Betäcka sent

cowgirl81

Trådstartare
För och nackdelar med att betäcka sent. (Har inga planer på det, men vet om en som vill göra det)
 
Det beror väl på hur sent- menar du efter betäckningssäsong, typ nu? I så fall ser jag bara nackdelar.... Tanken med att få föl på våren är ju att de ska ha en sommar med sol, gräs och mycket utevistelse och ha vuxit till sig ordentligt innan vintern. April- juni är de idealiska månaderna att få föl.
 
Jag kan inte se några fördelar alls. Vore intressant att få höra argumenten från den du känner.
 
Hon vill betäcka nu och inom en vecka helst. Hon ser inga problem med det. Men jag kan bara se nackdelar. Kyla, fukt ont om torra platser utomhus, För och hålla föl inomhus en hel vinter känns inte så bra.
 
Hon vill betäcka nu och inom en vecka helst. Hon ser inga problem med det. Men jag kan bara se nackdelar. Kyla, fukt ont om torra platser utomhus, För och hålla föl inomhus en hel vinter känns inte så bra.

Absolut inte skulle jag säga.
Vilken hingst tror hon är tillgänglig?
Eller är det buskavel i högsta grad?
 
Hon vill betäcka nu och inom en vecka helst. Hon ser inga problem med det. Men jag kan bara se nackdelar. Kyla, fukt ont om torra platser utomhus, För och hålla föl inomhus en hel vinter känns inte så bra.

Låter faktiskt förskräckligt hästovänligt. Stoet får gå högdräktigt hela varma sommaren, fölet får knappt komma ut om det blir en skitvinter. Att ha ett föl som behöver springa flera timmar per dag instängd i en box med mamma ökar förstås skaderisken enormt och hämmar förstås fölets utveckling.

Dessutom börjar brunsterna avta så här års så möjligheten att få dräktigt minskar rejält och tar hon sig inte denna brunst kommer kanske inte nästa förrän i mars.
 
Nu???

Blir nog svårt att få stoet brunstigt och för övrigt är det ju bara dumt. Bara dumt.

Jag kan förstå att det finns anledningar till att vilja ha föl i juli, men det är nog så svårt med tanke på hingstarnas tillgänglighet.
 
var tydligen extremt bråttom, eftersom hennes drömhingst kastreras innan helgen nästa vecka. jag hade inte kunnat ta föl så sent med gott samvete.
 
var tydligen extremt bråttom, eftersom hennes drömhingst kastreras innan helgen nästa vecka. jag hade inte kunnat ta föl så sent med gott samvete.

Om drömhingsten kastreras så beror det väl på nånting, han kanske inte platsar i aveln av någon anledningoch då är det väl alldeles i sin ordning att inte ta något föl alls efter den.
 
Han säljs som hingst, men hittar de inget hem måste han kastreras, då hon som säljer ej kan ha hingst själv.
 
Utan att döma hingstval osv, utan svara på frågan:
Jag har ett sto som om ett par veckor fyller 2, helt planerad och med godkänd far och allt, det går alldeles utmärkt att ha föl även vintertid. Det hjälper säkert att man, som jag, jobbar hemma och kan ta ut och in fölet vid behov. Mamman led inte ett dugg av att gå högdräktig på eftersommaren, man ska inte förmänskliga djuren. Fölningen skedde självklart inomhus och fölet är idag en stor, frisk, välutvecklad, välhanterad fröken.
 
Det finns faktiskt stationer utomlands som drar igång 1 december, och föl födda efter 1 november räknas som födda året efter.
 

Liknande trådar

Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 584
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp