Betäckning med ej godkänd hingst

Sv: Betäckning med ej godkänd hingst

Då hade jag gett stoet en abortspruta.

Vilket inte är så enkelt längre i och med kravet på hästpass, när hästen har hästpass skall ägare registreras hos ASVH vilket innebär 2 ägarbyten (a´350:-/st) som nog dessutom sticker lite i ögonen på ASVH med tanke på att det även dyker upp en registreringsansökan på en fölunge. Tror faktiskt inte registratorn på ASVH är född igår.
En annan sak som många inte tänker på vid "skenförsäljningar" (har fått detta förslag själv från en kompis som ville betäcka med min hingst när jag sa nej), är försäkringen. Ägarbyte = byta försäkringstagare. Sedan blir det dessutom så att då blir hingstägaren uppfödare och inte stoägaren. Så denna variant faller på många bitar.

Om inte stoet går att transportera finns det två lagliga alternativ:
Skit i att betäcka henne.
Vänta till hingsten är visad och eventuell godkänd!!!

Hästarna kanske inte har några pass än och att byta föräkringstagare är väl inget större problem och att hingstägaren blir uppfödare behöver väl inte heller vara det.

Hingstägaren blir inte automatiskt uppfödare!!! :o

Uppfödare blir den som äger stoet den dag fölungen föds. Kan alltså vara antingen sto-(om hon köper tillbaka stoet innan fölning!) eller hingstägaren i frågan, eller tredje part, om stoet säljs vidare under dräktigheten. :smirk:

Häls Embla

Senast ändrad:

Nej,, det är inte tillåtet att åka runt och seminera ston hur som helst.
Allt sånt ska ske på en godkänd seminstation.

EmblaAsk skrev:
Hingstägaren blir inte automatiskt uppfödare!!! :o

Uppfödare blir den som äger stoet den dag fölungen föds. Kan alltså vara antingen sto-(om hon köper tillbaka stoet innan fölning!) eller hingstägaren i frågan, eller tredje part, om stoet säljs vidare under dräktigheten. :smirk:

Häls Embla

Hingstägaren måste fortfarande äga stoet den dagen den fölar om detta skall bli lagligt, alltså räcker det inte att den gör det när betäckningen sker, har själv kollat lite på detta när en kompis till mig hittade ett trevligt 3-års sto och vi satt och spånade om jag kunde köpa den, betäcka den med min hingst för att sedan sälja stoet vidare till min kompis dock skulle jag vara uppfödare och även behålla fölet sedan (med kompisen som mindre delägare i fölet), dock skall stoet ha exakt samma ägare som hingsten både när den betäcks och när den fölar och det skall vara samma ägare som är uppfödare till fölet. Alltså måste hingstägaren äga stoet ända tills den fölar och då det blir lag på hästpass 1 januari så hinner inte stoet föla innan dess alltså blir det kostnader och klydd med ägarbyte

ancan skrev:
Om inte stoet går att transportera finns det två lagliga alternativ:
Skit i att betäcka henne.
Vänta till hingsten är visad och eventuell godkänd!!!

Ehhh, det svaret var nog inte till mig, det är inte jag som har startat tråden, bara svarade henne om vad som gällde. /Gylle - med ston som själv springer in och ställer sig i transporten.

gylle skrev:
Ehhh, det svaret var nog inte till mig, det är inte jag som har startat tråden, bara svarade henne om vad som gällde. /Gylle - med ston som själv springer in och ställer sig i transporten.

Sorry,,, vet inte hur det blev fel där... :crazy:

Hur blir det med papper och så om en hingstägare (till avelsvärderad arabhingst)vill låna ett hblsto och ta ettföl och regga det som arab partbreed? Har den avkomman fullgodkändstam eller hur blir det då :confused:

Alltså om hingsten är avelsgodkänd så får den användas i annan avel än på egna ston...

Då kommer stammen att stå i passet...

Men varför använda en sådan hingst???

Det finns ju så många andra som passerat det berömda"nålögat" och är godkända!!!

Att bli avelsgodkänd säger inte någonting alls...

Jag vet en avelsvärderad hingst här i närheten som fick en 6a på ben,hhb och trav...som används för fullt i skäckaveln!!!

Och den hingsten har ingenting att tillföra aveln...förutom sin skäckfärg då möjligen...

Senast ändrad:

Men hade vi inte en tråd om det för ett tag sen, att en godkänd seminör får komma hem till folk?

Trissa skrev:
Men hade vi inte en tråd om det för ett tag sen, att en godkänd seminör får komma hem till folk?

Nu hänger jag inte med dig riktigt...för tidigt på morgonen....

Eller för sent! :D Jo, CK skrev i sitt inlägg att man måste åka till en seminstation för att få hästen seminerad, men jag tror att en seminör kan komma hem till en. Har för mig att vi hade en tråd om det för ett tag sedan, och att det till och med var någon här på Buke som hade seminerat sina ston hemma. (Utan att vara station, då....)

Trissa skrev:
Eller för sent! :D Jo, CK skrev i sitt inlägg att man måste åka till en seminstation för att få hästen seminerad, men jag tror att en seminör kan komma hem till en. Har för mig att vi hade en tråd om det för ett tag sedan, och att det till och med var någon här på Buke som hade seminerat sina ston hemma. (Utan att vara station, då....)

Ja du...alla har vi olika vanor...jag antar att du inte är särskilt morgonpigg?!? :angel:

Det stämmer...man kan få en seminör att komma hem till dig...

Jag har gått seminutbildningen, och jag VET att seminerings SKA ske på godkänd seminstaton, och att man INTE får seminera ett sto utan att en veterinär gjort en gynekologiskt undersökning och bedömt att det är dags att seminera. :)

Ok.du vet säkert bäst eftersom du är utbildad seminör.Men jag vet iallafall ett fall där seminör åkt ut och seminerat på hemmaplan..
Om dom haft veterinär innan?? ägaren till hästen är veterinär...
Lagligt eller inte???

Fast man kan ju faktiskt få en gynundersökning utförd av seminerande veterinär. Jag vet av iaf personal från två stuterier som kommer ut och seminerar på plats i "vårt" stall och det är för både hbl och svindyra travare. Semineringen sker i seminstationernas namn, seminen tas hem av respektive station och det är stationernas veterinärer som utför semineringen. Senaste nyingen efter Viking Cronos som ploppade ut i onsdagskväll kom till under de omständigheterna och stoet undersöks i seminspiltat efteråt och kommer att semineras om på samma sätt, helt lagligt. :D

Enligt jordbruksverkets seminförfattning ska seminering ske på den plats där tillståndet finns.
Jag tycker det du skriver är helt okey, men fullt "lagligt" om länsveterinären är på surt humör?
Nix.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: EoG
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: sandrafors
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka