Betäckningrapport

CosmicQueen

Trådstartare
Jag är ju helt ny inom detta med avel... :)
Så när får man betäckningsrapporten, borde jag ha fått den redan eller får man den då fölet är född :confused:

Jag har iallafall fått betäckningsrapporten när jag meddelat till hingstägaren att fölet är fött.
Vet inte om alla gör så?? :confused:

Har varit så med de tre jag har fött upp. :)

Ok, ja så trodde jag osså. Men så har jag läst runt lite och då har jag fattat det som många fått den då alla avgifter varit betalda. Och jag betalade ju alla avgifter i samband med betäckningen, så då blev jag osäker. :crazy: Bara så den inte kommit bort eller glömts bort tänkte jag...

Du får den när Du betalt levande fölavgiften. I alla fall har jag det så....och tror att de flesta har det på detta sättet.

Fast det är ingen levande fölavgift på den hingsten jag betäckt med. Betalade alla avgifter i samband med betäckningen.

Samma här. Jag har fått en liten lapp som heter "resultat av betäckningen" och ska skickas in efter att fölet är fött (eller stoet kastat), först därefter får jag betäckningsrapporten!

Vi har kanske betäckt med samma hingst? Har förstått att det inte är det mest vanliga förfarandet, men alla väljer själv hur de vill ha det antar jag.

Det är som det brukar gå till. När man hämtar sitt sto från hingsten så får man med en liten remsa som man sedan skickar tillbaka till hingstägaren så de vet om stoet kastat,fött levande föl och hur många föl. Ibland brukar hingstägaren skicka ut den lappen på hösten. När den lappen är inskickad så får man tillbaka betäckningsrapporten som är A4 storlek och på baksidan så fyller sedan idkontrollanten i idbeskrivningen och denna lapp skickar man in till avelsföreningen för att registrera sin fölunge samt få pass istället.

Hej du! Jo du ska ringa eller maila och tala om vad du fick etc till Simsalabims ägare. Då får du en betäcknigsrapport som är underlag när du ska reg för hästpass.
Har precis fått hästpasset på min lilla nu, jag passade på att chipmärka också. När var det hon skulle föla? :D

Jo, jag vet! Jag blandade ihop det *suck* Blev lite rörigt...det jag menade var den lilla lappen! Hade en diskussion om det i höstas med en jag känner, den skulle man tydligen fått när man betalat/hämtade stoet. Det var den jag inte fick! Men den kom för några veckor sedan. :o

Eftersom det här är mitt första föl är det mycket man inte vet...sen säger olika personer olika om hur det "ska" gå till och så blandar man ihop det. :D Fick veta att jag borde fått lappen direkt o då blev jag orolig, för jag trodde det var betäckningsrapporten (som jag fick veta att det hette) men det var ju den lilla lappen om resultatet. Helt logiskt när man väl fått alla pusselbitar på plats.

En liten parentes: nu är min lilla gulbruna sekt C både mätt o chippad!

Ok, tack. Att jag inte tänkte på att fråga dig. :D Så då skickar dom rapporten såfort dom hör från mig efter fölningen? Hon ska föla 20 maj. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 928
Senast: mamman
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
820
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023