Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

mul

Trådstartare
Den årliga tråden. :)Hur går det med betäckningar/smineringar av era avelsston i år? Vad har ni valt för hingst?

Själv går det inget vidare(som vanligt). Den första jag körde till hingsten slet av dig skon och blev halt. Fick ta hem henne och står på klinik nu och har gjort i en vecka.

Sto med fölet är hos hingsten. Men stoet vill inte brunsta. Inte på 30dagars brunsten så nu väntar vi..

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Vi hade en massa problem med att hennes livmoder var stängd, trots kraftig brunst och färdigt ägg.
Det gick dock tillslut att seminera då hon öppnade sig precis innan hon skulle ovulera, vi ska kolla henne på 17 dygn på söndag.

Jag tror inte att hon är dräktig.

Inte superbra, men jag hänger inte läpp ännu för än så länge så är det tidigt i säsongen ;)
Stoet har stått med 2 stora gulkroppar men inte kommit i brunst. Jag hämtade hem henne igår för hon fick stå kvar över helgen eftersom jag hoppades att miljön med alla hormoner skulle kicka igång henne, men tyvärr....

Nu ska hon sprutas på fredag och ny koll på måndag.

Jag har valt Hohenstaufen II, men velar som tusan. Jag är ute efter Hohenstein-blod, men jag kanske skulle byta till Insterburg istället för att få en mer beprövad hingst som man vet ger bra avkommor.... Fast rent utseendemässigt tror jag att HII passar henne något bättre..... Eller skulle man ta Highcruiser istället....? Velig velig....:crazy:

Här har vi, efter att förra semineringen inte tog sig, sprutat igång stoet i fredags. Igår måndag såg jag att hon har kommit i brunst och ikväll ska vi till stationen och UL henne. Förhoppningsvis kan sperma beställas på onsdag och semineras på torsdag.

Sir Oldenburg har jag valt till henne. Stoet är SWB (47) e.Master-Asterix. Det är hennes andra föl och mitt första. Planen är att behålla fölet.:laugh:

Av de tre skulle jag välja Insterburg som är avkommeprövad och själv presterat på topp!

Hej! :laugh:

Mitt sto blev sprutad igång 20/5 ( efter att vi råkat missa brunsten med 1v.), kollades sedan på måndagen, seminerad 26/5(torsdag) och 28/5(lördag)

Och jag hämtade henne 30/5 (måndag), ska kollas den 15/6 på18-dygn! :laugh:

Inseminerad med Warsteiner 946

Stoet är efter: Le Mans xx 824
undan: Balalajka (ELIT)
morfar: Rockad 406

Fölis är tänkt att behållas :love:

Tja, min otur fortsätter känns det som...
Parodie var först till seminstation, seminerades 2d senare, släppte ägget och åkte hem, superbra! Hon var även dräktig på 16d, men hade reabsorberat på 30d kollen:cry: Nu står hon på stationen sen en vecka tillbaka, igångsprutad, men ingen brunst än...

Raksi var som nr 2, ingen brunst, fick stå på seminstationen i 2,5v innan det blev seminering, blev 2 semineringar, sen fick även hon åka hem. Dräktig på 15d, och vi kom överens att vänta med nästa koll till 45d för att inte oroa henne i onödan... Ska kollas den 29 juni.

Grandezza, fick ett stoföl den 6 april, och brukar alltid vara tidig med 30d brunsten, så hon fick åka redan på 23-24d, men icke, hon seminerades en vecka senare första gången, och höll sedan sitt ägg i 1v till, stod där tot i 15d och blev seminerad 5ggr:eek:. Hon var dräktig på 17d och ska med kollas på 45 den 26 juni.

Det har blivit dyrt för plånkan i år, de har stått länge på station:crazy: Hoppas att Parodie kommer igång snart, hon har stått där sedan förra söndagen:cry:

Här känns det oxå som att det går lite trögt. Torkan ute gör sitt med torka i avlen ;)
Heze som fölade den 11/5 åkte till hingst i tisdags 1/6. Detta då hon är en märr som ogärna visar brunst om hon inte har nån "viktig" att visa den för.
Hoppas brunsten kommer igång till helgen (lite tidigt men vill och KAN verligen inte missa denna brunst).

Jag är mitt i 9-dagars brunsten och väntar in 30-dagars innan Barona ska semineras med Clever Hill Q på hans hemmaarena, Askö stuteri. Tyvärr har hon ALLTID tagit sig på andra vändan så jag hoppas att det går vägen redan första gången.. Forts följer :)

nu är det på gång

Fick just bekräftat att hingsten jag valt är tillgänglig, bara att ringa när han skall skickas "på bocken" Fick även i går kontakt med en hingststation som har ett förmånligt pris och hjälper till med allt.

Nu är det bara att vänta att mitt sto går ur brunst och kommer in i nästa. Är rejält brunstig just nu, tanken var att hon skulle betäckas naturligt av en annan hingst. Dock kommer jag att vänta ut denna brunst, har ej möjlighet att åka iväg idag/morgon då det inte var inplanerat denna resa.

SÅ nu hoppas vi på att de tar sig på första försöket. Damen är ju trots allt 19 år. Har fått stränga order från stallet att hon skall vara dräktig före midsommaren :P men hon startar alltid sina brunster så sent på våren, har bara haft en bra ännu och nu denna. Har väl nått att göra med att hon har en långdragen pälstappning

Här går det undan!
Nån timme efter jag postade sist så fick jag sms som sa att Heze visar brunst.
Dan därpå så var hon stadigt brunstig!
Så igår så satte hingsten första språng! Heze var mer säker på hennes "uppgift" än han var på sin uppgift :D
Förra året så var hon brunstig i 9 dagar och stod för hingst i 7 dagar, ska bli spännande att se hur lång denna brunst blir.
Så nu är det bara att hålla tummarna! Hingsten har inga avkommor seda tidigare så vi får väl se om de små kan simmar :devil:

Mitt sto är dräktig med Warsteiner ska kollas den 13/6 då på 32 dygnet
sto La Loca E:Laurin UE: Legat

Cassis betäcktes runt mitten av maj och jag har inte sett henne brunsta om. Zandra gick in till hingsten på fölbrunsten i förrgår, 12 dygn efter fölningen och efter att ha varit brunstig i flera dagar. Och jag säger bara - skönt med välfungerande fribetäckande hingst :love:, det tog mindre än 2 minuter så var stoet betäckt och klart, utan att hingsten ens varit stökig och bökig utan bara "bett om lov"...
Båda är betäckta med Titol, som bor hos mig i sommar.

Min var jag och UL i onsdags, 17 dagar och hon är dräktig på 1a försöket med Cantebury :bump:
Ska tillbaka om en månad för 40 dagars koll *håller tummarna*

Mitt ena sto betäcktes sista gången i tisdags. Det andra stoet står för hingst idag, exakt en månad efter fölning (hon kan räkna den damen)... ;) Så nu sitter jag mest och håller tummarna och väntar på att kunna åka och ultraljuda.

KL

Mitt sto e. Little Boy - Jumper är inne på andra omgången, ska kollas på 16 dygn på söndag kväll. Första brunsten stod hon med en stoor follikel i drygt en vecka innan hon släppte, seminerades 3 gånger men tog sig inte. Denna gången gick det fortare, seminerades två gånger, men andra gången hade hon redan släppt. Har dock på känn att hon inte tog sig nu heller. :(

Inseminerad med Sandro Gold. Det är ju hans första årgång så man vet ju inget om fertiliteten...:grin:

*Delvis KL*

Alla ni som står med korta eller långa brunster tar ni inga bakterieprov ?

Det är ett billigt alternativ att ta ett bakterieprov och kolla så allt är okey istället för att seminera betäcka och så står stoet med bakterier och tar sig inte ?

Mia

Jag håller med Miaa, diskutera bakterieprov med veterinären så fort det inte tar sig vid 1:a brunsten eller om brunsten verkar oregelbunden. Det är jättedyrt och jättetråkigt att seminera flera brunster utan resultat.

Det är vanligt med bakterier, flera av mina ston har fått en kur hippotrim i samband med seminering och brunst (efter att bakprov tagits).

Nu betäcker jag inte i år, utan ville bara säg att ibland måste man vara lite "krävande" som stoägare.

Jag ber alltid o bakterieprov + sköljningar på mina ston...

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka