Betäckningsskador

Ela

Trådstartare
Jag har många års erfarenhet av hingstar och avel. Vi betäcker alla ston för hand och har aldrig haft några skador på stona fram tills nu.

Stoet i fråga var svår att få igång i brunst och på måndagen ultraljudades hon och sprutades igång. På torsdagen betäcktes hon för första gången hon stod still och var ordentligt brunstig ganska direkt efter betäckning blev hon orolig och uppvisade koliksymtom. Ägarna till stoet ville avvakta och se om symtomen släppte vilket det också gjorde inom någon timme, därefter var stoet precis som vanligt.

Innan betäckningen på lördagen var vi iväg ock kollade stoet hos veterinär som kunde se att det fanns relativt mycket kvar av mödomhinnan och att det precis före mödomshinnan fanns ett litet sår. Vi valde att inte känna efter längre in för att ge det en chans att läka utan att reta mer än nödvändigt. Stoet betäcktes inte igen.

På tisdagen var hon fortfarande väldigt brunstig och när hon stod och brunstade började det plötsligt komma blod och kort därefter fick hon återigen koliksymtom vilket blev tydligare allt eftersom. Veterinären tillkallades och man beslutade för att åka iväg till djursjukhus.

På djursjukhuset konstaterades det att stoet hade en bukhinneinflammation och att hon även hade livmoderinflammation samt var trasig i livmodern. De tyckte att det såg ut som om hingsten har kommit alldeles för djupt in i stoet.

Några dygn senare var stoets helsyster brunstig (även hon ultraljudad först) även hon var ordentligt brunstig och stod still för hingsten. Direkt efter blödde hon och uppvisade liknande koliksymtom, vi åkte direkt till klinik där de kunde konstatera ett ytligt sår inne i stoet. Hon sattes på penicillin och kommer att kunna betäckas om på nästa brunst.

Detta är b ponny ston som är betäckta med en b ponny hingst. Hingsten är inte särskilt välutrustat och inte större än stoet samt lugn vid betäckning. Han har betäckt flertalet ston tidigare utan några problem.
Mellan de båda stona har hingsten betäckt flera ston utan några problem.

Någon som har liknande erfarenheter eller åsikter om vad som kunnat gå fel?

Sv: Betäckningsskador

När ni använder en veterinär som UL är det då en "vanlig" veterinär eller en med semin och UL utbildning? Det här med livmoder och Ultraljud ingår inte i den vanliga veterinär utbildningen, iallafall inte en fördjupad sådan!

Vi har både hingstar på semin och hingstar på naturlig betäckning. Jag har varit med om en gång på för ganska många år sedan att stoet blödde lite efter betäckning. Detta var ett Cremello/Perlino sto och veterinären sa att dom hade känsligare slemhinnor!!! Om det är sant eller ej låter jag vara osagt.
Men om man binder stoets bakben är risken större för skador, fanns en hingsthållare som band ihop bakbenen eller använda språnglinor på stona, detta resulterade i att ett sto avled i sina skador det andra hamnade på djursjukhus!

Jag skulle aldrig någonsin använda språnglinor på stona mina hingstar betäcker!! Sen upplever jag att det är vanligare med skador efter UL än av själva betäckningen. Vulvan på stoet är ganska tålig och det ska mycket till innan något går sönder, men ibland är mödomshinnan så stark att det i sig kan skapa problem när man seminerar, fast även det är ovanligt!

Jag tycker att det låter märkligt om ni nu inte har använt språnglinor!

Min tanke blir att det kanske är något som är fel på stona. Om de nu är helsyskon och får samma problem trots att hingsten kan betäcka andra ston utan att det blir det.
Har något av dessa ston haft föl/blivit betäckt innan?

Svarar båda!

Veterinären vi använde var en erfaren semin veterinär med många års erfarenhet. Inga språnglinor användes utan stona stod stilla och lugnt. (vi använder aldrig språnglinor)

Stona hade aldrig varit betäcka tidigare.

Svarar båda!

Veterinären vi använde var en erfaren semin veterinär med många års erfarenhet. Inga språnglinor användes utan stona stod stilla och lugnt. (vi använder aldrig språnglinor)

Stona hade aldrig varit betäcka tidigare.

Då tror jag också att det är något med stona som är det felande. Annars verkar det konstigt!

Vår seminvet tyckte att hon känndes trång men vet på Strömsholm kände ingenting onormalt hos stoet. Funderar mycket på detta då jag är väldigt rädd för att något liknande ska hända igen.

Förmodligen är hon för trång, jag har varit med om ett sto som ägaren försökte betäcka naturligt det gick inte, sen kom hon till mig på seminering vilket gick bra, fast hon var så trång att vi rekommenderade inte UL.. När stoet skulle föla gick det åt skogen, fölet fick plockas ut i bitar och hon kommer aldrig mer att få bli seminerad eller betäckt, hon är för trång att både betäckas och föla på naturlig väg!

Eftersom dom är helsystrar kanske det är något sådant!

Ja kanske har du rätt men borde inte veterinären på Strömsholm ha reagerat på om hon varit ovanligt trång?

Märkligt..

Under forumet Vård finns en tråd där man tänker chansa utan tanke på vad som kan hända då stoet är "för litet" för hingsten...trots att man vet riskerna, som även skrivs här...

AM

Antar att du menar mig, blir väldigt arg när du skriver att jag inte har en tanke på risker osv.
Har pratat med vet, andra duktiga hästmänniskor och hingsthållare. Plus att jag själv utbildar mig till hippolog..

Du har ett sto med för liten slidöppning.
Du har en hingst som är rustad för stort för henne.

Men du tänker chansa.

Trots att ni VET vilka riskerna är.

Du har frågat under forumet Vård om andras erfarenheter.
Flera rutinerade uppfödare har gett dig svar.

En hingsthållare i den tråden hade till och med tackat nej till ditt sto.

Du har inte fått några svar du bad om.

Ingen av oss har sagt typ..äsch..chansa det får väl bära eller brista.

Ingen av oss, i den tråden du bad om åsikter, förstår ditt resonemang.

När man sedan går in här på Avel, och läser denna TS inlägg så inser jag, i alla fall, så olika sätt man tänker om sina ston...

Du får bli hur arg du vill..mig spelar det ingen roll. Huvudsaken att du tänker ordentligt innan.
För antingen har du ett sto, som igentligen kvittar om hon går sönder.
Eller annars tänker du ett par varv till...

För om du tycker att 20 tusen är dyrt (vilket det är) så kan du väl kolla med TS vad hennes kostnad blev för kliniken...

Lycka till hur du än gör.
AM

Glömde ju..

Ja just det.Er veterinär hade ju avrått betäckningen..skrev du ju.

Men du ska bli hippolog och hingsthållaren är suverän så därför chansar ni.

Så har du alldeles själv skrivit i den andra tråden.

Och så funderar du varför vi övriga tycker att hela historien är jobbig :confused::confused:

AM

Vi har alla svarat efter den info du lagt ut.

Så ta och läs hela tråden med nya ögon så förstår du.

För min del räcker det med problemet för stor hingst och för liten vulva...

Och jag antar att det du skrivit stämmer i frågan?

AM

Ja det säger ju sig självt! Får inte stoet in hingstens penis så är det väl väldigt självklart att hon inte kan få ut ett helt föl????!

Det är ju bara enkel fysik! Passar inte en skruv i ett hål för att den är för stor, inte tusan hämtar jag en större skruv då! :crazy:

Precis vad jag tänkte när jag läste den andra tråden!! Jag hade ju aldrig chansat och betäckt ett sto som var så trång att inte hingsten kom in...

:bow::bow::bow:

Ja det säger ju sig självt! Får inte stoet in hingstens penis så är det väl väldigt självklart att hon inte kan få ut ett helt föl????!

Det är ju bara enkel fysik! Passar inte en skruv i ett hål för att den är för stor, inte tusan hämtar jag en större skruv då! :crazy:

Ja, ibland undrar jag hur mycket man gillar sina djur om man utan problem kan tänka sig utsätta dom för sådana här saker. :crazy:

I det fallet jag berättade hade jag inte all info förräns efter seminering, vi seminerar många små ston med ridponnyer utan problem. Men att veta att stoet är för trång och hingsten är välutrustad måste ju vara kriminellt, jag tycker att folk som gör så skulle under djurskyddets lupp!!!
Det är många ston som får sätta livet till under betäckningar, och då har man inte haft vetskapen om det, men sitter man inne med fakta så måste det vara djurplågeri på högsta nivå!!!!
Aldrig någonsin skulle mina ston utsättas för något sådant!!!

Njäee..det är fel teori du har.

För förlossningsarbetet hos stoet inklusive fölungens rotation gör det fullt möjligt för ett föl att komma ut. Stoet vidgar sig. Annars skulle varenda märr gå sönder.

Om du tänker dig en kvinna. Samma där. En bäbishuvud kan ju passera ut. Men inget i den diametern skulle kunna tas in..

Förstår du hur jag menar?

Så jag tror inte det är problem för stoet att föla. Även om kloak kan uppstå givetvis.

Men däremot väldigt stor risk att betäckas med den till tänkta hingsten.

Går hon sönder, förutom att just penis spräcker vulva, så kan den även ofrivilligt styras upp mot ändtarmen.
Då är det ju kört helt.
Men risken är mycket stor att detta sker, för när det smärtar till hos stoet så sätter hon sig, alternativt hukar sig.
Alternativt att droga ner henne rejält. Men frågan är om sånt är etiskt rätt.
Nej, säg jag i alla fall.

Men det finns fler aspekter.
Det är om då penis, med våld, vilket det blir, spräcker vulva (som kanske kan sys ihop) så tar hingsten med sig in en massa "klegg" rätt in i livmodern.

Dessa saker ser man ju tydligt framför sig...
Men det är svårt att diskutera eller över huvud taget svara då man blir ganska överkörd.

Kan ändå inte låta bli att fundera på TS här. Alltså Ela.
Hon har facit i hand..
Tror inte att någon som vet vad som kan bli, chansar med att få en trasig märr..

Så jag hävdar fortfarande att människor är så olika.
En som är rädd för att saker skall hända igen, och en som chansar på att det säkert går bra..

Och Ela..
Hur gick det med stoet som åkte till kliniken? Gick det att rädda henne?

AM

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 594
Senast: Pudlan
·
Avel Hej, tog bakt. prov på min häst vid betäckningen. Stoet började visa brunst måndag, kördes till hingst onsdag... ställde upp för hingst...
Svar
6
· Visningar
1 251
Senast: zala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka