Betäckning

aglaonema

Trådstartare
Jag har lite planer på att betäcka min häst nästa sommar, hon är då 21 år gammal, tycker ni det är för gammalt? Det börjar bli i äldsta laget i alla fall. Hon har reumatism och kan inte tränas och ridas så mycket mera men är annars i fint skick. :laugh:

Sv: Betäckning

Den första frågan blir om hon haft föl tidigare? Har hon inte det så är inte chansen så stor att hon blir dräktig när hon är så gammal. Det kan gå men det kan också mest kosta en massa pengar utan att det blir något föl. Äldre ston har dessutom lättare för att resorbera och kasta än yngre.
Det andra är att man ska vara medveten om att det är jobbigt för stoet i slutet av dräktigheten. Så om hon är så dålig redan nu att hon inte kan ridas är det tveksamt om hon kan klara av den sista tiden innan fölningen. Om hon skulle klara den så är det inte säkert att hon kan återhämta sig och ta hand om fölet efter åt. Så då får man ha beredskap för att ta hand om fölet. Det är väldigt jobbigt för stoet sista tiden innan fölningen. Det tar hårt på ben, rygg och leder.

Min första tanke är varför betäcka en häst som går med ledbesvär redan nu? En dräktighet tar mycket på dem.
Och min andra tanke är, är inte reumatism ärftligt?

På människa är reumatism ärftligt, jag har fått det av min mammas sida av släkten. (Går långt tillbaka.) Eftersom jag vet precis hur ont det gör så skulle jag aldrig komma på tanken att betäcka ett sto som jag vet har reumatism, artros eller dylikt. Inte bara för risken att avkomman drabbas, utan också för att stoet troligen kommer få så ont så det är riktigt plågsamt under dräktigheten.

Jag skulle inte betäckt ett så gammalt sto som inte är friskt!

Förutom ärftlighet skulle jag aldrig utsätta hästen för de påfrestningar en dräktighet innebär och tyngden i slutet av dräktigheten.

Hästen fick ett stoföl 2007 då var hon 19 år, hon blev dräktig på första försöket. Jag var med när fölet föddes och det gick helt problemfritt. Hon började svettas och då hon lade sig ner var fölet ute på en kvart. Hon hade då redan artros pga ålder borde därför inte vara ärftligt. Hon mår jättebra förutom att benen eller lederna börjar vara lite slitna. Hon har gått som ridskolehäst i många år innan jag köpte henne.

Om du bedömmer att hästen mår jättebra trots det du skrivit tidigare så tycker jag att du ska rådfråga en veterinär.

Generellt sett är inte 21 år en för gammal ålder för betäckning så länge stoet är friskt. Jag har själv ett sto som är 18 och som ska betäckas nästa år och fram tills hon är 22-23, beroende på om hon får fortsätta vara lika frisk som nu.

Självklart ska jag fråga veterinären om denne tycker min häst skulle klara ett föl till.:)

Man (och hästar) får inte artros av hög ålder om man inte redan har det i kroppen. Att man har det innebär att man kan föra det vidare till sin avkomma, även om det inte syns på avkomman direkt.

Jaså, är det inte så att vilken häst som helst kan få förslitningsskador när den börjar ha många år på nacken. Jag har till och med hört att dom flesta gamla hästar har artros i sina leder utan att det nödvändigtvis påverkar den.

Den stora skillnaden är ORSAKEN till problemen, huruvida de är ärftliga eller inte.
Artros är för övrigt en benpålagring och inget annat.

OM din häst har en reumatisk ledsjukdom så bör du väl låta bli att avla på den av ärftlighetsskäl.
Har den artrost pga förslitningar i lederna orsakade av hårt arbete så är avel mer okej ur den synpunkten. Sen är frågan om det är etiskt riktigt att betäcka ett sto som redan före dräktigheten har så ont att hon inte kan ridas längre. Jag hade inte gjort det...

Nu är det ju så att hästen har förslitningsskador pga ålder, gamla ben. Hon kan ridas men rids inte för att hon är lite ofräsch, får inte gå på volter etc.

Då föreslår jag att du sluta använda dig av ordet reumatism i samband med hästen, eftersom det inte är det hon har :idea:. Däremot ska du nog rannsaka dig själv och fråga dig hur bra hon kommer må i sina leder av att bära mer än 100 kg extra i form av foster, fostervatten mm.... Vill du utsätta ditt gamla sto för den extra belastningen

Jag kan bara hålla med ameo.
Att betäcka ett sto i den åldern, som dessutom redan nu verkar ha ont och vara ur kondition låter inte alls som en bra idé.

Tycker det låter helt fel att ens tänka tanken att betäcka stoet i fråga faktiskt..

Jag vet inte om jag ska betäcka henne eller inte men jag vet ett avelssto som har blivit halt pga fång och är halt i perioder. Är det då bättre att använda en sån häst till avel? Min häst haltar aldrig. Dessutom vet jag att många hästar fungerar till avel om dom gått sönder och inte klarar tävling eller träning om dom inte har några ärftliga fel. När är det då enligt er okej att använda en inte helt frisk häst till avel? Aldrig? Bara undrar?

jag anser att man inte ska använda en skadad häst i avel alls, bortsett från olycksskador. Köp dig det föl du vill ha istället för att utsätta stoet för detta!

Jag kan bara hålla med ameo.
Att betäcka ett sto i den åldern, som dessutom redan nu verkar ha ont och vara ur kondition låter inte alls som en bra idé.

Tycker det låter helt fel att ens tänka tanken att betäcka stoet i fråga faktiskt..

Jag håller med till 100%, du har faktiskt inga garantier på ett så gammalt och ett sto som har smärtor att hon går hela dräktigheten ut, om hon ens blir dräktig...

En del ston kastar pga smärtor i dräktigheten av olika anledningar.

Endast meriterade ston som skadats av olika anledningar pga trauma, skall användas i avel anser jag. ston med ärftliga defekter eller som inte kan ridas av olika anledningar bör inte in i avel. Aveln skall föras frammåt, inte bakåt. Därför bör man ha ett tydligt och klart avelsmål innan man betäcker annars är det bättre att köpa den hästen man vill ha för det ändamål man tänkt sig.

Det kostar lika mkt att avla på dåliga/svaga individer som på friska och sunda.

Jag tycker inte att du är speciellt snäll mot ditt sto om du låter betäcka henne. Jag har ett fullt friskt sto dräktig nu och jag kan säga dig, att det är jobbigt nog för henne. Hon har en riktigt stor kula! Jag har svårt att tro att en häst med ledbesvär (oavsett varifrån de kommer så finns de ju där) och med allmänt obehag i benen skulle orka bära fram ett föl. Jag får nämligen linda mina stos ben nattetid nu, bara för att magen är så stor och tung. Hur skulle ditt stos ben då må? *bara en tanke* :angel:

Köp ditt en häst istället och låt din gamla tant vila.. det är hon värd! ;) Hon är nog nöjd med att ha fått ett föl.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: jennylu
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
22 311
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka