Betäckningsavgifter för hbl samt fbl hingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare chrysler
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 934
C

chrysler

Jag är inte så insatt i detta då jag bara haft islandshästar på senaste tiden men vad ligger ungefärliga betäckningsavgifter eller inseminationskostnader på nu förtiden?Alltså för hbl & fbl?Nu menar jag inte topphingstarna på 30 000 utan mer normala/hyffsat anlitade hingstar?allt från... till....typ=)

Sv: Betäckningsavgifter för hbl samt fbl hingstar

Kanske ingen här som låtit betäcka sitt sto nån gång?:smirk:

Det är ingen här som sysslar med sånt! ;)

Om du kollar på Flyinges hingstar på www.flyinge.se så får du ett hum om vad de svenska medelhingstarna kostar! Du kan kanske räkna mellan 10 000 och 20 000 kr, beroende på hingst, station, betäckningssätt osv!

Hm, a när jag betäckte mitt sto med Careful så kostade han 10 000 + moms vid 45 dagars dräktighet. Inget annat. Sen tillkommer ju naturligtvis uppstallning på seminstation, skick-kostnader m.m.
En annan hingst som jag betäcker med iår, kostar 1.500 kr/språng och sedan 6000 kr vid 90 dygns dräktighet.

Jag är inte så insatt i detta då jag bara haft islandshästar på senaste tiden men vad ligger ungefärliga betäckningsavgifter eller inseminationskostnader på nu förtiden?Alltså för hbl & fbl?Nu menar jag inte topphingstarna på 30 000 utan mer normala/hyffsat anlitade hingstar?allt från... till....typ=)

Jag räknar med cirka 20 000 kronor för att få fram ett föl. Men sedan kostar ju unghästen för varje år. dyrare, internationella hingstar kan gå på ännu mer. Sedan beror allt på om stoet tar sig direkt, eller om du måste åka fram och tillbaka till seminstationen flera gånger. Mitt sto stod förra året uppstallad cirka 3 månader. Räkna med 80 kr/dg och det blir snabbt en hel del pengar... :(

Här http://faktablad.equipe.nu/factsheet/list.aspx hittar du årets faktablad för hingstar i halvblodsaveln. Alla är inte med ännu, men de flesta finns där.

Tänk på att ovanpå betäckningsavgifterna kommer stationsavgifter och eventuella seminavgifter och andra kostnader.

*KL*

Tack för alla svar!
Är ju mer insatt i islandshästavel så jag vet de ungefärliga priserna där, runt 10000 låter ju vettigt, även 20 000 beroende på hur mkt man gillar hingsten då förstås.
Hur mkt det kostar att ha ett dräktigt sto, hålla unghäst osv är sånt jag vet, det var själva betäckningspriset jag undare lite över, hur mkt man ska vara beredd att lägga ut.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 161
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 908
Senast: Calmiche
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 278
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 740
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka