifiera om hon innehar avgiftspiktig utrustning. :meh:.
Abbonemang på mobilt bredband, samma på telefon osv. Hon lär inte komma nån vart med det.

För det första så tror jag inte att operatörerna skickar sina kundlistor till Radiotjänst.

Även om de gjorde det så är det själva innehavet av utrustningen som är avgiftsbelagd inte abbonemanget. Du kan ju teckna ett abbonemang åt en kompis som har betalningsanmärkningar t.ex.

Radiotjänst sysslar tillräckligt mycket med skräckpropaganda, så du behöver inte hjälpa dem genom att hitta på en massa fall som inte är relevanta.

Att sedan påstå att deras journalistik är oberoende är ett skämt, det har vid flera tillfällen visat sig att de suttit i knä på politikerna (tex "dokumentären" om Göran Persson av Erik Fichtelius).
!

De är allt annat än oberoende och deras tillhörighet märks tydligt:

http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2012/04/29/280745/index.xml

Inte nog med att de är politiskt färgade, de är även partifärgade vilket är räcker.
Nu har jag ungefär 1000 argument till att vägra betala TV-L.

Ser dock problemet i att du har väldigt lite pengar att betala med. Kan du inte ta studielån? Att leva på 400 kronor efter betalad hyra låter ohållbart månad efter månad.

Poängen med att tvinga sig att leva snålt och inte ta lån är väl inte svår att förstå?
Att ta lån för att ha råd att betala TV-licens för att man har dator eller mobil gör bara tvångslicens-idiotin ännu mer idiotisk.

De är allt annat än oberoende och deras tillhörighet märks tydligt:

http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2012/04/29/280745/index.xml

Inte nog med att de är politiskt färgade, de är även partifärgade vilket är räcker.
Nu har jag ungefär 1000 argument till att vägra betala TV-L.

Men hur lönt är det att vägra? Kommer de inte fortsätta och fortsätta skicka räkning? Det känns lika lönt som att säga att "jag tänker inte bli gammal". Gammal blir man ändå. :(:cautious:

Men hur lönt är det att vägra? Kommer de inte fortsätta och fortsätta skicka räkning? Det känns lika lönt som att säga att "jag tänker inte bli gammal". Gammal blir man ändå. :(:cautious:

Det är bara att höra av sig till Radiotjänst och avanmäla sin TV. Du får till och med pengar tillbaka för den tid du betalt i förskott.

Varför tror du att de skulle fortsätta skicka räkningar då?

Hittills har jag inte betalat och jag hoppas det inte blir skattefinansierat så jag kan fortsätta med att inte betala.

Det är bara att höra av sig till Radiotjänst och avanmäla sin TV. Du får till och med pengar tillbaka för den tid du betalt i förskott.

Varför tror du att de skulle fortsätta skicka räkningar då?

För att de inte skulle gå på dinosauriehistorien tex? Eller vad nu man hittar på.

För att de inte skulle gå på dinosauriehistorien tex? Eller vad nu man hittar på.

De har inget val. De har inga befogenheter att gå in hos dig för att visa att du har en TV. Du behöver inte ens ge någon anledning. Det räcker att säga att du inte har någon TV.

Poängen med att tvinga sig att leva snålt och inte ta lån är väl inte svår att förstå?
Att ta lån för att ha råd att betala TV-licens för att man har dator eller mobil gör bara tvångslicens-idiotin ännu mer idiotisk.

Jag säger att vi andra på olika sätt får hitta vägar att finansiera skatter och andra avgifter, varför skulle ts slippa? Det är inte ovanligt att behöva ta studielån när man studerar om man inte råkar sitta på eget kapital eller har föräldrar som sponsrar. Det är heller inte hälsovådligt eller olagligt. Eller särskilt smärtsamt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka