Betäckningar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.

Maja_Kandi

Trådstartare
Ja nu måste det väl vara flera som är igång? :) Hur går det för alla?

Min var vi och kollade i fredags morse, litet litet ägg. Nu ikväll hade det gått framåt som det skulle med ett 30mm ägg. Så nästa koll på onsdag morgon och förhoppningsvis seminering på torsdag! :) Såg tydlig brunst på henne 29-30/4 sist så det verkar stämma bra i tiden! :)
 
Har inte sett någon brunst i år alls på Molinna förrän igår, men då var hon riktigt ordentlig brunstig. Så vi åker in för första gången imorgon och hoppas att det inte är för sent redan!
 
Min fröken var inne den 1a för att kolla att hon inte hade något problem, var då i brunst, har historik av tidigare infektioner, allt var ok. För att inte hamna på helg sprutades ny brunst igång i onsdags kväll. Lämnade in henne på seminstationen idag, ska nu beställas och insemineras på tisdag.
 
Mitt welsh mountain sto kördes till hingst i torsdags och betäckdes samma kväll!:)
Hon blir kvar hos hingst ägaren tills hon är dräktig.
 
Vår ponny står på stationen sen några veckor. Tyvärr går det trögt, bakterieprov är taget och vi väntar på svar.
 
Min sprutades igång förra veckan (aktivitet enligt ul, men har aldrig visat brunst) och brunstade rejält i helgen. Vi räknar med brunst igen helgen den 6:e juni, så vi får hit hingsten redan den 2:a. Förhoppningsvis så brunstar hon ännu bättre än sist. Har inte bestämt mig för naturlig eller fri betäckning, vi får lite se hur de funkar ihop.
 
Mitt sto har stått i Bollerup sen den 8 april för embryotransfer, tyvärr inte blivit något på två försök och nu har hon nog tyvärr bakterier med så baktprov är taget... Hade hoppats på denna lösning då hon kastade sitt föl i år i slutet av 9e månaden :cry:
 
min står på Eklunda sen 3 v tillbaka kom i brunst men släppte aldrig ägget så nu hoppas jag på riktig brunst till helgen efter att hon har fått börja gå på bete och fått lite mer sol på sig igen. Tydligen väldigt trögt med brunsterna på många håll enligt kompisen som känner seminvet på travstuteri.
 
min står på Eklunda sen 3 v tillbaka kom i brunst men släppte aldrig ägget så nu hoppas jag på riktig brunst till helgen efter att hon har fått börja gå på bete och fått lite mer sol på sig igen. Tydligen väldigt trögt med brunsterna på många håll enligt kompisen som känner seminvet på travstuteri.

Det är inte förvånande med avseende på hur eländigt vädret är.
Fyfan säger jag.

Tycker det även påverkar de dräktiga. Där jag har mina ston har 3 föl kommit, dygn 350, 347 och 349. Nästa sto är på dygn 340 och inga tecken alls på fölning
 
Mitt sto visade sig ha streptokocker så hon är igångsprutad än en gång så vi hoppas hon brunstar i slutet på veckan så de kan behandla henne med penicillin. Har jag tur insemineras hon på denna brunsten men de avgör det när de ser hur hon ser ut...
 
Kl
Lämnade min på station idag. Ägget hade vuxit på sig till 40mm men såg inte helt färdigt ut. Beställde ändå för seminering imorgon fm! :) Blev dock lite hastigt hingstbyte... Hade bokat Luxus men det var så precis att det var flera ston som skulle semineras där nere på hans hemmastation så sperman skulle kanske inte räcka till skick... Kändes inte så kul att vänta tills i em för att veta så efter lite diskussioner blev det nu hastigt byte till Fairway istället. Min vet har seminerat några med honom redan och det har sett kalasbra ut, en är konstaterat dräktig. En riktigt fin hingst så det känns kul ändå även fast det inte blev som tänkt.
 
Mitt sto visar ju inga brunster så ska kolla henne i morgon på klinik hur hon ligger till. Har ändå klinik besök inbokat så passar på.
Kommer köra henne till hingsten på lördag och sen får hon vara kvar tills hon är dräktig. Om hon nu inte visar sig vara i brunst vid koll i morgon får då åker hon till hingsten direkt efter.
 
Jag har precis hämtat mitt sto som varit på betäckning sedan hon i söndags konstaterades ha ett fint ägg på 3,5
betäcktes i måndags och idag. Idag var det mer av karaktären ett barmhärtighets språng, det var inte så intressant att det såg högbrunstigt ut, men hon accepterade det. tror hon släppt ägget i natt/ under dagen så hoppas det räcker! Ul om 16 dagar ;)
 
Det är inte förvånande med avseende på hur eländigt vädret är.
Fyfan säger jag.

Tycker det även påverkar de dräktiga. Där jag har mina ston har 3 föl kommit, dygn 350, 347 och 349. Nästa sto är på dygn 340 och inga tecken alls på fölning
ja kallt väder brukar få de som är betäckta tidigt att gå över är min erfarenhet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 131
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 530
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 341
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp