Betäcka welshsto med halvblodshingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cilvia
  • Startdatum Startdatum
Nu blir jag lite orolig... Visst är det så att fölet anpassar sig TILL VISS DEL efter modern, men tänk på att även en stor häst kan få ett för stort föl! Tänk dessutom till ett par extra gånger eftersom detta förmodligen är ditt stos första fölning, med tanke på att hon bara är tre år! Hennes kropp är fortfarande inte färdig, vad händer då om hon får ett stort foster (ryggen, bäckenet mm)? Visst kan det gå bra, men jag skulle inte chansa utan välja en mindre hingst första gången...

Hon kommer vara 5 år när hon fölar, hon skall betäckas nästa år då hon är fyra.

Det är därför jag har ställt frågan, betäcka welshsto med halvblod.
Jag har haft många fölningar hemma, men ingen med denna korsning.

Jag tycker nog att det är onödigt att para så olika stora individer, jag förstår inte meningen med att göra sådana korsningar, det är ju en ganska osäker avel att nå sitt "storleksideal"

Nu handlar det inte om vad "folk" tycker, utan om säkerheten för stoet.
Man betäcker russxfullblod, oftast mycket goda ridponnyer.
Det betäcks shetlandsponnyer med welsh, också en accpeterad korsning, små halvblodsston på ca 150 med hingstar på över 170.

Jag hittade grannens shetlandsto en morgon i min arabhingsts hage, stoet är 95cm, min hingst 154cm, året efter fölade hon ett välskapt stoföl som nu är 125cm hög.

Precis. Du har så rätt så. Finns mycket tyckande som inte är baserat på fakta. Ditt sto kommer säkert att växa på sig lite till, det är ju ett år kvar till betäckning och sen går det ju nästan ett år till innan fölning.

Vilken hingst funderar du på?

kommer i håg när jag var mindre och försökte lära mig alla olika gränser.

Jag trodde att B-ponnyer fick vara upp till 130 cm, förutom om hästen var welsh, dåå fick den vara upp till 137 cm ;) :D :p :rofl: :rofl: :rofl:

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 801
Senast: dobbis
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 624
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka