Betäckning stor hingst och ponnysto?!

SvartaHingsten2003

Trådstartare
Har en liten fråga som en utav jag känner har liten fundering kring. Och det är så att hon funderar att betäcka sin hingst som blir ca 170 färdigväxt och sitt ponnysto på lite över 1.28. Tänkte höra om det är nån bra idé och om det skulle funka.
Nån som vet??

Sv: Betäckning stor hingst och ponnysto?!

Det är nog inte att rekommendera. Hingsten är för stor. Stoets vagina är inte anpassad för en så stor hingst!

hej det boror på om man har natyrlig betäkning eller strån med sperma....

jag skulle inte göra det. Hingsten är för stor och för tung och vem vet hur välutrustad han är.

Vi har en superfin 170 cm hingst hemma på gården som betäckt ett par stora och ganska "viktbärande" maxade D-ponnyston. Men det syntes på dem att han var ganska så tung för dem - men att ta samma hingst på en 128 cm märr - aldrig i livet.

ok men då ska jag berätta för henne. För on skulle ringa vet idag och också rådfråga.
Tack för svar!

Min hingst är inte särskilt stor, ca 150cm, men han är åt det kraftiga hållet med hingstspäck och han väger runt 525-550 kg kan jag tänka mig. Han har betäckt ett par sektion C-ston och har haft vissa besvär med det, för att han hamnar så lågt på dom att han får problem att göra det han ska. Vid det sista stoet fick vi verkligen truga honom till att betäcka, för han var inte särskilt pigg på det, hoppar ett par gånger men "ger sedan upp". Dvs slaknar och tappar intresset. Stona har väl varit ca 135cm, vilket inte är en jätteskillnad emot honom, men tillräckligt för små för att han inte ska vilja betäcka.
Eller så är det min hingst som är knasig och inte tycker om små tjejer :D

Betäckte små ston ruint metern förra året med hingst på 1.28. Det var bökigt då hingsten hamnade med sina framhovar framme vid mulen på stona och de fick stå på en upphöjning för att han skulle nå ner till dem. Tyvärr så har det ena stoet avlidit under fölningen i år :( pga fellägen.

OT.

jag har en shetlandsvalack som gillar STORA tjejer. De skall vara över ponnyhöjd och allra helst skäckar, medan den lilla shettisflickan inte alls faller honom i smaken

Jag har en hingst på 156cm och har tänkt betäcka honom med våran maxade B-ponny/liten c. Det är jag lite orolig för.. oftast så är inte själva fölningen något problem då fostret anpassar stoets livmoder, men själva betäckningen kan bli svår, han kan bli för tung vara för utrustad.. det är så svårt att säga beror helt på stoet och hingsten i sig. Men som sagt 1.70 påen 1.28 låter lite väl tycker jag, då även jag tvekar på mina...

Kan funka men man ska vara säker på det man gör. Våra hingstar har båda haft en del små tjejer. Bla den ena hingsten på 164 cm betäckte 125cm ston. Lite trixigt för honom att nå fram utan att sparka stoena i huvudet med framhovarna. Som sagt, säkrare att seminera...

Naturlig betäckning kan självklart vara en risk för både sto och hingst om storleken skiljer för mycket. (128-170) Vad jag hört om fostrets storlek är att det anpassar sig till livmoder men vad händer vid fölning om du får kraftigt bogparti, rejäla ben osv. Det kanske inte alltid funkar vilket man måste ta med i beräkningen.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 999
Senast: mars
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 288
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 942
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka