Betäckning utomlands

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rebus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 461

rebus

Trådstartare
Någon som vet om detta stämmer; sto betäcks med hingst ej gdk i ASVH, men dess förbund är godkännt av ASVH ( Hannoveranare). Sperma från hingsten skickas från en EU station där han står till en annan EU station i Danmark, blir det då en godkänd livmodersimport som får gröna papper i ASVH? Eller måste hingsten vara godkänd i det land man betäcker i? Han är ej godkänd i Danmark.

Sv: Betäckning utomlands

Efter som hela detta exempel är ett försök att få gröna papper på en icka godkändhingst, hitta kryphål. Så tror jag att förutsättningarna ska vara att fölet hade fått gröna papper i det land det blir tillverkad. I detta fallet då Danmark för att det ska ge gröna i Sverige. Vill man vara säker på att kunna utnyttja kryphålet så ska stoet till Tyskland. Till det land där stambok och hingst är godkända.

ja det blir det!!!!!!!!!!! Och varför inte utnyttja kryphål när inte ASVH vill inrötta sig i EU ledet (fri konkurans):angel:

Jag ska kolla med ASVH på måndag eftersom jag har fått olika svar.

Jag kan inte förstå varför hingstar i världseliten inte skulle vara godkända här, och nu i år vill jag använda en sådan:angel:

Jag ska kolla med ASVH på måndag eftersom jag har fått olika svar.

Jag kan inte förstå varför hingstar i världseliten inte skulle vara godkända här, och nu i år vill jag använda en sådan:angel:

Om du nu vill lägga så mycket pengar på en hingst varför inte då ta stoet ner till Tyskland? Den lilla kostnaden för resan dit istället för till Danmark kommer ju i det hela inte göra någon större skillnad.:confused:

Kan du inte berätta när du vet svaret? Vore jätte snällt!

Stoet fölar i år och jag vill köra så kort sträcka som möjligt med sto+föl ( bor i Skåne), så det är inte för kostnaden. Har jag tur finns någon EU station nära den svenska gränsen, kanske jag bara behöver köra över bron? Då blir det inte mycket längre att köra än till en svensk station. Jag håller på att kolla upp var de har EU stationer i Danmark.

Tänk då på att du måste ha kompetensbevis och vara godkänd transportör med godkänd transport när du kör utomlands. Annars blir det dyrt. Danmark tar 25 000 om du inte uppfyller kraven vid en kontroll.
Sedan är det brukligt om man vill moderslivsimpoter på ett redan dräktigt sto att man låter stoet föla på den stationen hon ska semineras på. För att sedan inte transportera hem henne och fölet förrän allt är klart och fölet är några månader gammalt.

Ja, det första är redan avklarat.

Om det nu inte blir mycket längre än till en svensk station, varför ska då stoet föla på stationen?

Dels för att fölet inte ska vara så ungt när det åker. och dels för att inte stoet ska vara stressat av resan. Sedan brukar de flesta gör det här välja hingstar som står lite längre bort och då det helt enkelt mest praktiskt att ibland till och med låta stoet gå kvar över sommaren innan hem transport. Då lite med tanke på om hon skulle resorbera så finns ju chansen för fler semineringar. Men det kostar ju en hel del så det vill till att man har bra ekonomi.

Men det blir ju inte mycket längre än i Sverige, det är därför jag vill göra det i Danmark. Jag har fått en hint om att en EU station ska ligga nära den svenska gränsen, men ska kolla upp det mer. Fölet är lika ungt och stoet blir väl lika stressigt av att åka samma sträcka i Sverige? Nu är mitt sto väldigt lugnt att åka med, även när hon har föl vid sidan, jag har ca 8 mil till stationen jag använt mig av annars. Om det är OK med stationen som jag fått tips om så blir det ca 10 mil dit.
Resorbera kan hon göra oavsett var hon betäcks, då får man åka tillbaka, jag tänkte hur som helst låta henne stå kvar till 17 dygn, det har jag även gjort på stationen i Sverige när hon betäckts. Då har hon körts 8 mil hem på 18:e dygnet utan att resorbera, så jag hoppas att det går bra även med de extra milen.

Däremot vill jag som jag skrev inte köra 50 mil eller mer till Tyskland med sto + föl.

När det gäller ekonomin så väljer jag att lägga lite mer pengar då hingsten är som jag skrev en världshingst. Förhoppningen är såklart att avkomman blir bra och attraktiv på marknaden.

Jag skrev inte vad du skulle göra utan vad som är vanligt att man gör när man vill ha ett föl på dina premisser.
Det kan ju vara så att du måste till Tyskland för att få gröna papper i och med att hingsten inte heller är godkänd i Danmark.

kl

Stationen stoet ska stå på = mottagar stationen behöver inte vara en EU-stationen. Hingsten måste dock vara tappad på en EU-station = avsändar station.

Om hingsten är godkänd av Danska Varmblods föreningen så gör du en livmoders import som ger gröna papper i ASVH. Är den inte godkänd där heller får du gråa papper och måste alltså köra till Tyskland eller annat land hingsten är godkänd i för att få en livmoders import som ger gröna papper.

Jag förstår att det är ett vanligt tillvägagångssätt om man åker en lång sträcka, men annars ser jag ingen skillnad jämfört med svenska stationer.

Ja, min fråga var just angående pappersfärgen så det får jag fråga ASVH.

Nu handlade det om mitt fall, så därför kommenterade jag hur jag tänkte göra. Kan man bara få gröna papper med denna hingst i Tyskland så kan jag inte göra som jag har tänkt nu, men förhoppningsvis kommer svaret på måndag.

Det jag har hört och ska kolla med ASVH är följande:sperma från hingst tappad på EU station i Tyskland skickad för inseminering av sto på EU station i Danmark = gröna papper i Sverige förutsatt att förbundet är godkänt i Sverige.
Eftersom alla säger olika måste jag kolla detta på måndag med ASVH. Sedan vet jag inte 100% att hingsten ej är godkänd i Danmark, men det ska jag också kolla.

Det jag har hört och ska kolla med ASVH är följande:sperma från hingst tappad på EU station i Tyskland skickad för inseminering av sto på EU station i Danmark = gröna papper i Sverige förutsatt att förbundet är godkänt i Sverige.
Eftersom alla säger olika måste jag kolla detta på måndag med ASVH. Sedan vet jag inte 100% att hingsten ej är godkänd i Danmark, men det ska jag också kolla.

Det har jag ingen aning om, men förstår inte logiken i varför det skulle ge gröna papper för att stoet är seminerat på en EU-station. :confused:
Är hingsten godkänd i DK får fölungen gröna papper i Sverige oavsett station den är seminerad på så länge betäckningen är gjord i ett land där hingsten är godkänd. Om hingsten nu är godkänd i DK så kan du ju likväl regga fölungen i DV i DK och få motsvarande gröna papper egentligen men för att slippa göra det eftersom fölungen blir född i Sverige tillåter ju ASVH livmoders importer att få gröna papper om de är tillverkade i ett land där hingsten är godkänd så vida det förbundet godkänds av ASVH.

Jag seminerade själv i förra året med en hingst som står i Tyskland men ej är godkänd här. Han tappades på en EU-station och sperman skickades till min vanliga icke EU-station.
Min vet. dubbelkollade med både ASVH och jordbruksverket. Ingen EU-station behövs för mottagning av sperman.

Men du gör rätt i att dubbel check med ASVH, så rätar det ut eventuella ?.

Jag seminerade själv i förra året med en hingst som står i Tyskland men ej är godkänd här. Han tappades på en EU-station och sperman skickades till min vanliga icke EU-station.
Min vet. dubbelkollade med både ASVH och jordbruksverket. Ingen EU-station behövs för mottagning av sperman.

fick den gröna papper i Sverige då:confused:

Nej men det beror ju på att hingsten enbart är godkänd i tyskland och inte här, mitt sto seminerades ju i Sverige.
Fölungen skulle fått gråa papper oavsett station den tillverkades på så vida jag inte körde till Tyskland.

Det jag ville få fram var att man inte behöver ha en EU-station som mottagar station.

OK, jag vet att man inte behöver ha en EU station och att jag själv kan importera till Sverige och få grå papper, men allt besväret med att åka till Danmark och att använda EU station där skulle vara för de gröna papperens skull. Det bli ju samma häst ändå, men med tanke på unghästtester o d skulle gröna papper vara en fördel. Är det som jag hörde från början kan det vara värt besväret att köra över till Danmark, men det vet jag på måndag om inget annan med säkerhet kan svara här.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 038
Senast: Freazer
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 241
Senast: Barbabelle
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 689
Senast: zassoo
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka