Betala TV-avgift

Sv: Betala TV-avgift

Nej, jag lider inte direkt av någon moralpanik och är inte heller direkt upprörd, du kanske missade att jag skrev att jag var förundrad?

Jag tycker att det är upp till var och en att göra som den vill och ta eventuella konsekvenser av sitt handlande. Däremot ställer jag mig frågande om det är okej att tipsa andra om ljugande, fifflande och fuskande i ett sånt här forum.

Om jag anser att politikerna fattat fel beslut när de bestämt att man måste betala högre skatt på bilen nu än när jag köpte den, är det då okej att jag bara betalar in vad den gamla skatten kostade? Eller om något jag alltid gjort plötsligt blir olagligt, är det då okej att jag tycker mig ha rätt att göra det för att jag alltid gjort så osv, osv.

Jag tycker folk ofta gapar om vilka rättigheter de minsann har i ett samhälle utan att reflektera över vilka skyldigheter de också har.

Vi har valt våra politiker att representera oss. De har beslutat om tv-licensen utformning. Du menar att detta är odemokratiskt?

Är du missnöjd med politikernas beslut, rösta på något annat nästa val.

Nej, jag lider inte direkt av någon moralpanik och är inte heller direkt upprörd, du kanske missade att jag skrev att jag var förundrad?

Fast blir man förundrad över att folk anser att TV-avgiften är felaktig, så kan nog åtminstone jag tycka att det handlar om lite moralpanik.

Med tanke på att TV-avgiften bygger på en lögn, kan du inte förstå att det finns folk som anser det vara felaktigt att betala den.

Historien är full med exempel där folk (även i demokratier) har tagit säg rätten att vägra följa en del lagar då de ansett dessa vara moraliskt felaktiga.

Läs igen, jag har aldrig skrivit vad jag tycker om tv-avgiftens varande eller icke varande. Jag har skrivit att jag är förundrad över att det verkar vara okej att sprida tips och idéer om hur man bäst fuskar sig undan en lagstadgad avgift.

Jag lider med dig, men välkommen över till den tekniskt überkonservativa sidan!

/ Riley med Nokia 3310, skrivmaskin och Game Boy, och som är en jävel på röksignaler.

Du är min nya idol :D Haha!

*kollar youtube efter instruktionsvideos för rök-sms*

Läs igen, jag har aldrig skrivit vad jag tycker om tv-avgiftens varande eller icke varande. Jag har skrivit att jag är förundrad över att det verkar vara okej att sprida tips och idéer om hur man bäst fuskar sig undan en lagstadgad avgift.

Jag har inga problem att läsa vad du skriver.

Du vet uppenbarligen om att det finns en massa folk som anser att TV-avgiften rent moraliskt är felaktig. Särskilt nu när det i princip blivit en internetavgift.

Blir du verkligen förundrad över att folk tipsar varndra om hur de ska slippa en avgift som de anser vara moraliskt felaktig?

Är svaret JA på den frågan så anser jag att det handlar om en del moralpanik från din sida. Det är min åsikt, andra kanske inte tycker det, men jag gör det.

Sen är det väl snarast regel att den som lider av moralpanik inte anser det själv. Jag tror knappast att de som brukade uppröras av olika skivomslag och liknande själva ansåg att det var moralpanik.

*kl*

Jag blir faktiskt lite förundrad över hur man i den här tråden tipsar varandra om hur man ska kunna fuska sig förbi en lagstadgad (eller hur man ska uttrycka det) avgift. Skulle det vara lika okej om tråden till exempel handlade om tips om hur man lättast smiter undan någon annan skatt?

För det första är det en avgift och inte en skatt. De brott som uppmuntras i den här tråden ligger väldigt nära civil olydnad. Jag vet inte riktigt hur jämförelsen med "smita undans skatt" kan göras - tänker du på tips om skatteavdrag eller på fusk med moms?

Men om vi ska gå in på principer har du givetvis rätt.

Vill man leva snålt och inte ta lån så applåderar jag det, helt klart vettigt beslut.
Man behöver betala och äta mat för att överleva, betala hyran för att kunna bo, betala elräkningen för att kunna tända lampan och förvara maten i kylen.
Ta lån för att betala en TV-licens man blivit påtvingad fast man inte äger en tv och inte tittar på SVT-utbud övht är dårskap.

Idén om public service dog samma dag som det fick stark partipolitisk prägling. Lägg ned eller koda.

Enig.

Jag förstår inte riktigt argumentationen från de som tycker public service är så himla bra men ändå är emot förslaget om att de som tittar kan betala och logga in med kod (enda vettiga imho). Är det rädsla för att det ska bli dyrare? Eller varför måste man pracka på andra ngt de inte vill ha, inte vill betala för, bara för att man själv gillar det? Detta syns ju inom många områden i mänskligheten (kommer osökt att tänka på den aktuella vägra skaffa barn-tråden och alla inlägg om föräldrar som kommer med otaliga argument om varför DE tycker så bra om barn istället för att acceptera de som inte gör det) och förvånar mig ständigt. Jag tycker det är en rätt dryg inställning att bara för att man själv gillar ngt så måste alla ha det och betala för det. Wtf..

Håller helt och hållet med. Det är inget direkt fel på licensavgiften utom det lilla kruxet att även de som inte nyttjar tjänsten måste betala.

Vad hade hänt om alla som ägde en baddräkt var tvungen att betala årskort på badhuset, eller alla som ägde en boll var tvungna att vara medlemmar i en fotbollsklubb?

Detta tål att upprepas.

Fast förstår du inte att det är dödfött?

Kammarrätten har ju nyligen i en dom kommit fram till att datorn ÄR en TV (tydligen) så att protestera hjälper inte alls. Visst kan du skicka det till regeringen (det heter för övrigt statsminister inte stadsminster) men skicka det för guds skull inte till någon åklagare - de håller bara på med brottmål och detta är inget brottsligt eller till radiotjänst.

Antingen har du lite råg i ryggen och drar en vals om att du inte har dator - eller så betalar du. Det är liksom de två valen som finns.

// Zoya, som aldrig betalat TV-avgift och tänker inte börja med det nu.

honung - som betalar tv-avgiften.

För det första så tror jag inte att operatörerna skickar sina kundlistor till Radiotjänst.

Även om de gjorde det så är det själva innehavet av utrustningen som är avgiftsbelagd inte abbonemanget. Du kan ju teckna ett abbonemang åt en kompis som har betalningsanmärkningar t.ex.

Radiotjänst sysslar tillräckligt mycket med skräckpropaganda, så du behöver inte hjälpa dem genom att hitta på en massa fall som inte är relevanta.

Det behövs inte skickas några kundlistor ;). en enkel sökning på person# alt. namn på de vanliga siterna. Då tror jag ärligt att hon kommer att få påhälsning av Radiotjänst, det är lika lätt att pejla mobilsändningar som tv.

Det behövs inte skickas några kundlistor ;). en enkel sökning på person# alt. namn på de vanliga siterna. Då tror jag ärligt att hon kommer att få påhälsning av Radiotjänst, det är lika lätt att pejla mobilsändningar som tv.

Det är nästan så man tror att du jobbar på Radiotjänst ;)

Nu finns det väl många som har samma namn. Sen säger väl inte det något om man har en egen dator. Du kan ju surfa på grannens dator/telefon, eller jobbets.

Har du något syfte med att skrämma folk för Radiotjänst?

Just detta kan jag tala om att Radiotjänst faktiskt gör men att det inte fungerar så där jättebra.

Detta hände för typ 7-8 år sedan men: Radiotjänst hade fått reda på att min sambo köpt TV och skulle då kontakta honom för att säga att han ska betala TV-avgift.
Min sambo hade skyddat telefonnummer och gick därmed inte att hitta på typ eniro eller hitta.se. Däremot finns hans pappa med där. Min sambo har ett ovanligt efternamn och de är färre än 10 i hela landet som heter så.

Helt sonika bestämmer sig alltså Radiotjänst för att sambon och hans pappa måste vara samma person och ringer alltså upp sambons pappa och är sjukt otrevliga mot honom. Säger att han köpt Tv men inte betalar TV-avgift och hotar med en massa saker. Sambons pappa, som inte ens visste att sonen köpt TV, fattade ingenting. Han hade ju inte köpt någon TV och dessutom betalade han ju redan TV-avgiften.

Ja, Radiotjänst ringde alltså helt på måfå upp en person med samma efternamn och började bete sig. Jag skulle kalla det otroligt oprofessionellt och inte fick de något ut av det heller...

Jag kan bara instämma i allt du skriver.
Har heller ingen TV, och ser inte på TV via min ibland fungerande internetuppkoppling där jag inte har tillräckligt hög hastighet för att kunna ladda ner filmer et c.
Men det hjälper inte, nej.

Min åsikt är att det vore lämpligt att de som vill nyttja TV-tittande via internet skulle köpa ett slags kod som möjliggör tittande medan de av oss som inte nyttjar tjänsten slipper.

Men det är väl som alltid: De tror faktiskt inte på att man inte nyttjar tjänsten.

Det är nästan så man tror att du jobbar på Radiotjänst ;)

Nu finns det väl många som har samma namn. Sen säger väl inte det något om man har en egen dator. Du kan ju surfa på grannens dator/telefon, eller jobbets.

Har du något syfte med att skrämma folk för Radiotjänst?

Larv, nej jag jobbar inte åt Radiotjänst men jag blir förvånad över hur i denna digitala era, folk tror att det är en piece of cake att lura dom :cautious:.
Handen på hjärtat, vem fan tror på att vem som helst inte har mobiltelefon, dator, ipad eller tv? Gör du?
It's a mistake to think that you are clever and your enemies are stupid.

Jag kan bara instämma i allt du skriver.
Har heller ingen TV, och ser inte på TV via min ibland fungerande internetuppkoppling där jag inte har tillräckligt hög hastighet för att kunna ladda ner filmer et c.
Men det hjälper inte, nej.

Min åsikt är att det vore lämpligt att de som vill nyttja TV-tittande via internet skulle köpa ett slags kod som möjliggör tittande medan de av oss som inte nyttjar tjänsten slipper.

Men det är väl som alltid: De tror faktiskt inte på att man inte nyttjar tjänsten.

Men det är ju för tusan innehavet av sådan utrustning som kan användas för att se avgiftspliktiga program som är hela saken.
Dom skiter fullständigt i dina förklaringar att du minsann aldrig ser på tv.
Har du möjlighet att göra det så ska du betala.

Tycker avgiften ska läggas på skattsedeln istället. Lättare administrering och lägre avgift eftersom fler kommer betala.
Eller högre avgift för en del som int utnyttjar det, eftersom skatten är inkomstberoende.

Jag, som inte utnyttjar utbudet, skulle "straffas" med en betydligt högre kostnad eftersom jag är höginkomsttagare.
Men det kanske är rättvist att jag ska betala ännu mer för en tjänst jag inte nyttjar?

Larv, nej jag jobbar inte åt Radiotjänst men jag blir förvånad över hur i denna digitala era, folk tror att det är en piece of cake att lura dom :cautious:.
Handen på hjärtat, vem fan tror på att vem som helst inte har mobiltelefon, dator, ipad eller tv? Gör du?
It's a mistake to think that you are clever and your enemies are stupid.

Du fattar uppenbarligen inte att det saknar betydelse vad Radiotjänst tror eller inte tror. Säger du till dem att du inte har någon licenspliktig utrustning finns det inget annat för dem att göra än att stryka dig ur kundregistret och återbetala för den tid du ej utnyttjat.

Sen kan de skicka sina kontrollanter hur mycket de vill. Dock så väljer du ifall du vill släppa in kontrollanten eller ej. De har ingen rättighet att mot din vilja tränga sig in i din bostad. De är egentligen totalt ofarliga. Däremot försöker de via 'TV-reklam' och hotfulla brev att få sig att framstå som någon slags poliser. Du verkar ha gått på den valsen.

Vad är dom vanliga sidorna? Menar du typ fb å liknande? För man måste egentligen inte ha dator eller mobil för att ha en fb sida. Man kan kolla den på jobbet/biblioteket eller hos en kompis.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar