Betäcka sent

Vad skönt att du har hittat hästar som är uppfödda på det viset. Tyvärr så tillhör det inte vanligheterna eftersom Holland har så otroligt lite mark för hagvistelse. Många unghästar både i Holland och Tyskland föds upp i stora flockar inomhus så det det är sällan tal om kuperade hagar på det viset som bygger hållbarhet.

Min erfarenhet är tyvärr så att det är en bild som vi svenskar vill skapa och har skapat för att misskreditera alla som väljer att köpa häst utomlands.
 
Kastar jag sten i glashus?
Vet du något om mina föls uppväxt?

Det jag håller med dig om är det som jag fetstilat. Jämförelsematerialet är inte bara de som kommer till Sverige via handlare utan även de som köps direkt i utlandet. Argumentet är nio gånger av tio att de får inte tag i en häst med den stammen i Sverige för det fina priset.

Du pratar om EN bekants avelsston. EN. Självklart finns det vettiga uppfödare utomlands också men jag tror inte att det är de hästarna som hamnar här i Sverige.

Att vi får hit skräpmaterialet är väl en sanning med modifikation. Eftersom både Tyskland och Holland har kommit längre i sin avel så är deras medelmåttor klart mycket bättre än våra svenska medelmåttor och till ett klart bättre pris. Så varför inte ta chansen.?! Eller ska vi alla bara köra volvo för det är minsann svensktillverkat, alla andra bilmärken är skräp! Det är väl inget land som kan göra bättre bilar än sverige!
Har man då dessutom lite kontakter med seriösa uppfödare så kan man få tag på deras bästa material också.

Hur kommer det sig att folk över hela världen köper tävlingshästar från Holland och Tyskland? När det bara är skit de säljer! Och självklart vet vi i Sverige bäst. Vi som i sammanhanget är en liten ridsportsnation är självklart bäst!

Titta på ridponnyaveln - vilka hingstar har för den aveln framåt? Knappast de svenskfödda!

Nu raljerar jag lite men jag tycker det blir lite löjligt när vi svenskar sitter och dömer ut Tyskland och Holland som hästavelsnationer!
 
Man ska inte kasta sten i glashus!

Jag har inte så stor erfarenhet från Holland, men en del från Tyskland. Min uppfattning är att det är vanligt att hästarna går på bete 6 månader/år tills de att de rids in. Vintertid står de dock ofta på lösdrift med lite eller ingen hagvistelse.

Min uppfattning är att tyska hästar (i Tyskland) inte har sämre hållbarhet än svenska. De tyska/holländska hästar som kommer till Sverige via hästhandlare och säljs här för en relativt billig peng kan inte användas som jämförelsematerial. Med kostnader för transport + det faktum att den svenska hästhandlaren ska tjäna på affären så inser man att inköpspriserna i Holland/Tyskland inte är särskilt höga. Bra hästar i Tyskland är inte billiga. Dvs de billiga hästarna som kommer till Sverige är den tyska/holländska andrasorteringen.

Vi svenskar är bra på att hylla vår egen hästhållning och förkasta den på kontinenten. Det var intressant att besöka en tysk bekants avelston. Hon har 2/3 föl varje år och får räknas som hobbyuppfödare. Hästarna gick på bete i en fin (någorlunda kuperad) hage med en fin halmad lösdrift. De höglakterande stona var finare i kroppen än 9/10 av alla svenska hobbyridhästar eftersom de utfodrades med något som numera blivit halvt tabu i Sverige (kraftfoder...).
Naturligtvis finns det uppfödare i Sverige som verkligen ger sina föl den ultimata uppväxten, men jag ser allt för många föl/unghästar som går ensamma med enbart sin mamma (eller en nittonårig valack) som "lekkamrat", eftersom man inte kan lämna bort sin "bäbis" på unghästbete. Unghästar som står på någon lerig plätt och ser ut som åringar trots att de strax ska ridas in, eftersom de får leva på enbart halvtaskigt hö. Dessutom är ofta fölets mammas största kvalitet det faktum att hon är "mattes älskling".
Innan Paul Shockemöle köpte dom stora egendomarna i forna Östtyskland, bedrevs hans uppfödning på väldigt små ytor, på en fotbollsplans storlek kunde 200-300 hästar samsas i små hagar . För 2 år sen var jag i Holland på ett mkt välkänt stuteri, (uppfödare/ägare till massor av godkända hingstar över hela världen) där unghästarna (8-15 st) gick året runt i små paddockar 40X80 meter stora med gjuten bottenplatta och djupströbädd. Att det skulle ge hållbara hästar? Nja......
 
Har själv besökt ett stort och välkänt stuteri och hingststation i nordvästra Tyskland och blev inte glad att se mycket små boxar för ston med föl och ett stall med unghästar som mer hade passat till att föda upp kalvar....
 
Att vi får hit skräpmaterialet är väl en sanning med modifikation. Eftersom både Tyskland och Holland har kommit längre i sin avel så är deras medelmåttor klart mycket bättre än våra svenska medelmåttor och till ett klart bättre pris. Så varför inte ta chansen.?! Eller ska vi alla bara köra volvo för det är minsann svensktillverkat, alla andra bilmärken är skräp! Det är väl inget land som kan göra bättre bilar än sverige!
Har man då dessutom lite kontakter med seriösa uppfödare så kan man få tag på deras bästa material också.

Hur kommer det sig att folk över hela världen köper tävlingshästar från Holland och Tyskland? När det bara är skit de säljer! Och självklart vet vi i Sverige bäst. Vi som i sammanhanget är en liten ridsportsnation är självklart bäst!

Titta på ridponnyaveln - vilka hingstar har för den aveln framåt? Knappast de svenskfödda!

Nu raljerar jag lite men jag tycker det blir lite löjligt när vi svenskar sitter och dömer ut Tyskland och Holland som hästavelsnationer!

Du har nog missat poängen med hela diskussionen.
Det handlar inte om deras bästa hästar - för de har de i Sverige också tillgång till men de kostar massor. Det handlar om de hästar som kostar 40-80K som naiva svenskar tror att de fyndar superhästar för.

Vi har precis samma blodslinjer i Sverige numera så nej, det är inte någon sanning alls att våra medelmåttor skulle vara så mycket sämre.
 
Nej, jag har inte missat någon poäng - jag pratar också om mellanprisklass vilket brukar vara hästar för den stora massan då ytterst få ryttare behöver GP-hästar. För mellan 40-80' får man så himla mycket bättre häst från Tyskland och Holland än vad du får i Sverige.

Vi börjar få samma blodslinjer i våra halvblod, ja, men vi är inte där än helt och hållet. Utomlands har de haft uppdelat hopp- och dressyrhästar mycket längre än i Sverige och därmed kommit längre i sin avel än oss. Vi avlade länge mer på trevliga allroundhästar än spetskompetens och det tar nog ytterligare några år innan dessa allroundhästar är tillräckligt långt bak i aveln.
 
Om vi ska gå tillbaka till vad tråden handlar om så tycker jag att idealet för att få föl här i Sverige är maj-juni. Jag fasar lite för att jag får fölunge i slutet på mars nästa år. Jag hoppas verkligen att det blir en fin och tidig vår...Men jag skulle inte betäcka för sent på säsongen. Vi själva avbröt i mitten på augusti förra året med ett sto som krånglade för att istället hamna bra i år. Betäcka i september eller oktober skulle jag aldrig göra.
Sen var det en bekant till mig som sa att hon såg en fördel hanteringsmässigt att få föl medan stona är uppstallade nattetid. Fölen hinner vänja sig vid människor och ledas osv innan de släpps på bete. Föds de under betessäsong så missar kanske många den biten. Nu har jag ett gäng översociala unghästar så de har en god inverkan på fölungarna vad det gäller mänsklig kontakt. :love:
 
Då måste du ha sett helt andra hästar än vad jag har gjort. De jag har sett har inte varit bättre än de svenska när de börjat jobbas. Då har de gått sönder istället.

Om man däremot betalar lite mer blir det förstås annorlunda eftersom bra hästar kostar.
 
Då måste du ha sett helt andra hästar än vad jag har gjort. De jag har sett har inte varit bättre än de svenska när de börjat jobbas. Då har de gått sönder istället.

Om man däremot betalar lite mer blir det förstås annorlunda eftersom bra hästar kostar.

Okej, så ALLA importerade medelmåttor från Tyskland och Holland är alltså skräp som inte håller?
 
Okej, så ALLA importerade medelmåttor från Tyskland och Holland är alltså skräp som inte håller?

Nu lägger du ord i munnen på mig, jag skriver att av det jag sett, vilket är dryga tiotalet, så har alla utom en gått sönder. Den som inte gått sönder var den som kostade mest, d v s mer än det prisspannet du skriver ovan.
 
Nu lägger du ord i munnen på mig, jag skriver att av det jag sett, vilket är dryga tiotalet, så har alla utom en gått sönder. Den som inte gått sönder var den som kostade mest, d v s mer än det prisspannet du skriver ovan.

Och jag har sett ett 50-tal varav ingen har gått sönder...kan det vara piloterna det brister hos?
 
Och jag har sett ett 50-tal varav ingen har gått sönder...kan det vara piloterna det brister hos?

Jag kan fråga dem vad de tror om din teori att det är de som är kassa ryttare, inte hästarna som är av sämre kvalitet. Bland de jag träffat har lyckats vårda andra hästar tills de blir äldre än genomsnittshästen så jag tror att de har koll på hur man sköter om en häst.
 
Och jag har sett ett 50-tal varav ingen har gått sönder...kan det vara piloterna det brister hos?

Konstigt att de jag känner till har i flera fall varit hos ryttare som haft andra hästar som blivit mycket gamla och varit normalfriska under den tiden. Jag säger inte att varenda import som är billig har hållbarhetsproblem, men jag säger inte heller att ALLA är friska. Så svartvitt är det i allafall inte i min värld
 
Nu tycker jag generellt att föl bör födas sen vår/ försommar, men alla galoppörer samt travare som planeras till en så tidig födsel i Jan. som möjligt för att få fördelar i championat för unga borde signalera om riskerna med hållbarhet mm.:confused:
Hur gör dessa?[...]

Jag vet inget om travare men min uppfattning när det gäller svenskfödda galoppörer är att de inte är avlade för att födas i januari. Jag kollade snabbt tiotalet avkommor på två hingstar och samtliga låg ungefär i spannet 10 mars - 10 maj.

Mina egna delägda hästar är alla tre födda slutet på april - början på maj, varav en på Irland.

Jag tvivlar alltså på det är vanligt i Sverige och förmodligen inte heller i norra Europa att galoppörer avlas för att födas i januari. När jag var på National Stud i Newmarket förra året fick vi intrycket att fölen kanske var ett par månader och det var i maj. Och då har England ett betydligt mer gynnsamt och mildare klimat med möjlighet till mer utevistelse och längre betessäsong.
 
Det jag tycker är konstigt i sammanhanget är att Tyskland och Holland säljer hur mycket hästar som helst runt om i hela världen och så även till Sverige. När det bara är skräp?!?
Och det måste ju stå en lååång kö av människor i hela världen som vill köpa våra fantastiska uppfödningar här i Sverige. Eller?

Och varför anser vi att de tyska och holländska hästarna förbättrar vår avel så mycket att de flesta hingstarna importeras därifrån. De är ju bara skräp!!

Jag som har haft holländska hästar i 15 år och följt ett 50-tal på nära håll och dessutom varit i både Tyskland och Holland ett flertal gånger, jag vet inte vad jag talar om. Det måste ju vara ren och skär tur att alla hästar har hållit och att jag sett hästar i hage ö h t utomlands.

I rest my case. Självklart måste det vara så att alla importer är skit och de svenska hästarna är fantastiska och går aldrig sönder.
 
Ofta köper man nog importer just för att man får mer för pengarna. De säljer de som inte blir sålda hemma.
Dess historik är nog svår att få grepp på om man köper en vuxen häst o kanske därav större skadeproblematik.

Det man pratar om är väl huruvida de är vana att gå skogshagar, lera o snö osv. lösdrift...

Myrten. tack för att du avfärdar min felaktiga info.:)
 
Jag vet inget om travare men min uppfattning när det gäller svenskfödda galoppörer är att de inte är avlade för att födas i januari. Jag kollade snabbt tiotalet avkommor på två hingstar och samtliga låg ungefär i spannet 10 mars - 10 maj.

Mina egna delägda hästar är alla tre födda slutet på april - början på maj, varav en på Irland.

Jag tvivlar alltså på det är vanligt i Sverige och förmodligen inte heller i norra Europa att galoppörer avlas för att födas i januari. När jag var på National Stud i Newmarket förra året fick vi intrycket att fölen kanske var ett par månader och det var i maj. Och då har England ett betydligt mer gynnsamt och mildare klimat med möjlighet till mer utevistelse och längre betessäsong.


Travarna är helt annorlunda, de stora travstuterierna använder ljusterapi för att få igång stona i brunst tidigare på året. Så var det iallafall på båda de stuterierna vi hade kontakt med och gjorde studiebesök på under seminassistentkursen.
När vi gick kursen i slutet på februari hade t.ex Menhammar redan seminerat ett 40 tal ston, dvs de kommer föla i januari året efter.
På deras unghästlöp och även på ettårsauktioner har de tidigt födda klara fördelar.
Dock förtäljer inte historien något om hållbarhet i långa loppet, men å andra sidan har en travare betydligt kortare karriär en en ridhäst oftast.
 
Självklart är inte allt skit men om du köper en häst för 40k som importerats via 3 mellanhänder kan du själv räkna ut vad den kostade ursprungligen?

Vi kan alla sitta och hänvisa till hästar i vår närhet, det är för litet urval.
Ser man till försäkringsbolagens statistik är importer mer skadade, de får högre premier. Sen om det är hästar från öst, Holland eller tyskland som inte håller är svårt att säga då de alla klumpas ihop.
 

Liknande trådar

Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 584
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp