Jag har en son som studerar på högskolan, min sambo har en dotter i samma ålder (20+)som går en praktik på ett år genom arbetsförmedlingen. Sonen är hem 1-2 ggr/veckan högst. Han kommer hem sent och åker tidigt. Han äter frukost och ibland middag. Sambons dotter är hemma 24/7. Enda tillfälle hon är hemifrån är då hon har sin praktik. Hon äter ALLA mål mat hemma/matlåda. Båda har ett varsitt rum. Han har sitt studiebidrag och han jobbar även lite för att kunna ha råd att ha sin bil. Han får inga pengar från mig. Hon får ca 3500 kr/mån från arbetsförmedlingen och sin mobil betald av pappan.
Dom är så stora nu så jag tycker att dom kan bidra till hemmet lite.
Hon har 2 matdagar i veckan då hon lagar mat, det har inte han eftersom han kommer hem ca 22-23 på kvällarna.
Båda ska städa sina egna rum. Inga andra krav har dom på sig. Jag har svårt att ställa mer krav på sambons dotter som alltid är hemma eftersom min son aldrig är hemma. Han bor mesta tiden hos sin tjej och bidrar ekonomiskt/praktiskt där.
Vad är en rimlig/rättvis slant för dessa ungdomar att betala hemma?
Hur tänker ni?
Dom är så stora nu så jag tycker att dom kan bidra till hemmet lite.
Hon har 2 matdagar i veckan då hon lagar mat, det har inte han eftersom han kommer hem ca 22-23 på kvällarna.
Båda ska städa sina egna rum. Inga andra krav har dom på sig. Jag har svårt att ställa mer krav på sambons dotter som alltid är hemma eftersom min son aldrig är hemma. Han bor mesta tiden hos sin tjej och bidrar ekonomiskt/praktiskt där.
Vad är en rimlig/rättvis slant för dessa ungdomar att betala hemma?
Hur tänker ni?