Betala TV-avgift

Sv: Betala TV-avgift

Fast det är ju inte radiotjänst som bestämmer vilka program som sänds.;)

Jag är inte dum heller, nog vet jag att personalen på Radiotjänst inte köper programmen till SVT. Men pengarna som drivs in av Radiotjänst ska gå till public service, vilket inkluderar materialet som köps in till TV och radio. Och det är pinsamt att man låter något så stort som vinter-OS gå till Viasat, speciellt efter att man börjat kräva fattiga telefonägare på pengar.

Det är ju dock en annan diskussion, egentligen...

Okej. Jag säger med andra ord att jag varken har dator eller någon typ av telefon som har internetuppkopling.

Att jag har mobilt bredband är upp till mig. Jag använder den inte om de skulle fråga. Jag har elallergi.

Du har mobilt bredband :D, lycka till i tingsrätten.

Jo det stämmer. De ringe mig för någon vecka sedan. Jag sa att jag har dator. De sa att de skulle skicka ut information om detta. Ingenting om att jag måste betala avgift.

Din idé är utmärkt.

Min dator gick sönder i lördags. Jag har därför ingen TV-mottagare. Jag kommer självklart att anmäla TV-innehav den dag jag får råd att köpa en ny.

Under "normala" omständigheter ljuger jag i princip aldrig. Jag anser att Radiotjänst handlar fel i detta fall. De har inte infört en TV-avgift utan en internetavgift och den betalar jag redan för.

KL

för egen del har jag min jobbdator som jag surfar på hemma och mitt stora arbetsgivare betalar redan avgift. :angel:

Okej. Jag säger med andra ord att jag varken har dator eller någon typ av telefon som har internetuppkopling.

Att jag har mobilt bredband är upp till mig. Jag använder den inte om de skulle fråga. Jag har elallergi.
Du kan ju också ha bredband för att familj, släkt och vänner som kommer på besök i längre perioder ska kunna surfa som vanligt. Lite som att ha kaffe hemma trots att man själv inte dricker för att alla man umgås med tvunget ska hälla i sig det.

Så dyrt är det ju liksom inte nödvändigtvis med internet.

Håller helt med dig. Mitt internet kostar inte mycket per år. Definitivt inte dryga 2000.

Min dator gick ju för övrigt sönder förra veckan. :sneaky:

Jag lider med dig, men välkommen över till den tekniskt überkonservativa sidan!

/ Riley med Nokia 3310, skrivmaskin och Game Boy, och som är en jävel på röksignaler.

Jag har alltid tyckt att jag missat hela den tekniska utvecklingen.

Min mobil går att ringa och skicka SMS med, den har inga andra funktioner.

Dator var jag tvungen att köpa när jag började plugga på universitet.

Någon smart telefon eller surfplatta vill jag inte ha.

Röksignaler är ingen dålig idé...

Det finstilta:

Förvaltningsrätten i Luleå har under 2013 i ett antal mål avgjort att en dator med internetuppkoppling är en tv-mottagare. Kammarrätten i Sundsvall har 2013-10-29 också bekräftat att detta är en korrekt tillämpning av lagen. Av domarna framgår bland annat

Att det är innehavet av en TV-mottagare som är grund för avgiftsskyldighet
Att definitionen av en TV-mottagare är avsedd att vara teknikneutral
Att även om en dator främst används till andra ändamål så är ett av dess användningsområden att ta emot TV-program
Att hur man använder sin dator inte har betydelse för avgiftsskyldigheten.
Att avsaknaden av viss programvara/mjukvara inte har betydelse för avgiftsskyldigheten

I juridisk mening är även s.k. smarta mobiltelefoner, som har möjlighet att ta emot tv-utsändningar via internet avgiftspliktiga. Det innebär att om du inte har någon annan tv-mottagare än en smart mobiltelefon i hushållet är du skyldig att anmäla innehav till Radiotjänst.

Har fått för mig att domarna har överklagats till högre instans.

Jag hoppas i alla fall det.

Lagen är tydlig, men jag anser den är fel.

Tror domen om att man inte behöver betala med en gammal dator också kommer överklagas.

Men oavsett, din dator har gått sönder, du återkommer om eller när du bestämt dig för att köpa en ny och du har inga andra licenspliktiga prylar som smartphone eller TV. Punkt.

Svårare än så behöver det inte vara. Du har ingen skyldighet att förklara varför du betalar för en internetuppkoppling och jag tror som sagt inte ens att bredbandsbolagen brukar lämnar ut dessa utgifter. Du fick en räkning eftersom du erkände innehav.

Har fått för mig att domarna har överklagats till högre instans.

Jag hoppas i alla fall det.

Lagen är tydlig, men jag anser den är fel.

jag håller med dig i den detaljen, att TV-avgiften är förlegad, att radiotjänst beter sig väldigt illa, och att lagen att tvinga alla som eventuellt möjligtvis kanske skulle kunna se på tv-sändningar att betala avgift oavsett om de använder sig av möjligheten, är idiotisk.
Så hade du nöjt dig med det, "jag tittar inte på tv och vill inte betala avgift" så hade jag nog hållit med dig, även om du är skyldigt enligt lag att betala.
Men resonemanget "jag ser på tv ibland men jag tycker inte att jag ska betala" är ju inte så lysande. Det är ju därför radiotjänst beter sig som de gör, och därför det ska tvingas in pengar för alla möjliga teknikprylar, för att folk vill nyttja en tjänst men vill inte betala, för det kan alla andra göra utom jag..
Hade alla bara betalt sin (dyra och sura) avgift, så hade inte problemet funnits och avgiften hade (i den bästa av världar) inte behövt vara så hög.
Och det är ingen moralpredikan, det är ett konstaterande. "Jag anser inte att jag ska betala", det vill ingen göra, då är det antingen bara att betala o se glad ut, eller blåljuga o låta bli om man tycker det känns bra. Ännu bättre är det om man inte tittar på tv så kan man åtminstone motivera att man inte vill betala - även om man hade kunnat kolla - om man nu ville..

Jag hoppas fortfarande att public service-avgiften nån gång kommer att läggas på skatten så att alla är med o betalar och man slipper betala den sjukt sura räkningen. Eftersom det är betydligt färre som inte nyttjar tv än de som faktiskt gör det, så skulle de som inte kan se på tv kunna "begära" att slippa avgiften på nåt vis, som att man aktivt får välja att gå ur kyrkan om man inte vill vara med.
Exakt hur det skulle fungera har jag inte kommit fram till, men så är jag ju heller inte politiker..

Senast ändrad:

Det var en tjej som ringde mig och påstod att jag skulle betala eftersom jag ju svarade i telefon så MÅSTE jag ju ha en smartfån. Jag erbjöd henne att komma och försöka titta på tv med min gamla hajfena som knappt klarar av sms och sen ville hon inte prata mer med mig. ;)

Det gäller att vara tillräckligt smart för att spela tillräckligt korkad. :angel:

Till och med jag som betalar tvlicens tycker att det är fel.
Man skulle kunna lösa tillgång till nöjesprogramen med en inlogg när det gäller datorer och telefoner. Behöver nyheter och viktig information gå ut till allmänheten så kan jag bjuda på det när.det gäller.

Jag röstar också för att man ska lägga puplic tv på skatten. Tänk vad avgiften skulle sjunka. Ingen en avgift per hushåll utan alla i hushållet får betala, ingen undkommer oavsett om dom lever ute i buschen har ingen tv, ingen mobil och ett gammal hemtelefon. Sedan så kommer alla kontrollanter få sparken så inga löner behöver betalas ut. Där kan man prata om att det blir en chock sänkning.

Jag hoppas fortfarande att public service-avgiften nån gång kommer att läggas på skatten så att alla är med o betalar och man slipper betala den sjukt sura räkningen.

2013 är det ju rätt löjligt att påstå att man inte har en tv mottagare med de ramar lagen säger. Bara att posta här gör det ju fullständigt möjligt att titta på alla bredbandsutsändningar från svt och tv4 utan att betala en krona.

Men självklart ska Public Service vara skattefinansierat.

*kl*

Jag betalar avgiften och hatar det :mad: Jag har inte tittat på sänd TV sedan jag vet inte när, jag köper mina filmer/serier. Att tvingas betala för en tjänst man inte använder känns medeltida. Varför inte skapa en inloggning på nätet (med möjligheten att betala per program)?! Nä just det, det vore ju modernt och kundvänligt och så kan vi ju inte ha det :meh:

Innan någon börjar ropa om oberoende journalistik ska vi komma ihåg att SVT är en sabla lekstuga där många journalister har sin egen lilla agenda (tyvärr har jag fått höra alltför mycket av kompisar inom media). Att licensen också finansierar P4 ska vi inte ens nämna, snacka om skräckhistoria :crazy:

*
Innan någon börjar ropa om oberoende journalistik ska vi komma ihåg att SVT är en sabla lekstuga där många journalister har sin egen lilla agenda (tyvärr har jag fått höra alltför mycket av kompisar inom media). Att licensen också finansierar P4 ska vi inte ens nämna, snacka om skräckhistoria :crazy:

Håller med, sedan kan jag inte förstå nödvändigheten av flera public service kanaler. Jag tycker personligen att kostnaden ska läggas direkt på skatten (för meningen är ju att alla medborgare ska kunna ta del av utbudet och samhällsinformationen) samt att det räcker med 1(!) Tv kanal och 1(!) Radiokanal.
En ram för vad som ska sändas för program, eller om det redan finns, en uppstramning av detta tycker jag också är nödvändigt.

Anledningen till att det inte är skattefinansierat är ju för att det ska vara politiskt fristående, och det tycker jag är bra. Jag ser avgiften som en skatt även om den är politiskt fristående. Jag betalar gärna precis som jag betalar skatt som används för att finansiera psykvård även fast jag inte är psykiskt sjuk. Så jag förstår faktiskt inte vad ni gnäller för.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama