Betäckningssele till häst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Atomiic
  • Startdatum Startdatum
A

Atomiic

Okej, det finns en viss risk att detta kan vara den dummaste frågan som har dykt upp här på bukefalos :p ;)
Men, Betäckningssele, finns det till häst?
Jag har hittat det till får, och till tjur :confused:
Jag vet absolut ingenting om avel, men har hört talas om betäckningssele, kom hem o satt mig vid datorn för att söka upp det, men hittar absolut ingenting om det till häst.
Så om det är nån här som vet om det finns eller inte, vänligen berätta var det finns och hur det fungerar :)
Det är ingenting jag har tänkt använda utan hjälp, men vill isf veta principen med det :)

Kom gärna med svar så fort möjligt :D
Tack :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betäckningssele till häst?

Undra om h*n inte menar en sådan som man har på baggar när dom går på fribetäckning. En slags sele med färg i så man ser vilka tackor han har betäckt. Språnglinor och språngselar finns ju, men har man det på får?

Flash back
Ryser i hela kroppen. Har väldigt dålig erfarenhet av språngsele...

Min syster hade sitt sto hos en hingst som använde språngselar på stona. De band vårat sto vid ett träd för att sedan hämta hingsten.
Då kom sop bilen och stoet slet sig från trädet.
Skenade med linorna om benen och skar upp haserna.
slutade med att vi inte hade något sto mer.....(Brr)

jag har en princip jag använder inte språngsele när min hingst ska betäcka . Är livrädd att det ska hända något .

Tesora

Vet inte hur sådana människor får hålla hingst.

Historien skrevs ut i tidningen ridsport då hingst hållaren försökte att lägga skuld på min syster som inte ens var närvarande vid betäcknings tillfället.
Man lämnar ju sitt sto och hoppas på att hon hamnar i goda händer.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 814
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 776
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 052
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka