Betala för sig hemma?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare jamman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 102
  • Visningar Visningar 9 018

jamman

Trådstartare
Jag har en son som studerar på högskolan, min sambo har en dotter i samma ålder (20+)som går en praktik på ett år genom arbetsförmedlingen. Sonen är hem 1-2 ggr/veckan högst. Han kommer hem sent och åker tidigt. Han äter frukost och ibland middag. Sambons dotter är hemma 24/7. Enda tillfälle hon är hemifrån är då hon har sin praktik. Hon äter ALLA mål mat hemma/matlåda. Båda har ett varsitt rum. Han har sitt studiebidrag och han jobbar även lite för att kunna ha råd att ha sin bil. Han får inga pengar från mig. Hon får ca 3500 kr/mån från arbetsförmedlingen och sin mobil betald av pappan.
Dom är så stora nu så jag tycker att dom kan bidra till hemmet lite.
Hon har 2 matdagar i veckan då hon lagar mat, det har inte han eftersom han kommer hem ca 22-23 på kvällarna.
Båda ska städa sina egna rum. Inga andra krav har dom på sig. Jag har svårt att ställa mer krav på sambons dotter som alltid är hemma eftersom min son aldrig är hemma. Han bor mesta tiden hos sin tjej och bidrar ekonomiskt/praktiskt där.
Vad är en rimlig/rättvis slant för dessa ungdomar att betala hemma?
Hur tänker ni?

Sv: Betala för sig hemma?

Varför inte ha ett möte med alla i familjen där alla kan komma till tals och säga vad dom tycker att var och en ska bidra med? Då får ju alla vara delaktiga från start istället för att du och sambon kommer och berättar för barnen hur det ska vara

Jag tycker det beror lite på hur gamla de är (20+ kan ju vara vad som helst mellan 20-29)

Är man ung så kan det vara bra att inte behöva betala speciellt mycket, om någonting alls, så man kan spara ihop lite pengar till sitt eget hem.

Är man äldre och egentligen "borde" ha flyttat hemifrån för länge sedan så tycker jag absolut att man ska betala. Åtminstone för mat och förbrukningsvaror.

Sen tycker jag inte att det är något konstigt att man som vuxen hjälper till mer hemma än att städa sitt eget rum. Eller att sambons dotter som är hemma mer också hjälper till mer, då hon troligtvis också "ställer till det" mer än din son hinner på den korta tid han är hemma. Vet dock att det är en känslig fråga när barnen inte är gemensamma, så det kan ju vara jobbigt att ta upp.

Såg på TV häromveckan en expert som sa att 4000 kr ska vuxna unga betala hemma, det är nämligen vad dom kostar på en månad.
De kan ju vara svårt om dom inte ens tjänar den summan, men vi måste komma ihåg att dom kostar, och måste vara medveten om det när dom flyttar hemifrån.
De finns ju folk som tar betalt för boendet, men i hemlighet sparar pengarna och ger dom till Ungarna när dom flyttar hemifrån.

* Jenny *

Sonen är 22, hon är 21 år.
Jo det är känsligt redan nu varför sonen inte har någon matdag, men ingen av oss är beredd att äta kl.23,30 på natten.
Sonen tränar kvällstid och jobbar även som tränare, därav den sena timmen.
Jag brukar dammsuga av hans rum ibland eftersom han är förbjuden att dammsuga på natten :) men damma får han göra själv, det låter inte så mycket. Han bäddar jämt sin säng och håller otrolig ordning på sitt rum, sån har han alltid varit.
Hon bäddar aldrig sin säng och har slutat städa. Dator och TV (samtidigt) tar all hennes tid, vardag som helg. Hon vill flytta men har inte råd. Vi bor i en by på landet så det är krångligt att ta sig in till praktik och till kompis med buss.
Hon har inget körkort. Hon får körkortet betalt bara hon sätter igång, men gnistan saknas.

Så gjorde vi till sambons äldsta dotter. Hon fick betala en summa hemma och vi satte undan hälften så hon kunde köpa möbler och hade en bra start. Men hon jobbade och hade en inkomst varje månad.

Det var ett bra tips. Tack!
Det svåra blir att få till en tid då alla kan....och inte för sent på kvällen. Kan försöka få hem sonen några timmar på en helg. Stan lockar på helgerna så han är hem bara nån natt i veckan ;)

Kan ju också vara smart om du och sambon pratar ihop er innan om vad ni tycker är rimligt och viktigt så att ni håller ihop under samtalet med barnen

Vad säger din sambo om det då?

Det låter som att hon skulle behöva få en liten knuff i rumpan och göra nåt, så då låter ju din tanke om att betala för sig som en bra idé i alla fall. Speciellt om hon inte gör någonting, tycker det är skillnad om de studerar eller något liknande.

Körkortet låter ju som en rätt viktig punkt för att hon ska kunna ta sig vidare i livet. Annars kommer hon ju för alltid vara beroende av andra, speciellt som ni bor som ni gör. Det kan ju vara ett "krav" istället för mer sysslor annars, att hon börjar med körkortet? Vill hon inte det så får hon se till att göra mer hemma, annars tror jag att man lätt blir bortskämd. Det blir rätt bekvämt att bara gå hemma och göra det man tycker är roligt.

Mina barn är fortfarande små, men jag har en nära släkting som är i den sitsen. Han är 35 år och har aldrig haft ett riktigt jobb, har ingen riktig utbildning och inget körkort. Går på arbetspraktik ibland, men är man van att bara gå hemma så blir ju allt sådan jättejobbigt.

Håller med Doleron, är extra viktigt att ni är överens först och står på er tillsammans!

Jag tycker nog inte att tjejen ska behöva betala något om hon bara har 3500 i inkomst per månad, dessutom lagar mat 2 dagar i veckan.

Sonen antar jag har studiebidrag? vet inte vad det går på numera men han har kanske lite mer att röra sig med?

Hade inte han kunnat laga mat på förmiddagen om han jobbar kväll? Många maträtter går ju att förbereda menar jag. Eller så får han ta tvätten istället när han är hemma ? Fast nu åt han ju inte hemma så ofta så kanske inget problem egentligen :)

Som förälder hade jag inte velat ta betalt om ungdomarna haft det svårt ekonomiskt, om jag nu inte som förälder sitter i en ekonomisk knipa eller något.

För sonen: ingenting. Ska han sätta sig i skuld för att ge pengar till dig? Verkar i min värld absurt, om ni inte är i akut ekonomisk nöd. Se det som en sponsring av hans studier, om du vill. Och dottern är väl din mans sak att bestämma, det skulle jag lämna därhän.

Pengar blir litet fyrkantigt som mått på att bidraga hemma.
Det är bättre att koncentrera sig på helheten.

En person som knappt märks hemma har mindre åtaganden än någon som är ständigt närvarande.
Därav mera matlagning för den ständigt närvarande.
Ni borde jämföra med er själva i stället för med ett nästan frånvarande barn.
Om ni betalar maten så borde den som inte gör det laga den och städa i köket efter måltiden.

Pengar blir litet fyrkantigt som mått på att bidraga hemma.
Det är bättre att koncentrera sig på helheten.

En person som knappt märks hemma har mindre åtaganden än någon som är ständigt närvarande.
Därav mera matlagning för den ständigt närvarande.
Ni borde jämföra med er själva i stället för med ett nästan frånvarande barn.
Om ni betalar maten så borde den som inte gör det laga den och städa i köket efter måltiden.

(Min fetning)

I den mån det är rimligt, ja. Om alla i hushållet arbetar/praktiserar och är hemifrån lika mycket och en person drar in avsevärt mycket mindre pengar, är det då rimligt att begära att personen i fråga sköter hemmet utöver sitt arbete/praktik?

Men ofta är det väl just eftersom man inte har råd som man bor hemma, om man har mycket låga inkomster. Då blir det ju lite märkligt att kräva in pengarna, ungdomen vet ju att det kostar att bo själv, och hindras att göra det just pga sina låga inkomster. När inkomsterna stiger eller ett överkomligt boendealternativ finns, så flyttar man.

En ungdom som håller på att skapa sig en framtid, genom studier eller lämplig praktik, skulle inte jag klippa vingarna på genom pengakrav. Vill man inte bekosta det, så får man väl skicka en räkning sen, när de fått fotfäste på arbetsmarknaden och tjänar pengar att tala om, och har andra möjligheter att betala.

Det var faktiskt min tanke också. Jag köper inte riktigt att han ska slippa städning för att han tränar. Om han bott i egen lägenhet hade han ju varit tvungen att någon gång städa även om han tränar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 061
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 737
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 935
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom... 5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 310
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka