betäckning - våldtäckt

Seabaz

Trådstartare
Hur kan man säga så?

Jag frågade min kompis förut och sa att hennes sto är så himla fint och att jag om några år kanske skulle vara intresserad av en avkomma från den. Men om jag fick välja hingst.
(hon har själv sagt att hon ev. ska ta föl på hästen senare)

Så sa jag att jag kanske ville ha en connemara-hingst för jag tror det skulle bli en fin häst med lite stadigare temperament och inte för stor heller.

Då utbrister hon "NEJ FY!! Ingen ponnyhingst på mitt sto! Usch! Det vill inte hon!!"
Jag blir lite ledsen då eftersom jag själv äger en renrasig connemara (valack, så den kan jag ju inte avla på).
Jag tycker inte connemaror eller andra ponnyraser är "äckliga".
Det var som om dom inte var tillräckligt fina för hennes sto...

Och visst, jag förstår ju henne också. Det är hennes sto och hon bestämmer...
Men vad spelar det för roll vilken hingst det är om jag ändå ska ha fölet?
Jag blev ledsen när hon kläckte ur sig det..

Sedan sa jag att Briar är ju också fin!
"nej usch. inte den klunsen"..

Alla hingstar jag tycker är fina verkar hon avsky..

Jag kan köpa mig ett föl om jag skulle vilja det men det vore ju roligt nu när hon har ett så fint sto som jag har sett utvecklingen på att få ett föl efter den då jag vet att stoet är bra också.
Och få vara med från början med hela allting, från betäckning till avvänjning av fölet osv..

Men nej, mina hingstar jag vill ha föl efter är inte tillräckligt fina för hennes sto, säger hon.
Det känns som om hon säger det för att få mig att känna mig dum.

Jag blir båda ledsen och förbannad

Vad har hon för makalöst sto kan man ju undra !

Att hon inte vill ha ponnyhingst kan jag förstå, är det ett renrasigt sto av nån annan ras så kanske hon vill ha renrasig unge - iofs skall du ju ha fölet så det ör ju lite knepigt, men jag kan förstå henne, det är roligare för henne med samma ras antagligen.

Mitt tips är att du skiter i henne och hennes fisförnäma stil och köper en fölunge istället. Vet du ungeför vad du vill ha så bör de tinte bli svårt att hitta en uppfödare med de linjer som tilltalar dig.

Om ni verkligen ska göra slag i saken och ta ett föl, till dig, efter hennes sto så tycker jag att stoägaren kan få ha vissa preferenser.
Så här resonerar jag, förutsatt att stoet är ett halvblod med gröna papper:

1.Hingsten ska vara godkänd för halvblodsavel i Sverige, med brasklapp för ex 6 på någon del i bedömningen.
2.Om stoet ska betäckas naturligt eller med insemination.

Är stoet "kackel" tycker jag att den som ska ha fölet kan välja hingst fritt.

Sedan kan ju din väninna göra som hon vill med sin häst men så resonerar jag.

Sedan så har ju din väninna mkt dåligt omdöme eftersom att hon inte gillar Briar som är den bästa(?) halvblodshingsten i hela Sverige! :d

Ha ha, smaken är som baken. Jag gillar inte Briar särskilt...Jag har sett endel avkommor till honom och gillat typ en.

Exakt!
Men han har höga exteriöra poäng och bra poäng både på hopp och gångarter.
Sedan har han för mkt vitt men det blundar jag för. :cool:

Fast Briar kanske inte passar alla ston!

Om du har ett väldigt stadigt sto så är det inte vettigt att lägga på en kraftig hingst, för då kan det komma ut en liten traktor :D

Hallå, kompisen tyckte att hästen var en "kluns". Det är inte samma sak som att tycka att en häst är fin men inte passar till ens sto. I alla fall inte i min värld.

Men nu handlar inte saken om Briar är fin eller inte.

Helt ärligt så tror jag att de är på så olika våglängd när det gäller stoet och betäckning och hela faderullan att det inte är någon vits.

Fortfarande kan jag förstå stoägaren om hon verkligen inte gillar en viss hingst att hon inte vill ha den till sin märr även om hon inte skall ha ungen själv. Samtidigt kan man ju ha en trevligare attityd. (fast jag hade nog också kallad B för kluns!) Och verkligen förklara vad för typ man tror passar till märren osv istället för att bara dissa alla förslag.

:rofl:

Vad mogen hon verkar vara som sätter över det hon själv tycker till märren. :smirk:

Jag tror knappast att stoet bryr sig om det är en ardenner eller shettis som "vill upp och klättra" de brukar ställa upp oavsett. Om de nu inte har flera att välja på, men så är ju sällan fallet.

Att lägga över det så på stoet tycker jag är fruktansvärt barnsligt. Hon kan väl säga rätt ut att den hingsten tror jag inte passar p.g.a etc. istället.

Jag håller faktiskt med stoägaren om valet av hingst!

Skulle aldrig falla mig in att låna ut stoet för betäckning med 'vem som helst', det gäller ju att få en bra avelsbedömning på stoet med avkommor av 'sin egen ras'.. samt att alla dräktigheter är- o/e kan vara riskfyllda för stoet!!!

Faaan om 'mitt sto' dog vid en fölning med en (????-hingst) :crazy:

Till sist så undrar jag vad du menar med våldtäkt i din rubrik???

Alltså ett föl är ju inte aktuellt än i så fall på ett par år.. Och ingen av oss har kollat upp vilka linjer som skulle passa stoet eller så utan vi bara har spånat lite och drömt lite.

Jag skulle gärna ha en connemarahingst eller typ Briar eller en hingst av "briar-typ"..

Men som sagt, allt jag säger verkar vara skit för hennes häst.
"ingen PONNY skulle få hoppa upp på mitt sto" osv..

Det är sant, jag kan nog köpa ett föl eller ta en fölmärr på foder om jag vill vara med från början i så fall..

Men jag blev så irriterad när det verkar som att "mina hingstar" skulle förpesta och förstöra hennes sto :crazy:

Men vad är det egentligen för häst du vill ha?

Finns det NÅGON likhet mellan Briar och en connemarahingst? :confused:

Kanske är det som någon varit inne på tidigare, att hon tycker Briar är för tung för hennes sto?

Till sist, det är ju trots allt hon som äger stoet ifråga och därför kan hon ju göra som hon vill, låta dig betäcka med vad du vill eller inte :smirk:

Håller med.

Jag har fått kontakt med en kvinna som tycker mitt sto är fantastisk och ville ha ett föl efter henne.
Hästen är inne på sitt sista "unga" år och jag tänkte varför inte.
JAG valde ut fem passande hingstar och kvinnan fick välja en av dem.
Anledningen till att jag oavkortat valde hingstar var att jag anser att man skall ha elittänkande när man tar avkomma - bra sto med kompatibel bra hingst - större chanser till bra avkomma.

Dessutom, skulle mitt sto inte klara sig så vill jag ev behålla avkomman.

Jag har ett relativt trevligt sto med bra gångart osv... Min bästa kompis längtar efter samma sak som du, att få följa sin egna häst från början men vill ha en häst som är av ngt tyngre typ och lite mindre. Mitt sto har gröna papper och är ett halvblod med bra svensk stam. Jag får lite dåligt samvete när hon tar upp (halvt på skämt) att hon skulle vilja ta ett föl på mitt sto, men med typ en connemara el ev westernras, och jag svarar nåt i stil med "Jag vet inte om jag vill riskera hennes hälsa en gång till..." (det innebär ju en risk varje gång man tar föl på sitt sto och mitt egna är redan nu 17 år och har bara haft ett föl. Och de flesta här på Buke vet nog hur nervös jag var tidigare i år när jag/hon väntade mitt/hennes första föl). Jag ljuger inte med det svaret men som bla Bia redan sagt finns det fler saker att väga in. Hon kanske har möjlighet att få elit på sitt sto m.m. och då har hon ju ytterligare en anledning att säga nej.

I övrigt verkar hon lite barnslig i HUR hon sade nej men det är ju en annan historia.

Alltså det här med Briar... Personligen diggar jag Biggles... men Briar själv fick väl inte så bra poäng på sin gång?! 6:er och 7:or... och det är inte särskilt övertygande om man behöver en exempelvis en gångartshingst till sitt sto. Det framgår ju inte vad den här ägarinnan skulle vilja ha för hingst till just sitt sto, men det är många som verkar dregla över Briars gångarter och ta förgivet att han är född med supergång... Han är en läcker hingst på många andra sätt, men som också sagts tidigare så gäller det ju att matcha sitt sto.

Försök att låna ett fint sto... Tänk om ni börjar bråka och förlorar er vänskap, förutsatt att du vill ha henne som vän så klart... Vore en mardröm att bli ovän med personen som äger stoet till ditt blivande föl anser jag själv. Man involverar sig väldigt i en mängd olika sker. Foderstatens betydelse för fölet, boxen, vet.vård (vaccinationer, ev smittorisk osv) Jag skulle tycka det var viktigt att komma överens om allt sådant innan betäckning så det inte uppstår problem efteråt.

Briar hade 6888 i gång på sitt bruksprov som 4-åring. På hoppningen fick han 99/89.

Jag är personligen förtjust i honom, men är inte alls säker på att han skulle passa till t ex mitt sto.

Håller med dig i det du skriver!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 756
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 673
Senast: Anonymisten
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka