Betäckningssiffrorna 2007 welsh

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 262
I

Iglatjarn

Nu är dom då officiella och är redo att bli disskuterade.
http://www.swf.nu/res-bet_07.xls

Vad tycker ni om det hela?
Jag tycker det är anmärkningsvärt att flest betäckta renrasiga ston i 2 sektioner av 4 har gått till hingstar som enbart löst licens på veterinärintyg och inte är visade.
Sedan tycker jag det är tråkigt att flest betäckt totalt i sektion D (som jag inte helt obekant brinner för :D ) inte har betäckt fler welshston. Som tex Caracas som bara betäckt 1.

Nu får ni studera samtliga sektioner och sedan komma med käcka kommentarer! :idea:

Sv: Betäckningssiffrorna 2007 welsh

Nu är dom då officiella och är redo att bli disskuterade.
http://www.swf.nu/res-bet_07.xls

Vad tycker ni om det hela?
Jag tycker det är anmärkningsvärt att flest betäckta renrasiga ston i 2 sektioner av 4 har gått till hingstar som enbart löst licens på veterinärintyg och inte är visade.
Sedan tycker jag det är tråkigt att flest betäckt totalt i sektion D (som jag inte helt obekant brinner för :D ) inte har betäckt fler welshston. Som tex Caracas som bara betäckt 1.

Nu får ni studera samtliga sektioner och sedan komma med käcka kommentarer! :idea:

Kanske är det så att stoägarna numer är så kunniga att dom väljer hingstar själv, och utvärderar dom själv, istället för att som tidigare helt lita på experterna/avelsvärderingsnämnden? Detta system fungerar ju i UK, varför skulle det inte fungera i sverige? Jag tror inte svenska stoägare är så korkade att dom använder dåliga hingstar som skulle ge avkomma med dåligt (försäljnings-)värde.
Själv har jag valt en två-åring, dock visad med goda poäng då han kompletterar dom ston jag betäckt i år.

Jag hoppas inte du tolkade det som så att jag tycker att stoägarna är korkade :confused: jag tycker bara att det är anmärkningsvärt.
Sedan vet jag inte om jag tycker att systemet fungerar sådär himla bra i UK faktiskt med tanke på allt "skit" som finns där. Se bara på auktionspriserna...
Men utvärderingen av detta får vänta några år innan vi får resultatet av det hela.

Jag får inte upp siffrorna, vare sig via din länk eller hemsidan:(

Har du Excel? Om inte så går det nog inte att öppna länken tyvärr...

Dom finns här också fast då i listformat vilket gör det mycket svårare att läsa.

Det har jag inte, men nu fick jag i alla fall ta del av siffrorna.
Tack!

Jag tycker att det är lite roligt att ta del av dels eftersom det stått två welshhingstar på gården men också för att jag skrivit protokoll på så många ponnyutställningar nu att jag börjar få lite koll på welsharna:)

Tackar:bow:
Jag är ju en av dem som använt mig av en licensierad hingst som inte är visad i Sverige, dock avelsvärderad i DK men tyvärr räcker inte det för att räknas om avelsvärderad i Sverige. Han ligger på en delad 2a plats av antal betäckta ston sekt C. Dock visad på utställning med guldresultat för flera domare. Intressant är också att se att sekt B är så pass nyttjad av andra raser. Roligt! Kan bara se till vår sekt B hingst som har fått en hel del andra rasston till sig.
MEN så många döda ston det har varit i år :eek: endast sekt D verkar sluppit detta.

Jag har iår betäckt vårt welshsto (sek B) med en godkänd welshhingst- så jag antar att jag är en av få då:D

Egentligen skulle det ha blivit en ridponny iår på henne, mest för att få upp storleken(125) och jag tror att vi är väldigt många som tänker så...

TILL WELSH: Vad är det för raser på de ston som er hingst betäckt iår?
Mkt halvblod? ridponnyer? okända...? eller...vore skoj att veta tycker jag.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag verkligen tycker det är postivt att sektion B bara betäcker 50% egna ston... Vår sektion B avel i sverige är ju inte direkt känd för att hänga med lika bra som de övriga sektionerna, vi har ju problem med att få ihop både typ och gång. Det finns väl nästan bara stuterier stuterier räknat på en hand som har tillräckligt bra kvalitet på sina hästar. Och med det menar jag som aktivt avlar sektion B sett till den stora massan av hundra sto/hingstägare.
Så därför bidrar det ju inte direkt till utvecklingen av rasen att man avlar över gränserna. Och det gäller både hinst- och stoägare.
Synd för aveln men bra för sporten tycker jag.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag verkligen tycker det är postivt att sektion B bara betäcker 50% egna ston... Vår sektion B avel i sverige är ju inte direkt känd för att hänga med lika bra som de övriga sektionerna, vi har ju problem med att få ihop både typ och gång. Det finns väl nästan bara stuterier stuterier räknat på en hand som har tillräckligt bra kvalitet på sina hästar. Och med det menar jag som aktivt avlar sektion B sett till den stora massan av hundra sto/hingstägare.
Så därför bidrar det ju inte direkt till utvecklingen av rasen att man avlar över gränserna. Och det gäller både hinst- och stoägare.
Synd för aveln men bra för sporten tycker jag.
Jag tror att den största anledningen till att sec B betäcker endast 50% egna ston är helt enkelt så att ridponnyfolket upptäckt att många av ASRP's hingstar är väldigt maxade D-ponny eller överhöjdare och sunda förnuftet säger väl att om man avlar på 152cm hingstar i flera generationer så får man överhöjdare, därför använder man welsh sec b hingstar för att få ned höjden. (säger hon som står med 2 ridponnyvalacker som är 153cm höga...).

2 sekt B
2 sekt A
2 halvblod (Campari M-Chirac)(Magini-Langos)
1 93a.

Se det från en annan vinkel. Det har nog inte ramlat bort något welshsto från sekt B hingstarna bara för att de har betäckt andra rasston. Istället har vi bidragit till att sprida welshblodet och för hignstarnas skull så kankse det bidrar till en bättre prestationsavkommebedömning.

Tillhör dom som betäckt med hingst som är visad men ej hade poäng för kvalitetsbok, han hade dock 99 i början.
Vi har använt honom för att vi tror på kombinationen fick föl efter honom i år också. Fölen visade på fölmönstring en med 40p, en med 39p och en med 37p så vi tycker att han har förvärvt sej bra. Tycker att man kan ta några föl och se hur förvärvningen är.

Jag håller med dig.
Jag var en av dom som tidigt avlade fram ridponnyer sk buskavel på den tiden.
Alltid med welsh som grundsten.

Och när man ser ridponnyerna idag så är jag mkt förtjust i dom som har högt welshblod.

Jag försöker se det hela som positivt att många fler, utanför welshaveln väljer att använda welshhingstarna numera!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka