Betäckning-att hålla hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TwiggyM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 007

TwiggyM

Trådstartare
Hur gör ni som har hingstar i avel. Sköter ni betäckningarna själva? Hur lärde ni er hur ni skall gå tillväga för att allt skall gå rätt till?

Har en hingst som jag kommer avla på from. nästa år (endast egna ston i dagsläget) men känner att jag inte har kunskapen att genomföra en betäckning. Finns det några kurser/utbildningar för just den biten? Låpter lite knasigt, försöker hitta hjälp i närheten men det är lite svårt.

Alla som har bra tips är välkomna att höra av sig.

Sv: Betäckning-att hålla hingst

Jag lärde mig hos en kompis som hade stuteri, var ofta där och hjälpte till. Det är absolut att rekommendera, försök att finna ett sånt ställe!

Bia

Det ar val bara att passa pa brunsterna och sedan sa gor hingsten sitt jobb.

Nja. Stoet är dräktigt och ställer upp fint men det är ju mitt jobb vid betäckning för hand att se till att den oerfarne hingsten kommer rätt på ,"får dit den" och inte lyckas välta det lilla stoet i sin iver...

Har fått rådet av erfarna uppfödare att släppa ihop dom i samma hage (dom har flirtat innan och stoet är deffinitivt brunstigt) och låta dom sköta det. Naturligtvis finnas med utanför hagen dock.

Tror vi får gå på rådet vi fått denna gång även om jag är lite orolig och seda försöka praktisera ett tag på ngt närliggande stuteri inför nästa period.

Någon som har erfarenhet av fribetäckning får GÄRNA komma med synpunkter och tänka på tips.

När vi började med hingst så hade vi inte så stor hingstvana. Men vi hade turen att få tag på en väldigt snäll och lätthanterlig hingst. Även den vi har nu är jätte snäll. Han märker direkt om det är rätt tid att betäcka eller inte. Tom. våran dotter klarar av att hantera han vid betäckningar. Vi har även låtit våran arab gå på fribetäckning efter att vi först har betäckt vid hand för att verkligen kolla att stoet stå som hon ska. Våran hingst fungerar jätte bra på fribetäckning. Tyvärr så gör alla inte det.
Lycka till.

Bor inte Ronny Åman i Norrköping? Fråga om du inte kan få vara med och hjälpa till några gånger. Han är ju en väldigt kunnig och trevlig kille.

Jag var på ett ponnystuteri i närheten och fick vara med om olika betäckningar. Den första hingsten vi hade på station var gudomligt snäll och erfaren dessutom. Bollar många tankar och funderingar med andra hingsthållare här i trakten. Känenr många som har hingststation genom ponnyavelsföreningen.

Har haft samma funderingar som du då jag framöver förhoppningsvis kommer hålla hingst. Personligen tror jag det bästa är att få vara med någon som är mer erfaren ett tag. Det måste väl finnas stuterier runt dig som inte tackar nej till lite extra gratishjälp!

Sen säger de ju att man helst ska använda äldre erfarna ston i början på en oerfaren hingst och vise versa , vilket kan kännas logiskt , särskilt om det är fribetäckning.

Sannolikheten är nog större att något går fel om man tar en oerfaren hingst och ett oerfaret sto och släpper ut dem i hagen, än om åtminstonde den ena har lite rutin och vet vad det går ut på!

En ung, oerfaren och upphetsad hingst som jagar runt ett skräckslaget ungt sto som inte vet vad som förväntas är nog mindre lyckat:eek:

Jag skulle smugglat mig in på Islandsforumet och frågat där ist. Det är mycket vandligare med hand- och fribetäckning.
Men det bästa du kan göra tycker jag är att ta kontakt med ett stuteri. Be dem om råd och hjälp. Det är en stor risk med hand- och fribetäckning.

*kl*

Tack för alla svar! Har lite kontakt med en seminstation som ev., kände ngn jag kan få hjälp av för stunden. Skall absolut försöka praktisera en sväng i början av nästa säsong.

Stoet han skall betäcka just nu är mitt eget och har haft föl så hon är lugn och bra.

Det är en stor risk med hand- och fribetäckning.
Vad är det för STORA risker du menar?
Det finns risker med allting, och när det gäller fri- eller handbetäckning så är det bäst om personerna som är med vet vad de har med att göra.
Visst är det risker, men jag vet inte om jag vill säga att det är stora risker.

Till TS:
Jag är av den åsikten att man kan enbart lära sej om man försöker. Se till att du får praktisera ett par gånger med någon som hjälper dej.
Att ha hingst är givande och roligt. Men det är också tufft. Man får inte vara rädd för att ta tag i penisen och hjälpa hingsten på traven så att säga. Lycka till!

Vad är det för STORA risker du menar?
Det finns risker med allting, och när det gäller fri- eller handbetäckning så är det bäst om personerna som är med vet vad de har med att göra.
Visst är det risker, men jag vet inte om jag vill säga att det är stora risker.
Jag har hållt på med avel i hela mitt liv, då min pappa höll på med det. Innan fanns det inte språngbockar. Det jag menar med att risken är stor menar jag att hästarna blir lätt skadade samt hingsten kan bli lite konstig. Men det är inget fel med det. Men jag skulle inte ha provat det med egna vingar. Utan ha en som kan brevid.

Om hingsten blir "konstig "av att utöva det naturligaste som finns för honom måste det väl vara ngt annat fel?:confused: Dom mest harmoniska hingstar jag har träffat är dom som får leva så naturligt som det bara går.Bo med ston i stallet ,vistas ute med flocken synlig och betäcka fritt eller för hand utan för mkt konstigheter runtomkring.

Naturliga betäckningar är ingen lek som man testar sig fram med! Det kan lätt bli ödesdigra skador på både sto och hingst men även på människorna runt omkring om man har otur eller är okunnig.

Lätttare och lugnare raser typ ponnyraser och island brukar det sällan vara problem med. De hästarna är av naturen lugnare, hingsthållaren kan ha bättre kontroll och det är inte så stora krafter som ska kollidera, oftast fungerar de bra på fribetäckning.

Har man halvblod, fullblod, travare eller annan lite "hetare" ras MÅSTE man skaffa sig adekvat kunskap innan man försöker själv och bör, som tidigare nämnts, ha kunnig hjälp som övervakar i början innan man blivit varm i kläderna. Det är fler än en som blivit skadad i samband med betäckningar så man ska inte utmana ödet och ta onödiga risker, varken för hästarna eller människorna.

Självklart finns det hingstar av alla raser som det går utmärkt att ha på fribetäckning men iom att vi avlat fram "hetsigare" individer avspeglar även det sig vid fortplantningen.

Så rådet är; se till att skaffa erfoderlig praktik, be en veterinär kontrollera både sto och hingst innan betäckning och ha med en kunnig och erfaren person när det är dags att betäcka, vare sig det är vid hand eller fribetäckning.

/Elin

Tror inte att jag någonstans skrev att detta var en lek eller att det var ngt som man skulle testa sej fram inom:crazy: Men inlägget kanske inte var riktat till mej?:confused:

Jag lärde mig genom att själv åka med egna ston till hingstar på naturlig betäckning.
När vi sedan fick egen hingst så var han van o den förra ägaren var med första ggn han betäckte o det var mitt ansvar.

Han har både gått med ston o betäckt för hand.
Men han betäcker alltid stoet för hand innan jag släpper ihop dem just för att se hur stoet reagerar.

Jag hade själv ett sto för ett par år sedan som ställde upp sig mycket villigt för en hingst o han var så snäll mot henne o det var kunnigt folk med....men han gick igenom slidväggen in i buken på henne. Hon förblödde...
Så nog finns det risker alltid. Men det finns det med inseminering o ultraljud också.

För att kolla om stoet är mottaglig brukar jag ställa dem i boxarna bredvid varandra. Om stoet piper o slår ifrån, vilket hon gör om hon inte är redo, så får man pröva dagen efter igen.

Om hon ställer sig o "blinkar" o dräller så kan man betäcka.
Vissa ston blinkar o dräller i början av brunsten men slår ifrån ändå o då är de inte riktigt redo än.

Sen finns det ston som kan bli lite skrämda av hingstens kroppsspråk eller snarare hans gapiga sätt... som ställer sig på andra sidan av boxen istället. Dom brukar jag leda fram till väggen så de nosar på honom o då visar de brunst. Nästa dag eller samma när de nosat så vet de att han inte är dum mot dem o då är de inte rädda längre.
Men om stoet inte vågar nosa på hingsten så ställer jag honom inte bakom henne för betäckning för då finns det risk för avsparkade ben på hinsgten o panik hos stoet.
Då kan man som sagt leda fram stoet att nosa på hingsten o då brukar ev tvekan hos stoet slöppa.

Detta är iaf min erfarenhet.
Men jag skulle aldrig släppa ihop två hästar som aldrig setts eller nosat på varandra i en hage. Framförallt inte ett oerfaret sto. Starka drifter när en hingst känner brunst.

Sorry det blev lååååångt...

saila: Ursäkta mig så mycket!

Nej, det var inte riktat till dig utan en upplysning i största allmänhet.:)

/Elin

Naturliga betäckningar är ingen lek som man testar sig fram med! Det kan lätt bli ödesdigra skador på både sto och hingst men även på människorna runt omkring om man har otur eller är okunnig.

Lätttare och lugnare raser typ ponnyraser och island brukar det sällan vara problem med. De hästarna är av naturen lugnare, hingsthållaren kan ha bättre kontroll och det är inte så stora krafter som ska kollidera, oftast fungerar de bra på fribetäckning.

Har man halvblod, fullblod, travare eller annan lite "hetare" ras MÅSTE man skaffa sig adekvat kunskap innan man försöker själv och bör, som tidigare nämnts, ha kunnig hjälp som övervakar i början innan man blivit varm i kläderna. Det är fler än en som blivit skadad i samband med betäckningar så man ska inte utmana ödet och ta onödiga risker, varken för hästarna eller människorna.

Självklart finns det hingstar av alla raser som det går utmärkt att ha på fribetäckning men iom att vi avlat fram "hetsigare" individer avspeglar även det sig vid fortplantningen.

Så rådet är; se till att skaffa erfoderlig praktik, be en veterinär kontrollera både sto och hingst innan betäckning och ha med en kunnig och erfaren person när det är dags att betäcka, vare sig det är vid hand eller fribetäckning.

/Elin

Exakt!
:bow::bow::bow:

Det är fler än en som blivit skadad i samband med betäckningar så man ska inte utmana ödet och ta onödiga risker, varken för hästarna eller människorna.
Jag tar verkligen inte lätt på att man ska börja betäcka för hand om man känner att man inte kan, men någonstans måste man ju börja att lära sej. Någonstans måste man ju få praktiken så att man får erfarenheten.

Att säga att många blir skadade i samband med betäckning och man därför måste vara 100% säker på vad man gör tycker jag är överdrivet faktiskt. Jag tror att det är fler personer som blir skadade av att sadla och tränsa, rida ut, lasta hästar etc och där är det ingen som varnar och tycker att man behöver gå någon speciell kurs innan.

Man måste försöka för att veta om man kan eller inte. Givetvis med hjälp av någon som har mer erfarenhet och känner sej säker på uppgiften.

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 878
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: ginnies
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 364
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 151
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka