Betäcka sent

Osmart och osmidigt.

Kan inte fölet få bra tillgång till utevistelse/rörelse undrar jag öht hur hållbarhet och utveckling som blir av ett sådant föl :nailbiting:
 
Det finns faktiskt stationer utomlands som drar igång 1 december, och föl födda efter 1 november räknas som födda året efter.

Observera att detta gäller bara tyska hästar ! I alla andra länders avelsförbund är det 1 januari som gäller. Därför har det varit strul med sådana hästar som exporterats från Tyskland om de vill delta i olika årgångschampionat och även i Unghäst-VM där FEIs reglemnte gäller.
 
Han är en godkänd hingst.

Något bättre, men tråkigt att den ska kastreras.
Ställer hingsthållaren ens upp på att låta den betäcka?
Om man kastrerar en godkänd hingst så finns det ju något skäl till det och ett sånt skäl brukar i regel också betyda att den kanske inte ska vara i avel
 
Min bror har ett mkt välstammat holländskt sto KWPN eller vad det heter, som är fött 29 oktober. Själv har jag ett tyskt ridponnysto född 19 september. Bara här i Sverige vi är fixerade vid en avelssäsong som endast är några få månader.
Fick en chock häromåret när jag skulle betäcka ett XX-sto med halvblodshingst, det var i mitten av juli, och fick till svar av flera hingstägare att ingen ide att betäcka i år, eftersom vi slutar skicka sperma sista juli! Sen klagar uppfödare och hingstägare över dålig ekonomi !!!
 
Min bror har ett mkt välstammat holländskt sto KWPN eller vad det heter, som är fött 29 oktober. Själv har jag ett tyskt ridponnysto född 19 september. Bara här i Sverige vi är fixerade vid en avelssäsong som endast är några få månader.
Fick en chock häromåret när jag skulle betäcka ett XX-sto med halvblodshingst, det var i mitten av juli, och fick till svar av flera hingstägare att ingen ide att betäcka i år, eftersom vi slutar skicka sperma sista juli! Sen klagar uppfödare och hingstägare över dålig ekonomi !!!

Det kan ju ha med vårt klimat att göra...
 
Nu tycker jag generellt att föl bör födas sen vår/ försommar, men alla galoppörer samt travare som planeras till en så tidig födsel i Jan. som möjligt för att få fördelar i championat för unga borde signalera om riskerna med hållbarhet mm.:confused:
Hur gör dessa?
Att födas mitt i vintern o kanske inte komma ut alls på flera månader vet jag även halvblodsuppfödare som menar att de vill ha det så för att de bättre klarar att vara ute i ur o skur på tidigt bete.

Än sålänge anser jag att min har haft gynnsamma förhållanden fast den är född senare än vad som är brukligt- mitten av Juli
 
Min bror har ett mkt välstammat holländskt sto KWPN eller vad det heter, som är fött 29 oktober. Själv har jag ett tyskt ridponnysto född 19 september. Bara här i Sverige vi är fixerade vid en avelssäsong som endast är några få månader.
Fick en chock häromåret när jag skulle betäcka ett XX-sto med halvblodshingst, det var i mitten av juli, och fick till svar av flera hingstägare att ingen ide att betäcka i år, eftersom vi slutar skicka sperma sista juli! Sen klagar uppfödare och hingstägare över dålig ekonomi !!!
Det stämmer inte att det bara är "vi i Sverige" som är säsongsfixerade. Själv använde jag en tysk hingst i år som dom slutade skicka på sista Juli. Visserligen börjar tyskarna gärna tidigare än vi men för oss i Sverige är det inte direkt optimalt att försöka betäcka under årstider där många av våra ston inte får tillräckligt bra brunster naturligt pga ljusbrist.
 
Osmart och osmidigt.

Kan inte fölet få bra tillgång till utevistelse/rörelse undrar jag öht hur hållbarhet och utveckling som blir av ett sådant föl :nailbiting:
Ja, se på holländska föl. Många har inte tillgång till så mycket utevistelse oavsett årstid.
 
Skulle aldrig köpa ett föl någonsin som inte fått tillgång till rörelse och utevistelse så tidigt som möjligt

Jag håller helt med och jag blir lika bedrövad som folk köper hästar utomlands för vi har ju inte vad de vill ha i Sverige. Sen verkar det som att det går bra att stoppa huvudet i sanden när det gäller just den där biten..jaja
 
Jag håller helt med och jag blir lika bedrövad som folk köper hästar utomlands för vi har ju inte vad de vill ha i Sverige. Sen verkar det som att det går bra att stoppa huvudet i sanden när det gäller just den där biten..jaja

Och om man ifrågasätter så blir de sårade och tycker att man är skittaskig som tar bort glädjen för dom.
 
Jag håller helt med och jag blir lika bedrövad som folk köper hästar utomlands för vi har ju inte vad de vill ha i Sverige. Sen verkar det som att det går bra att stoppa huvudet i sanden när det gäller just den där biten..jaja

De flesta importer jag hört talas om som kommer fr länder där man har begränsad utevistelse har man fått ta bort väldigt unga, importer som knappt varit ridna (dock på hobbynivå men ändå)..ibland är det så att man vågar sätta sin arm på att avsaknad till rörelse och utevistelse i tidig ålder/redan som föl är mycket avgörande för hållbarheten för framtiden..Mer än vad många tycks tro.

Detsamma gäller unghästar..som bör gå i stoora hagar med jämlika för att hinna bygga upp kroppen lite. Det funkar liksom inte att man har samma haghållning på unga hästar som inte rids jämfört med vuxna hästar. Skulle mao aldrig köpa en unghäst heller som bara fått tillgång till en "fyrkant" större delen av sitt liv..never ever.
 
De flesta importer jag hört talas om som kommer fr länder där man har begränsad utevistelse har man fått ta bort väldigt unga, importer som knappt varit ridna (dock på hobbynivå men ändå)..ibland är det så att man vågar sätta sin arm på att avsaknad till rörelse och utevistelse i tidig ålder/redan som föl är mycket avgörande för hållbarheten för framtiden..Mer än vad många tycks tro.

Detsamma gäller unghästar..som bör gå i stoora hagar med jämlika för att hinna bygga upp kroppen lite. Det funkar liksom inte att man har samma haghållning på unga hästar som inte rids jämfört med vuxna hästar. Skulle mao aldrig köpa en unghäst heller som bara fått tillgång till en "fyrkant" större delen av sitt liv..never ever.

Jag kan bara hålla med!
Och ändå så åker folk utomlands för det finns ju inte samma utbud här i Sverige. O_o
 
Jag kan bara hålla med!
Och ändå så åker folk utomlands för det finns ju inte samma utbud här i Sverige. O_o

Nu generaliserar ni väl lite väl mycket. Jag har köpt många hästar från Holland och hör och häpna - alla har gått i hage och blivit uppväxta i flock. Dessutom har de gått ute längre säsong än i Sverige.
Det jag däremot är tveksam till är alla en-hästars-uppfödare här i Sverige som låter sina föl gå kvar med enbart vuxna hästar och som någon skrev - liten fyrkantshage med kanske lera upp till knäna. En sådan skulle jag definitivt inte våga köpa.

Så taskig hästhållning finns även i Sverige - inte bara utomlands.
 
Nu generaliserar ni väl lite väl mycket. Jag har köpt många hästar från Holland och hör och häpna - alla har gått i hage och blivit uppväxta i flock. Dessutom har de gått ute längre säsong än i Sverige.
Det jag däremot är tveksam till är alla en-hästars-uppfödare här i Sverige som låter sina föl gå kvar med enbart vuxna hästar och som någon skrev - liten fyrkantshage med kanske lera upp till knäna. En sådan skulle jag definitivt inte våga köpa.

Så taskig hästhållning finns även i Sverige - inte bara utomlands.

Vad skönt att du har hittat hästar som är uppfödda på det viset. Tyvärr så tillhör det inte vanligheterna eftersom Holland har så otroligt lite mark för hagvistelse. Många unghästar både i Holland och Tyskland föds upp i stora flockar inomhus så det det är sällan tal om kuperade hagar på det viset som bygger hållbarhet.
 
Vad skönt att du har hittat hästar som är uppfödda på det viset. Tyvärr så tillhör det inte vanligheterna eftersom Holland har så otroligt lite mark för hagvistelse. Många unghästar både i Holland och Tyskland föds upp i stora flockar inomhus så det det är sällan tal om kuperade hagar på det viset som bygger hållbarhet.

Man ska inte kasta sten i glashus!

Jag har inte så stor erfarenhet från Holland, men en del från Tyskland. Min uppfattning är att det är vanligt att hästarna går på bete 6 månader/år tills de att de rids in. Vintertid står de dock ofta på lösdrift med lite eller ingen hagvistelse.

Min uppfattning är att tyska hästar (i Tyskland) inte har sämre hållbarhet än svenska. De tyska/holländska hästar som kommer till Sverige via hästhandlare och säljs här för en relativt billig peng kan inte användas som jämförelsematerial. Med kostnader för transport + det faktum att den svenska hästhandlaren ska tjäna på affären så inser man att inköpspriserna i Holland/Tyskland inte är särskilt höga. Bra hästar i Tyskland är inte billiga. Dvs de billiga hästarna som kommer till Sverige är den tyska/holländska andrasorteringen.

Vi svenskar är bra på att hylla vår egen hästhållning och förkasta den på kontinenten. Det var intressant att besöka en tysk bekants avelston. Hon har 2/3 föl varje år och får räknas som hobbyuppfödare. Hästarna gick på bete i en fin (någorlunda kuperad) hage med en fin halmad lösdrift. De höglakterande stona var finare i kroppen än 9/10 av alla svenska hobbyridhästar eftersom de utfodrades med något som numera blivit halvt tabu i Sverige (kraftfoder...).
Naturligtvis finns det uppfödare i Sverige som verkligen ger sina föl den ultimata uppväxten, men jag ser allt för många föl/unghästar som går ensamma med enbart sin mamma (eller en nittonårig valack) som "lekkamrat", eftersom man inte kan lämna bort sin "bäbis" på unghästbete. Unghästar som står på någon lerig plätt och ser ut som åringar trots att de strax ska ridas in, eftersom de får leva på enbart halvtaskigt hö. Dessutom är ofta fölets mammas största kvalitet det faktum att hon är "mattes älskling".
 
Man ska inte kasta sten i glashus!

Jag har inte så stor erfarenhet från Holland, men en del från Tyskland. Min uppfattning är att det är vanligt att hästarna går på bete 6 månader/år tills de att de rids in. Vintertid står de dock ofta på lösdrift med lite eller ingen hagvistelse.

Min uppfattning är att tyska hästar (i Tyskland) inte har sämre hållbarhet än svenska. De tyska/holländska hästar som kommer till Sverige via hästhandlare och säljs här för en relativt billig peng kan inte användas som jämförelsematerial. Med kostnader för transport + det faktum att den svenska hästhandlaren ska tjäna på affären så inser man att inköpspriserna i Holland/Tyskland inte är särskilt höga. Bra hästar i Tyskland är inte billiga. Dvs de billiga hästarna som kommer till Sverige är den tyska/holländska andrasorteringen.

Vi svenskar är bra på att hylla vår egen hästhållning och förkasta den på kontinenten. Det var intressant att besöka en tysk bekants avelston. Hon har 2/3 föl varje år och får räknas som hobbyuppfödare. Hästarna gick på bete i en fin (någorlunda kuperad) hage med en fin halmad lösdrift. De höglakterande stona var finare i kroppen än 9/10 av alla svenska hobbyridhästar eftersom de utfodrades med något som numera blivit halvt tabu i Sverige (kraftfoder...).
Naturligtvis finns det uppfödare i Sverige som verkligen ger sina föl den ultimata uppväxten, men jag ser allt för många föl/unghästar som går ensamma med enbart sin mamma (eller en nittonårig valack) som "lekkamrat", eftersom man inte kan lämna bort sin "bäbis" på unghästbete. Unghästar som står på någon lerig plätt och ser ut som åringar trots att de strax ska ridas in, eftersom de får leva på enbart halvtaskigt hö. Dessutom är ofta fölets mammas största kvalitet det faktum att hon är "mattes älskling".

Kastar jag sten i glashus?
Vet du något om mina föls uppväxt?

Det jag håller med dig om är det som jag fetstilat. Jämförelsematerialet är inte bara de som kommer till Sverige via handlare utan även de som köps direkt i utlandet. Argumentet är nio gånger av tio att de får inte tag i en häst med den stammen i Sverige för det fina priset.

Du pratar om EN bekants avelsston. EN. Självklart finns det vettiga uppfödare utomlands också men jag tror inte att det är de hästarna som hamnar här i Sverige.
 
Kastar jag sten i glashus?
Vet du något om mina föls uppväxt?

Det jag håller med dig om är det som jag fetstilat. Jämförelsematerialet är inte bara de som kommer till Sverige via handlare utan även de som köps direkt i utlandet. Argumentet är nio gånger av tio att de får inte tag i en häst med den stammen i Sverige för det fina priset.

Du pratar om EN bekants avelsston. EN. Självklart finns det vettiga uppfödare utomlands också men jag tror inte att det är de hästarna som hamnar här i Sverige.

Jag vet ingenting om dina föl, men jag är säker på att du tar hand om dem på bästa sätt! Stenen i glashuset var inte menat till dig personligen och jag hoppas att du inte tog illa upp!
Det var mer allmänt menat. Vi svenskar är snabba på att döma ut hästhållningen på kontinenten och snabba på att hylla vår egen istället. Jag anser att vi inte alltid har på fötterna där.

Självklart inser jag att min bekant inte är ett tillräckligt stort urval för att dra några slutsatser från, men jag tror inte att hon sticker ut på något sätt. Hennes äldre ridhästar lever som många andra tyska hästar, dvs de går inte i hage.
På det stället jag jobbade i Tyskland hade vi sällan föl, men ibland unghästar. Dessa bodde i ett skjul över vintern och hade helt klart mått bra av mer utevistelse då. I maj leddes de till betet (vilket var rätt spännande, att gå med ett par ej speciellt ledvana hästar någon km längs vägen...) och de kom inte in förrän tidigast i september/oktober igen. De gick på bete hela sommaren som treåringar och reds sedan in på hösten, medan de fortfarande var lite betesslöa. Det var sällan problem trots att de var mycket lite hanterade tidigare.

I de stora stallen är det ofta ingen utevistelse som gäller för ridhästarna, men i mindre privata är det ibland annorlunda. Vi hade en tjej som kom och tränade. Hon hade många placeringar upp till svår klass. Hennes häst bodde i en lada med tre väggar och utgång direkt i en gräshage.

Utomlands är det ofta mer affärstänkande med hästarna än här, på gott och ont.

Jag kanske gör en orättvis bedömning, men jag har det senaste träffat på lite för många svenska "hobbyavlade" hästar som har varit hemska att ha att göra med. Fyraåringar som går rakt över en och knappt går att leda och som dessutom har varit halta flera gånger innan de ens är inridna. Kronan på verket var det femåriga "fölet" som aldrig varit ifrån sin mor och sprang igenom staket och över människor om mamman kom utom synhåll.
 

Liknande trådar

Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 584
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp