Betäckningsbevis

Sv: Betäckningsbevis

Haha ojdå, borde kanske gå och lägga mig. :p Nä hade ju vart himla roligt att visa själv, men frågan är ju om man vågar.

Ok om hästen har mycket dålig exteriör så är det svårat ....

Det hade den inte.
Men man får inte betalt för prydlig ridning på samma vis som vid tävling.
Utan det är kvaliteten på gångarterna som räknas.
Och det är på ett annat sätt.

Jag är mycket påläst.

Jo, korsgalopp förstår jag med att det inte fungerar. Men tänkte mest vänster och höger, som på tävling. ;) Men sen är det väl så också att en bättre ryttare får ju hästen att gå bättre, så är det ju. Jag rider ju inte i närheten lika bra som våra VM-ryttare exempelvis, så det är ju klart att jag inte kan få ut det absolut bästa ur en häst på en avelsbedömning.

Både SIF och Idunn har avelsvisarkurser, Idunn har en helgkurs nu i oktover
på Sundbyholms travbana. Kan rekommenderas.

Jag tycker det är en klar framgång att fler "vanliga" ryttare vågar visa sina hästar, lyckas man inte första gången går det ju att göra om det. Och man kan som sagt var ta hjälp av ett proffs under träningen.

En fråga jag fick: vad är dålig stam? Kanske fel uttryckt men jag menar en häst vars föräldrar och far-morföräldrar är obedömda och där eventuella avkommor inte heller är visade, vilket var fallet med min "färghingst". Han nådde aldrig upp i 7,75 som krävdes då för att få licens. I dag är ju den gränsen borttagen så en hingst med t ex 7,0 eller lägre i ridegenskaper får lösa licens!

Jag har ingen häst att visa fn, hittills har det bara kommit sådan med snopp, men nu provar vi igen och hoppas på ett sto den här gången. Då blir det visning så småningom.

Kanske fel uttryckt men jag menar en häst vars föräldrar och far-morföräldrar är obedömda och där eventuella avkommor inte heller är visade, vilket var fallet med min "färghingst".
Hade du haft föräldrar och far-morföräldrar i din ägo och också ridit dom hade du varit klar över vilka anlag som funnits. Och mer detaljerat och säkert än med BLUP ;) Då hade du kanske inte valt att använda honom. Även om föräldrarna hade bidragit med bra BLUP via sina föräldrar.

Senast ändrad av en moderator:

Man kan väl visa valacker också? :) För att få lite "bevis" på hur aveln går?

Med den definitionen så har jag bara avlat på bra stam.
Det är idel 1a klass och elit om man går några generationer bakåt samt helsyskon i 1a klass.

Ja absolut, har varit inne på det men ännu ej bestämt mig för han är väl värd att visas helt klart.

Betäckningsbevis kan lösas för hingst som är obedömd (vilket gud bevare oss). Kostnad 6.000:- + högre registreringskostnad för avkomma.

Nu har jag varit i kontakt med SIF & det är inte alls högre registreringskostnad för en avkomma efter en hingst med betäckningsbevis än en hingst med betäckningslicens.

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar