Betäckning med ej godkänd hingst

Lillsillen

Trådstartare
Vad innebär det att betäcka ett hbl med en icke ännu godkänd hblhingst? Tänker på registrering, premiering mm..

Hingsten i fråga har mkt god stam + exteriör, men han är inte visad.
Därav ej heller godkänd, ännu...

Och vad bör man räkna med att få betala?
Vet att det är omöjligt att svara på, men rimligtvis??
Har dålig koll på vad "normala" godkända hblhingstar kostar, men antar att en icke godkänd bör ligga lite lägre??

Någon??

Sv: Betäckning med ej godkänd hingst

En avkomma till en icke godkänd hingst blir registrerad med gråa papper och kan aldrig stamboksföras, även om fadern senare blir godkänd.

Här http://asvh.equipe.nu/factsheet/ kan du kolla vad årets halvblodshingstar kostar. De billigaste ligger på omkring 1 500 vid dräktighet + 4000 vid levande föl.

*lånar*

Om man betäcker ett sto som är efter en okänd hingst med en godkänd hingst, hur blir det med den avkommans papper?

Lillsillen skrev:
Vad innebär det att betäcka ett hbl med en icke ännu godkänd hblhingst? Tänker på registrering, premiering mm..

Hingsten i fråga har mkt god stam + exteriör, men han är inte visad.
Därav ej heller godkänd, ännu...

Och vad bör man räkna med att få betala?
Vet att det är omöjligt att svara på, men rimligtvis??
Har dålig koll på vad "normala" godkända hblhingstar kostar, men antar att en icke godkänd bör ligga lite lägre??

Någon??

Sverige har lag på allmän avelsvärdering för hingstar som betäcker andra ston än ägarens egna.

Hingstar skall minst vara godkända enligt veterinär kassaktionslista som innefattar ärftliga defekter av betydelse för avkommans livskvalite´+ att hingsten skall avlägga ett enkelt bruksprov som visar att hingsten går att rida /köra .

Avkommor efter ej avelsvärderade hingstar, registreras i avelsföreningarnas register utan avelsvärde.
För att införas i register med härstamning, krävs DNA typning av föl-mor-far. Fullständig härstamningsverifiering, kostnad till Analys lab, ca 1500 kr + en administrativ merkostnad av ca 400 kr utöver registreringsavgiften.

Möjlighet finns att registrera avkomman såsom okänd, med s.k slaktpass (grundpass) till en kostnad av 400 kr.

peråke

Dom papprena blir gråa eftersom moderns härkomst inte kan bevisas. hade hon varit efter en icke godkänd hingst med känd stam och känd stam på mödernet, och båda tillhörde samma ras som hingsten, så hade avkomman fått vita papper.

Görel du som har koll på allt :p jag vet att jag läste någonstans om gula papper men aldrig förstod när de får sånna, vet du?

Antingen gäller det svenska halvblod födda i USA eller för hästar införda i B-registret, men jag minns faktiskt inte :o

Det står i hästpasset! Om du inte har några ännu alternativt ingen annan som vet får jag kolla när jag kommit hem.

Nu har jag kollat efter och ser att det andra alternativet jag föreslog var rätt :D

D v s att en förälder har prestationer men otillräcklig stam för att kunna godkännas, medan den andra föräldern har gröna papper!

peråke skrev:
Sverige har lag på allmän avelsvärdering för hingstar som betäcker andra ston än ägarens egna.
Hmmm...så då "går" det inte alltså??
Finns det ingen väg att gå runt detta??

peråke skrev:
Hingstar skall minst vara godkända enligt veterinär kassaktionslista som innefattar ärftliga defekter av betydelse för avkommans livskvalite´+ att hingsten skall avlägga ett enkelt bruksprov som visar att hingsten går att rida /köra .

Hingsten i fråga är 4 år, varken inkörd eller riden ännu.
Och i o med det så är det kört ända tills han rids/körs in??
Eller räcker det med veterinärgodkännandet??
Mkt god stam o exteriör.

peråke skrev:
Avkommor efter ej avelsvärderade hingstar, registreras i avelsföreningarnas register utan avelsvärde.
För att införas i register med härstamning, krävs DNA typning av föl-mor-far. Fullständig härstamningsverifiering, kostnad till Analys lab, ca 1500 kr + en administrativ merkostnad av ca 400 kr utöver registreringsavgiften..

Räknas den hingst som avlagt bruksprov som EJ Avelsvärderad??

peråke skrev:
Möjlighet finns att registrera avkomman såsom okänd, med s.k slaktpass (grundpass) till en kostnad av 400 kr.

Innebär detta att den registreras som FADER okänd eller hästen i sig omnämns som okänd??

Mitt dilemma är att hästen som jag vill betäcka, inte går att transportera. Finns yttligera info om henne på Hästhantering om det är nån som inte "tror mig"....
Och hingsten i fråga är grannens nyinköpta.
Tidigare ägare hade tydligen inget intresse av att visa honom.
Men han skulle passa bra till min tjej......FINNS det nån chans??

Och om man inte är laglig.....hur går man tillväga då med registrering mm??

Inte för att JAG skulle trotsa sveriges rikes lag, och säkerligen inte någon annan här heller...bara lite nyfiken....

Avkomman blir registrerad som härstammning okänd, avkomman får inget eget avelsvärde.

Det blir bara ett namn på avkomman samt möjligtvis på mamman!

Hingstägaren kan bli polisanmäld för det han gör enligt vår svenska lag.
Om hingsten är 4 och inte inriden blir han troligen aldrig godkänd och det kommer inte att hjälpa din avkomma!

Vet inte var du bor men en laglig möjlighet är att få någon som är godkänd för seminering av häst att seminera ditt sto hemma så hon slipper att åka transport. Då använder du givetvis en godkänd hingst som har löst licens för semin. Resultatet blir gröna papper, om ditt sto har det förstås.
Men om hon är så svår att lasta (jag vet ju inte varför) är hon då lämplig för avel? Fundera på det innan du drar igång det hela.

Görel skrev:
Dom papprena blir gråa eftersom moderns härkomst inte kan bevisas. hade hon varit efter en icke godkänd hingst med känd stam och känd stam på mödernet, och båda tillhörde samma ras som hingsten, så hade avkomman fått vita papper.
Görel, du har koll på det mesta, jag har ett fullblodsto som är registrerad i Fullblodens B-register(ren fullblodstam, men fadern ej visad/godkänd för avel, härstamning verifierad genom blodtypning). Funderar på att betäcka henne med Majim G, vilken färg får avkommans papper?

Lillsillen skrev:
Hmmm...så då "går" det inte alltså??
1. Finns det ingen väg att gå runt detta??

2. Hingsten i fråga är 4 år, varken inkörd eller riden ännu.
Och i o med det så är det kört ända tills han rids/körs in??
Eller räcker det med veterinärgodkännandet??
Mkt god stam o exteriör.

??

1. Det finns vägar att gå runnt--men ingen laglig sådan.
2. Avelsvärdering med veterinärbesiktning, exteriörbedömning och bruksprov är eftersom det är lagstadgat en myndighetsutövning.

Rätt att avelsvärdera har enbart:
Svensk Hästavel för hästar som rids.
STC, för travhästar
STG, för galoppörer.

Svensk hästavel har dels ALLMÄN avelsvärdering årligen där det går att avelsvärdera alla raser.
För halvblod kan den INTE sluta med att hingsten blir "godkänd" för halvblodsavel.
Halvblodshingstar får poäng på exteriören och poäng på enkelt bruksprov och blir därmed "Avelsvärderade" och får sälja sina tjänster.
Avkommorna får grå papper och har inget avelsvärde.

Vill man avelsvärdera en halvblodshingst och få den godkänd för halvblodsavel, anordnar ASVH avelsvärderingen, med domare godkända av Svensk hästavel.

Godkänd enligt rasvisa krav, och rätt att lösa betäckningslic. "godkänd".
Avkommorna får gröna papper och har avelsvärde.

Ej godkänd enligt rasvisa krav, och rätt att lösa betäckningsbevis. "avelsvärderad".
(kan endast tilldelas efter hingsten genomfört alla obligatoriska moment som ingår i avelsvärderingen)
Avkommorna får grå papper och har inget avelsvärde.

Alla hingstar med beyäckningslic. och betäckningsbevis för språngrulla, där varje betäckt sto förs in med namn och reg. nr.

--när stoägaren har betalat alla avgifter till hingstägaren, får stoeägaren en "språngsedel", där det står hingstens namn och nr, stoets namn och nr.--vilka dagar stoet är betäckt.

För alla ston som hingsten betäcker har hingstägaren skyldighet att till Svensk hästavel betala in stoavgift.
Lic. avgifterna och stoavgifterna är de pengar som finansierar Svensk hästavel som kontrollerar språngrulla mot utfärdade av språngsedlar.

Föl som sedan registreras, har då sin utfärdade språngsedel från hingstägaren, och modern finns med i hinstens "språngrulla" och har detta som bevis på sin identitet och behöver därför INTE DNA typas.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

OK, det går att seminera hemma alltså??

När det gäller transporteringen, så är det ingen som påverkar lämpligheten att avla.
Det har att göra med en massa andra otrevligheter som hästen utsatts för.

Tack för detaljrik information!!
Med facit i hand så är det ju bäst att ta en godkänd hingst iallafall...
Om det dessutom går att seminera hemma, så är det ju lugnt.

Men, nu är det ju så att vi bor grannar.
Och det finns 2 hingstar på gården, varav en travhingst.
Det KAN ju hända att någon kommer lös, och att det blir ofrivillig betäckning.....
(man hoppas ju att det INTE är travhingsten...)

Hur går man tillväga då??

Inte för att jag vill rekommendera det men du kan ju skriva över stoet på hingstägaren så han betäcker sitt eget sto - det är åtminstone lagligt.

Hur blir det med pappren när man betäcker egna ston med ej godkänd hingst?

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: EoG
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: sandrafors
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)