Jättekonstigt tycker jag.Ah, nej det har jag aldrig varit med om i de fall vi använt frusen sperma, då kollar vi endast efter 16 dygn... Aldrig haft den typen av problem på mina ston hellre, så få hoppas vi slipper undan det nu med.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jättekonstigt tycker jag.Ah, nej det har jag aldrig varit med om i de fall vi använt frusen sperma, då kollar vi endast efter 16 dygn... Aldrig haft den typen av problem på mina ston hellre, så få hoppas vi slipper undan det nu med.
Du kan se priser på språngrulla på olika hingstar samt stationsavgifterNyfiken på vad det kostar med seminering eftersom man är så veterinärberoende då? Förstår att riskerna osv är mindre men är nyfiken på hur stor skillnaden är mot nordsvenskarna (som i många fall är pinsamt billiga).
Stationsavgift hos min veterinär 5500, då ingår alla UL koller och semineringar så tillkommer evt behandlingar. Förra årets faktura var på 9145krNyfiken på vad det kostar med seminering eftersom man är så veterinärberoende då? Förstår att riskerna osv är mindre men är nyfiken på hur stor skillnaden är mot nordsvenskarna (som i många fall är pinsamt billiga).
Får se om jag orkar kolla på språngrulla men passar på att fråga dig, vad kostade hingsten?Stationsavgift hos min veterinär 5500, då ingår alla UL koller och semineringar så tillkommer evt behandlingar. Förra årets faktura var på 9145kr
Sen tillkommer avgifterna för hingsten samt frakt och packning.
Jag tror SWB ligger mellan kanske 10’- 14’ i språng inklusive 90 dygnsavgift och sen plus moms. så tillkommer samling/packning 500kr + moms och frakt 800kr + moms. Så det kan bli några tusenlappar bara på frakt också.Får se om jag orkar kolla på språngrulla men passar på att fråga dig, vad kostade hingsten?
Hemmastationen tar 4000:- i veterinäravgift per säsong, och då ingår lite standardunderslkningar och seminering men inget mer. Att kolla för bakterier, skölja osv. brukar kosta extra.Nyfiken på vad det kostar med seminering eftersom man är så veterinärberoende då? Förstår att riskerna osv är mindre men är nyfiken på hur stor skillnaden är mot nordsvenskarna (som i många fall är pinsamt billiga).
Oj vilka priser om man vill använda populära utländska hingstar. En annan liga än vad vi spelar i! Tack för att ni delar med er, det är verkligen intressant att läsa. Suger i mig allt kunskap om avel jag bara kan.Hemmastationen tar 4000:- i veterinäravgift per säsong, och då ingår lite standardunderslkningar och seminering men inget mer. Att kolla för bakterier, skölja osv. brukar kosta extra.
Därtill kostar hingstar oftast mellan 2500-5000 i språng, och vissa utländska hingsthållare tar uppåt 20 000+ i språngavgift per säson. På de med lägre avgift tillkommer det istället en dräktighetsavgift vid ett antal dygns dräktighet, oftast 45, 70 eller 90 dagar. Denna avgift brukar ligga mellan 6000-25 000:-
Alla kostnader ovan är plus moms. Notera också att detta gäller främst varmblodiga ridhästar. Trav har jag dålig koll på.
Och dessutom vill Schockemöhle ha betalt innan dom skickar sperman, lite tvärtom från ”alla” andra.Oj vilka priser om man vill använda populära utländska hingstar. En annan liga än vad vi spelar i! Tack för att ni delar med er, det är verkligen intressant att läsa. Suger i mig allt kunskap om avel jag bara kan.
Samma här. Alltid koll ett dygn efter insemination, oavsett om vi seminerar efter ov. Saker kan ju förändras drastiskt efter att man lagt in sperma i livmodern och man har ju faktiskt flera dagar på sig att fixa och trixa för att få den i toppskick tills dess att ägget dimper ner dit. En del ston reagerar ju så kraftigt med ödem att de t.o.m behöver kortison för att ha en rimlig chans att bli dräktiga.Jättekonstigt tycker jag.
Jag har faktiskt inte betalat till Schockemöhle än, trots att vi fått både färskt och frusen sperma skickat... Jag använder dock en agent här i Norge, vet inte om hon har någon deal med dom... Frågade efter betalningsinfo långt innan första betäckningsförsöket, så det står inte på mig i alla fall...
Men vad billiga stationsavgifter ni har i Sverige! Hos oss ligger det på kring 10K per sto/säsong, lite dyrare om man använder frusen sperma än med färsk. Så det föl jag gör till mig själv i år kommer nog på upp emot 50K i tillverkningskostnad med 3 skick från Danmark/Tyskland + hingstavgift + stationsavgifter...
Eta: OM det ens blir föl, vill säga.... Peppar peppar!
Dom kanske tycker att norska kunder är bättre att betala för sig än svenskaJag har faktiskt inte betalat till Schockemöhle än, trots att vi fått både färskt och frusen sperma skickat... Jag använder dock en agent här i Norge, vet inte om hon har någon deal med dom... Frågade efter betalningsinfo långt innan första betäckningsförsöket, så det står inte på mig i alla fall...
Men vad billiga stationsavgifter ni har i Sverige! Hos oss ligger det på kring 10K per sto/säsong, lite dyrare om man använder frusen sperma än med färsk. Så det föl jag gör till mig själv i år kommer nog på upp emot 50K i tillverkningskostnad med 3 skick från Danmark/Tyskland + hingstavgift + stationsavgifter...
Eta: OM det ens blir föl, vill säga.... Peppar peppar!
Är det för att du har velat ta hem ditt sto snabbt som man skippat den kollen på dina ston eller är det en rutin man har? Har du varit på flera stationer som jobbar så eller är du på samma varje år?Ah, nej det har jag aldrig varit med om i de fall vi använt frusen sperma, då kollar vi endast efter 16 dygn... Aldrig haft den typen av problem på mina ston hellre, så få hoppas vi slipper undan det nu med.
Hur vanligt är det med utlandsskick bland travhästar? Från vilka länder skickas det då?Insåg att vi är otroligt bortskämda i travvärlden. Dels med hur logistiken fungerar (otroligt väl) men framförallt med storlek på doser och kvalité på sperma.
Är det för att du har velat ta hem ditt sto snabbt som man skippat den kollen på dina ston eller är det en rutin man har? Har du varit på flera stationer som jobbar så eller är du på samma varje år?
Bara nyfiken, alla jobbar ju såklart olika.
Värt att tänka på dock kan ju vara att det kan finnas uppenbara anledningar till att stoet inte blivit dräktigt men dessa vet man inte om, om man inte kollar ca ett dygn efter semineringen.
Det där är ju såklart upp till ansvarig veterinär att avgöra men alla de repro-veterinärer jag jobbat med har varit ganska nyfikna på att se hur stona ser ut efter semin. Använder man sig av svindyr fryssperma (sånt där ni har i ridhästaveln där man köper typ 1 strå för en halv månadslön) så kan det ju vara så illa att man slösar med ett strå för att man inte kollar stoet och i de fall det behövs ”städar upp lite” efter sig.
Kommer hon in tom 16 dagar senare så är ju den uppenbara orsaken till att hon ej blev dräktig inte synlig längre och man kanske då undrar varför och kanske till och med byter hingst, alldeles i onödan då anledningen till utebliven dräktighet är en helt annan.
Bara tankar som kan vara bra att ha med sig
Har aldrig haft någon så skulle säga ovanligt.Hur vanligt är det med utlandsskick bland travhästar? Från vilka länder skickas det då?
(Kanske korkade frågor, men kan absolut ingenting om trav)