betala röntgen?

C

Cettan

Jag ska exportröntga min häst imorgon för jag ska sälja henne och köparen vill ha henne röntgad. Det vanligaste är väl att säljaren står för vet besiktning och sen betalar köparen för det som den vill undersöka utöver standard. Ex röntgen? Men om nu hästen mot förmodan inte skulle gå igenom röntgen och de inte vill ha henne längre. Vem ska betala då? Jag eller köparen? Dum som jag var så tänkte jag inte på att diskutera det med dem innan, och nu får jag inte tag på dem. Hur brukar ni göra?

Sv: betala röntgen?

Jag har alltid betalat för veterinärbesiktningen när jag köpt mina hästar eftersom det är jag som köpare som har undersökningsplikt, förutom på min sista häst där jag betalade den första besiktningen och ägaren den andra (fast det gick ju inte så bra.... :cry: ).

Det är KÖPAREN som ska stå för alla kostnader eftersom det är de som får välja var och hur mycket de vill undersöka hästen.

Som säljare kan man annars stå och betala för x- antal vetbes som bara är en utgift.

Sen är det en annan sak om man skriver i avtalet att halva vetbes avg dras av vid köp. Det är upp till säljaren hur den vill göra.

Själv så står jag aldrig för vetbes utan det får köparen göra. Skulle hästen inte gå igenom så är det fortfarande de som står för kostnaden.

Innan jag började göra så här så råkade jag ut för att: köpet var klappat och klar. Ingen handpeng hade lagt och veterinären som dom valde var här och vetbes hästen u.a. Jag betalade eftersom de inte hade tid att vara med. Ringen om att det är bara att hämta hästen allt är klart.

Då har de ångrat sig!!!!
Och jag får stå för alla utgifter det var inte roligt!!!!

Senast ändrad:

Här finns inget SKALL utan det är upp till köpare o säljare att komma överens om vem som skall betala vad.
PL

Jag har just nu min häst till salu och jag har besiktigat honom på klinik men inte röntgat, bara en "vanlig" grundbesiktning. Jag har inte helt säkert hittat köpare än (har ett par till som ska komma) men när rätt person dyker upp så är han ju redan besiktigad. Vill de sen röntga, eller göra ny besiktning med sin egen veterinär får de stå för de själva.

Jag ser det inte som en ekonomisk förlust om jag besiktigar hästen och köparen drar sig ur i sista stund, då är ju hästen redan besiktigad när jag hittar en ny köpare.

Ullis

Det finns ingen lag som säger att säljaren ska stå för alla kostnader.
Jag själv gör en vanlig gårds besiktning och försäkrar hästen.
Duger inte den besiktningen så är det upp till köpare att besiktiga.
Och det gör jag klart redan från början och det har inte varit något gnäll över det.

Nej det finns ingen lag MEN man bör vara beredd som köpare att man får stå för alla kostnader runt vetbes.

Det är inte billigt att vetbes en häst eller att röntga. Och som "vi" kom fram i en annan tråd så var det inte nog att man röntgade hästen en gång utan det "skulle" vara flera gånger och olika vet "skulle" undersöka plåtarna.

Och som många andra i samma tråd vetbes samma häst 2-3 gånger.

Det som många glömmer är att intyget bara gäller i en vecka sen får man göra om vetbes igen.

Ska jag sälja en häst i 10-20000:- klassen så kostar det mer än det smakar att betala för alla vetbes och röntgen.

Samma blir det väl för den som vill köpa en häst i 10-20 000 klassen o måste betala besiktingar för ett antal innan h*n hittar ngn.
PL

Jag tror att köparen är mer medveten om vad den vill ha om den står för vetbes. Det blir inte impulsköp utan man tänker sig för innan man köper. Annars är det lätt att man beställer vetbes på x- antal hästar och i slutändan så köper man ingen av dem. För dels har man har inte haft några utgifter och dels var man inte säker på att man ville ha just den hästen.

Men om du vet att du får betala x-antal kronor varje gång så begär du inte vetbes på en häst som du inte är 100 % nöjd med eller verkligen vill ha. Sen kan du ha otur att just den hästen du ville ha inte går igenom vetbes. Men jag tror personligen inte att det händer samma köpare flera gånger.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 458
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17