Betäcka sent

Nu vrider du till det igen, det vi skriver är ju inte att alla importerade hästar är dåliga, vi pratar om de billiga. De i prisklass 40-80' som du säger är bättre än de svenskfödda för samma peng.
Varför skulle länder som Tyskland och Holland släppa sina bästar hästar till Sverige för en låg summa om de kunnat få bättre betalt för dem i hemlandet? Logiken säger att det är hästarna man inte får avsättning för på den egna marknaden som man försöker att sälja utomlands till köpare som förälskat sig i en häst på film. Det är ju inte helt ovanligt med frågor på detta forum som "jag har sett en film på en häst ed fantastiskt stam, jättebillig men den rör sig lite skumt, säljaren säger att det bara beror på sår/underlag/felskodd etc. Jag vill köpa den ändå för den är så söt, riskerar jag att göra något dumt."Jag känner också till de som inte sett något konstigt på filmen och sedan fått hem en häst med defekter som inte synts p g a att de bara filmat ur en vinkel. Listan kan göras lång.

Däremot om du åker och handlar på de stora auktionerna och betalar normala priser får du oftast bra hästar.
 
Och om Tyskland och Holland är så mycket längre komna än Sverige, varför sitter då en av Tysklands landslagsryttare och rider på flera svenska hästar, där en är på god väg att bli förstahäst? Och varför tar sig en Holländsk fd landslagsryttare till vårat svenska unghästchampionat bara för att köpa hästar till sina söner?

Sedan är det klart att det finns väldigt många fina hästar från Tysklad och Holland, men som sagt - det är inte de som som säljs hit för småpengar... Även om det är klart att det går att göra fynd också, men då är det antingen någon stackars uppfödare som kursat och får sälja av allt bara för att bli av med dem, eller så är det någon som helt enkelt inte lagt några pengar på hästarna under uppväxten, och då har de nog inte de bästa förutsättningarna för att bli hållbara i framtiden...
 
På deras unghästlöp och även på ettårsauktioner har de tidigt födda klara fördelar.
Dock förtäljer inte historien något om hållbarhet i långa loppet, men å andra sidan har en travare betydligt kortare karriär en en ridhäst oftast.
Jag har en bekant som fick ett föl häromveckan. Det är en ponnytravare och den lär knappast kunna hävda sig som varken treåring eller fyraåring. Dessutom blir stoets tävlande till nästa år lidande. Nej, jag hade inte heller valt att betäcka så sent.
 
Varför skulle den inte kunna hävda sig? Inte ens på "stora" travhästar ser man nån större skillnad. Att en häst är "tidig" handlar om andra saker än vilken tid på året den är född.
 
  • Gilla
Reactions: via
Självklart är inte allt skit men om du köper en häst för 40k som importerats via 3 mellanhänder kan du själv räkna ut vad den kostade ursprungligen?

Vi kan alla sitta och hänvisa till hästar i vår närhet, det är för litet urval.
Ser man till försäkringsbolagens statistik är importer mer skadade, de får högre premier. Sen om det är hästar från öst, Holland eller tyskland som inte håller är svårt att säga då de alla klumpas ihop.

Jag kan mycket lite om hästuppfödning här i Tyskland, men det man måste komma ihåg när man pratar priser är att det mesta är vansinnigt mycket billigare här nere än i Sverige. Det gäller hela linjen från stallpersonal, livsmedel åt två och fyrbenta, veterinärer osv. Så på en häst som kostar omräknat 40k här har man trots det tjänat mer pengar på än om den vore uppfödd i Sverige.
 
Nu vrider du till det igen, det vi skriver är ju inte att alla importerade hästar är dåliga, vi pratar om de billiga. De i prisklass 40-80' som du säger är bättre än de svenskfödda för samma peng.
Varför skulle länder som Tyskland och Holland släppa sina bästar hästar till Sverige för en låg summa om de kunnat få bättre betalt för dem i hemlandet? Logiken säger att det är hästarna man inte får avsättning för på den egna marknaden som man försöker att sälja utomlands till köpare som förälskat sig i en häst på film. Det är ju inte helt ovanligt med frågor på detta forum som "jag har sett en film på en häst ed fantastiskt stam, jättebillig men den rör sig lite skumt, säljaren säger att det bara beror på sår/underlag/felskodd etc. Jag vill köpa den ändå för den är så söt, riskerar jag att göra något dumt."Jag känner också till de som inte sett något konstigt på filmen och sedan fått hem en häst med defekter som inte synts p g a att de bara filmat ur en vinkel. Listan kan göras lång.

Däremot om du åker och handlar på de stora auktionerna och betalar normala priser får du oftast bra hästar.

Jag pratar inte om de bästa hästarna, varken i Sverige eller utomlands! Vi pratar om mellanskiktet!
Du får väl inte de bästa hästarna i Sverige heller för de pengarna? Och just i mellanskiktet anser jag att man får mycket bättre häst för pengarna. Tittar man lite i resultatlistor på lokal och regional nivå upp till Msv typ, där den stora massan befinner sig, så ser man att det är många utländska hästar som kniper placeringarna. Vi har tävlat en ponny i dressyr bland stora hästar under hösten och med henne på prisutdelning har det nästan bara varit importer.

Att några elitryttare har köpt svenska hästar är väl för att vi börjar få en avel med utländskt material. ;)
 
Det beror nog lite på var man befinner sig, här nere tycker jag det är övervägande svenska hästar även om det såklart är en del importer också. Dock tror jag de importerna som går bäst, även upp till Msv, har kostat mer än nämnda prisspann...

Placerade från dressyrtävlingar häromkring denna helgen:

MsvB:4 1-4 SWB, 5 import
PSG 1-3 SWB, 4-7 import
MsvB:5 1-3 SWB
MsvC:1 1 SWB, 2 import, 3 SWB, 4 import, 5-7 SWB, 8 import
LC:2 1-3 SWB
LB:1 1-2 SWB, 3 okänd härst, 4-5 SWB
LA:1 1 import, 2-3 SWB
LA:3 1 import, 2-5 SWB
MsvC:1 1 import, 2-3 SWB, 4 import, 5 SWB
MsvB:4 1 import, 2-3 SWB
PSG 1 SWB
LA:3 1-2 SWB 3 import 4 SWB
MsvC:1 1-2 import, 3-5 SWB, 6 import, 7 SWB
MsvB:2 1 SWB, 2 import, 3-5 SWB, 6 import

44 SWB vs 19 import (lite hastigt räknat, men ungefär)
 
Instämmer med CK.

Travhästar är det inte lika fokuserat längre att få de födda tidigt på året eftersom det har gjorts studier på att de inte har några fördelar gentemot de som är födda normalt eller senare. En tidigt född häst behöver inte alls vara redo för tävling än en senare, beror helt på individen.

Angående hållbarheten skulle jag säga att det helt beror på den som tränar hästen och inte på själva djuret. Finns många framgångsrika travare som tävlar tills de helt enkelt inte får längre, varmblods valacker/hingstar t.om året ut när de är 12 och kallbloden tills de är 15 år och på den sistnämnda är det flertalet som är uppe i eliten hela tiden, ofta är de på topp när de är över 10 år och uppåt.
 
Vi börjar få samma blodslinjer i våra halvblod, ja, men vi är inte där än helt och hållet. Utomlands har de haft uppdelat hopp- och dressyrhästar mycket längre än i Sverige och därmed kommit längre i sin avel än oss. Vi avlade länge mer på trevliga allroundhästar än spetskompetens och det tar nog ytterligare några år innan dessa allroundhästar är tillräckligt långt bak i aveln.

Men nu vet jag inte vad du har kollat på för hästar riktigt. Har du missat alla holländska dressyrhästar där det nästan alltid ligger hoppblod ngn generation bakåt?
 
Jag har en bekant som fick ett föl häromveckan. Det är en ponnytravare och den lär knappast kunna hävda sig som varken treåring eller fyraåring. Dessutom blir stoets tävlande till nästa år lidande. Nej, jag hade inte heller valt att betäcka så sent.

Nja, att generalisera så grovt blir fel. Mitt ena avelssto är själv född i november, fick Avelsdiplom som treåring och blev samma år champion på utställning.
 
Nja, att generalisera så grovt blir fel. Mitt ena avelssto är själv född i november, fick Avelsdiplom som treåring och blev samma år champion på utställning.
Roligt att jag har fel! Men fortfarande gäller att tävlingssäsongen nästa år är spolierad, åtminstone den tidigaste delen av säsongen.
 
Travhästar är det inte lika fokuserat längre att få de födda tidigt på året eftersom det har gjorts studier på att de inte har några fördelar gentemot de som är födda normalt eller senare. En tidigt född häst behöver inte alls vara redo för tävling än en senare, beror helt på individen.
Du vet inte vad undersökningen heter? Det skulle vara roligt att förmedla till uppfödaren av oktoberfölet. Kanske en kriterievinnare?
 
Och om Tyskland och Holland är så mycket längre komna än Sverige, varför sitter då en av Tysklands landslagsryttare och rider på flera svenska hästar, där en är på god väg att bli förstahäst? Och varför tar sig en Holländsk fd landslagsryttare till vårat svenska unghästchampionat bara för att köpa hästar till sina söner?

Sedan är det klart att det finns väldigt många fina hästar från Tysklad och Holland, men som sagt - det är inte de som som säljs hit för småpengar... Även om det är klart att det går att göra fynd också, men då är det antingen någon stackars uppfödare som kursat och får sälja av allt bara för att bli av med dem, eller så är det någon som helt enkelt inte lagt några pengar på hästarna under uppväxten, och då har de nog inte de bästa förutsättningarna för att bli hållbara i framtiden...

Men alltså. Om man tar Fendi/Fibonacci t.ex. Som ju är importerad till Tyskland från Sverige och räknas som SWB vad jag har förstått. Han är ju inte svensk nånstans utöver att han är född här? De flesta "svenska" hästarna som tävlar högt idag vad jag har sett, är ju avkommor till tyska hingstar med åtminstone tysk morfar. Så även om våra svenskfödda hästar är bra, så hade dom ju inte funnits utan tysk/holländsk avel?
 
@MissFideli Nej, dagens sporthästar är ju så uppblandade så att de inte hade funnits utan något annat lands avel. Det som skiljer dem är just var de är födda - hur de är uppväxta. Vilket var poängen i denna tråden från början - det är samma blodslinjer i hästarna oavsett om de är födda i Sverige, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike etc., så det som skiljer är vilka förutsättningar de haft som unga. Jag menar inte att alla SWB är så mycket bättre än de utländska hästarna - det jag menar är att de är inte så mycket sämre att man tvunget måste köpa en utländsk häst som har stått i djupströbädd 24 timmar om dygnet större delen av sina första 3 levnadsår bara för att utlandet är "så mycket längre kommna i sin avel". För det finns lika bra hästar här i Sverige, med samma blodslinjer som de utländska.
 
@MissFideli Nej, dagens sporthästar är ju så uppblandade så att de inte hade funnits utan något annat lands avel. Det som skiljer dem är just var de är födda - hur de är uppväxta. Vilket var poängen i denna tråden från början - det är samma blodslinjer i hästarna oavsett om de är födda i Sverige, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike etc., så det som skiljer är vilka förutsättningar de haft som unga. Jag menar inte att alla SWB är så mycket bättre än de utländska hästarna - det jag menar är att de är inte så mycket sämre att man tvunget måste köpa en utländsk häst som har stått i djupströbädd 24 timmar om dygnet större delen av sina första 3 levnadsår bara för att utlandet är "så mycket längre kommna i sin avel". För det finns lika bra hästar här i Sverige, med samma blodslinjer som de utländska.

Okej, då är jag med :)
 

Liknande trådar

Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 584
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp