Betäckning med ej godkänd hingst

Sv: Betäckning med ej godkänd hingst

Tja, deras tillstånd kanske inkluderar även det här stallet? :confused: Det står flera hästar här som iaf travställets personal äger och ev. även stuteriägarens? Fast tillståndet gäller nog kanske inte för den andra hbl-stationen som utför det, men jag vet att även "travstationer" får seminera andra raser bara de tar hem.

Om sanningen ska fram, så vill jag låna ut mitt sto endast för plats bris och penning brist :cry: Är mamma ledig med min 8mån bebis skulle börja jobba i Juli igen hade jag tänkt mig,men nu verkar det som om jag inte har ett jobb att gå till baks till :cry: = inga pengar!Vet inte hur jag ska lösa det ekonomisk 4 hästar inget jobb :confused: Jag har satt ut alla på försäljning och utlåning mot min vilja, men vad ska jag göra :confused: Förslag

Jag vet inte alls hur registret för part-breed-araber funkar. I mina ögon verkar det vara en soppa :(

Ett halvblod med gröna papper blir det inte. Den ende arabhingst som är godkänd för halvblodsavel är Elcartero ox.

du "köper" hingsten i ca 20 min o sen säljer tillbaka den till gammla ägaren eller tvert om att hingst ägaren "köper" ditt sto i 20 minuter ...oj så va hon betäkt med din egna hingst eller hingstägaren har betäckt sitt egna sto ...detta är FULLT LAGLIGT...

Fel, det du beskriver är brottsligt. Ägarbytet skall vara registrerat för att det ska vara lagligt + det finns vilkorat hur länge man ska ägt hästen just för att slippa sånna här idiotiska försök till olagligheter. :devil:

ducell skrev:
du "köper" hingsten i ca 20 min o sen säljer tillbaka den till gammla ägaren eller tvert om att hingst ägaren "köper" ditt sto i 20 minuter ...oj så va hon betäkt med din egna hingst eller hingstägaren har betäckt sitt egna sto ...detta är FULLT LAGLIGT...

Så kreativt !!! Tror du inte stoägaren och väldigt många andra kan räkna ut detsamma.

Men har du någonsin funderat över varför det finns djurskyddslagar ???

peråke !!!

På travare måste du ha ägd den i minst 6 mån eller vad det är. Har jag hört, just för att det inte ska gå att göra så som du skriver.

ducell skrev:

FEL. FEL. FEL det är numera så pga alla "fuskare" att hingstägaren skall äga stoet när betäckning sker SAMT när den fölar och vara REGISTRERAD ägare och i och med hästpassen så måste ägarbytena ske till avelsförbundet (lag på pass from 2006). Alltså måste hingstägaren äga stoet i minst 1 år framåt.

Vad är det för skäckhingst?

MissFideli skrev:
På travare måste du ha ägd den i minst 6 mån eller vad det är. Har jag hört, just för att det inte ska gå att göra så som du skriver.

nej, du måste ha exakt samma ägarkonstellation på stoet o hingsten före sista december året innan du skall betäcka.....och ingen av dom får säljas före sista betäckningsdatum.

Görel skrev:
Jag vet inte alls hur registret för part-breed-araber funkar. I mina ögon verkar det vara en soppa :(

Ett halvblod med gröna papper blir det inte. Den ende arabhingst som är godkänd för halvblodsavel är Elcartero ox.
Enda kravet för Partbred arab är att hästen/ponnyn ska ha minst 12,5% arabblod i stammen, kan komma från fader eller moders sida, och ska kunna styrkas med språngsedel eller annan identitetshandling.En avelsvärderad arabhingst kan aldrig ge en avkomma som får gröna halvblodspapper hur bra stam stoet än har.

Är det bara 12,5% arabblod som krävs :eek:

Det räcker alltså med att ha en arab i tredje led, d v s Utrillo skulle alltså ha kunnat reggas som part-breed?!

Javisst är Utrillo en partbred arab!
Och förra året var det inte ens nödvändigt att fadern var avelsvärderad! Jag kunde regga en avkomma efter en ettårshingst (PaintXridponny)som betäckt ett sto som var 50% arab,25%Paint,25%eng fullblod. Och denna avkomma som är hingst med 25%arabblod, kan jag avelsvärdera som Partbred Arab om jag vill............och hans avkommor skulle kunna reggas som Partbred Arab.

P/B Arab--P/B welsh, är register.
Detta med P/B är inte någon form av ras, typ eller att det överhuvudtaget existerar "rasbeskrivning" eller avelsmål.

Raser som welsh och Arab har register där man kan föra in avkommor som inte är "rasrena" men för 12,5 % blod från respektive ras.

Rasernas stamböcker är stängda och det går aldrig att avla tillbaka in i stamboken--en gång P/B ALLTID P/B.

Helt olikt P/B är "korsnings raser" som halvblod och ridponny, typavel-- beskrivning av för Typen utseende och bruksområde-- än raser.
(ridponnyer och halvblod för en mängd olika rasers blod)

Ridponnyer och halvblod som inte har full härstamning eller för ej erkända raser, kan infördas i register.
Dessa individer kan långsamt men säkert med rasbeskrivning och avelsmål, avla sig in i bilaga till grundstambok och sedan vidare till grundstambok och den vägen bli avelsdjur. INTE för en rasren ras utan för en "typ" av bruksdjur. -Öppen stambok--
RIDPONNY--HALVBLOD.
peråke.

Senast ändrad av en moderator:

Då har jag alltså rätt i mitt intryck av att det verkar vara en soppa ;)

I mina ögon är 12,5 % bara en liten skvätt, jag trodde faktiskt att kraven låg på åtminstone 23 %!

Ja du har helt rätt-- det inte finns några krav, på vare sig det ena eller det andra-endast att det går att påvisa 12,5% blod ifrån den ras som P/B registret avser.

Av den anledningen är det märkliga uttryck när någon anser sig bedriva P/B "avel", avelsarbete har alltid ett mål.

Avlar man medels EJ "rasrena" individer och mot ett avelsmål, såsom härstamningskrav, storlek, utseende, brukskrav o.s.v
Är det:
Halvblodsavel för hästar och Ridponnyavel för ponny.

peråke, som känner sig tjatig !!! men som vet hur "grumligt" detta med P/B är för väldigt många.

Vill påpeka att jag förstås menade 25% procent i mitt inlägg ovan, men fingrarna slant :o

Mitt eget sto är 12,5% "riktig" oldenburgare, alltså gammal vagnshäst (och 48 % xx) och det enda som märks av det är rejäla ledgångar och att hon sätter extra mycket vinterpäls på vissa ställen, d v s det inslaget är inte så stort. Så därför tycker jag att 12,5% arabblod inte behöver slå igenom så mycket. En häst som är 25% arab tycker jag att det ofta syns på genom ett vackert huvud främst, men inte på t ex Utrillo eller Elfenspuk som också var 12,5% arab.

Men det är ju bara mina åsikter ;)

*lånar knapp*

Inte för att jag vill göra några rekommendationer att betäcka med icke godkänd hingst, vill bara kolla fakta:

Räcker det inte med ett nyttjanderättsavtal - dvs hingstägaren får rätt att nyttja stoet som sitt eget, och därmed stå som uppfödare till fölet.

Ett nyttjanderättsavtal är inget ovanligt, men jag är osäker på hur det gäller just i denna fråga - dvs om hingsten ej är godkänd. Men rimligtvis borde ju hingstägaren kunna ta in utomstående ston med nyttjanderättsavtal, och själv stå som uppfödare till föl.

Någon som vet? :confused:

Nej, det räcker inte eftersom man inte får använda icke godkända hingstar på andra ston än de som ägs av hingstägaren.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: EoG
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: sandrafors
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka