Betäcka ston som kastat på 115 dygn

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lady_vip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 417

lady_vip

Trådstartare
Funderar nu på om jag ska våga göra det igen. Betäckte i våra/somras och allt gick som på räls, hon var förstagångare men tog sig på första försöket och allting har sett jättebra ut på ultraljud (16, 45 och 89), men på ungefär 115 dygn kastade hon fostret.

Jag vet inte varför, hade inte sinnesnärvaron att fatta att man kunde analyserar fostret och ville bara att mitt sto skulle må bra... Orsaken ligger antagligen antingen i att min andra häst stått på Djursjukhus och kom hem veckan innan eller att jag fick hem en ny häst samma vecka.

Det jag vill veta är om ni vågar ventilera orsaken till att stona kastar vid denna tidpunkt? Veterinärer och folk som avlar mycket säger alla att det är ovanligt vi den tiden, därför tror jag hårt på min teori.

Men min andra häst kan hamna på Klinik igen och jag kan aldrig garantera att den dräktiga får stå isolerad. Jag menar, ridskolan som är grannar kan rida förbi med en sjuk häst... Det är väldigt mycket pengar och framförallt hopp som går förlorat.

Hur? Ska jag flytta henne? Eller är det så att hon helt enkelt inte ska ha föl, kroppen som stöter bort det..?

Sv: Betäcka ston som kastat på 115 dygn

Tråkigt att ditt sto kastat....

abortvirus??? Missbildningar??? Finns en rad olika orsaker att stoet kan kasta. (även om det är ganska ovanligt när de gått såpass långt)

Och även om det inte är det ultimata så står det massvis med dräktiga ston i tävlingsstall och det går oftast bra. Man kan aldrig gardera sig mot ev smitta.

Är stoet frisk och mår bra i övrigt, hade jag betäckt om henne. Avel är alltid en chansning och man får inga garantier att det ska gå bra......tyvärr

Lycka till med ditt sto.

Abortvirus kan det vara, men det var lite väl tidigt tyckte vet. Man vet ju aldrig som sagt, men hur gör ni för att öka oddsen?

mitt ena sto har kastat sent två gånger, första gången var det på ca 175 dygnet och med tvillingar så där var det inte så svårt att förstå orsaken. andra gången kollade vi henne flera gånger med ultraljud och det visade inte på några tvillingar eller andra konstigheter, kollade sista gången vid 90 dygn och då var det fortfarande normalt, men något föl fick vi inte.
den gången fick jag aldrig heller någon förklaring till vad som kunde ha varit orsaken.
efter det har jag inte vågat försöka ta föl efter henne någon mer gång, eftersom missfallen har varit väldigt jobbiga för oss båda.

Orättvist... Jag är relativt hårt inne på att prova igen, men har fått både positiva och negativa reaktioner på det. Funderar tillochmed nu på att välja en något billigare hingst denna gången, jag vet att man aldrig går plus, men det känns så tråkigt att ha förlorat 15'000 bara sådär... Fast sen å andra sidan vill jag inte ha nåt skräp *suck*

MItt sto kastade ju på dygn 99, och även jag fick ju höra att det är väldigt ovanligt med kastningar vid den tidpunkten. Fostret analyserades tyvärr inte pga att veterinär själsvådligt bestämde att jag var ointresserad av det.. Högst sannolik skälet till kastningen var stress btw, av specifika orsaker (lång story, och jag blir arg och ledsen bara av att tänka på den fortfarande)

Även mitt sto var kollat flera ggr, 16, 26, ca 40 och ca 60 dygn, allt såg perfekt ut.

Det fanns inga tecken på att något var fel med varken sto eller foster btw, men man kan ju aldrig veta. Fostret överlevde utan problem en lång narkos på stoet dessutom, ironiskt nog..

Hursom, ingen av de seminvet etc jag talade med ansåg att det fanns minsta indikation på att inte betäcka igen nästa år, eller att kastningen skulle upprepas. (Jag hade dock varit grymt nojig för det). Jag hade foster och fölförsäkring, så jag förlorade inte så mycket pengar (premien för förs, dvs 30% av beloppet, var ju vad jag förlorade så ekonomiskt), men känslomässigt blev ju smällen enormt mycket större =/ (Jag hade hingst med levande fölavgift, så 'tillverkningen' och seminkostnad och UL och så hade kostat 15 000 kr, vilket var försbeloppet)

Så, vill du betäcka tycker jag du ska göra det, jag tycker inte du ska känna att det är 'stoet som stöter bort' etc, för som sagt det är ovanlig kastningstid. Det KAN ju naturligtvis bero på stoet t ex, men jag tycker inte du ska utgå från det.

Och,d et finns ju ston som står i stall med tävlande individer (även om det absolut inte är rekommendabelt) utan att kasta, så jag tycker du helt sonika hade otur. Vill du vara än mer på den säkra sidan kan du ju ställa henne någonstans där det inte kommer/Går hästar alls. Risken de hamnar på djusjukhus kan man ju aldrig komma ifrån tyvärr dock, men det behöver inte heller betyda, även om den skulle hamna på djursjukhus, att den kastar för det.

Däremot, om du känner att du inte orkar känslomässigt så är det ju fullt förståeligt, men vill du tycker jag absolut du ska betäcka om!

Lycka till!

Jag tycker att du gott kan våga prova igen. Jag försöker ha "stängt stall" om möjligt, för att slippa smittor, men det är inte alla år det går, ibland har man nån häst som tävlas samtidigt.
Vill du gardera dig lite mot att förlora pengar så skulle du ju kunna teckna en fosterförsäkring, de är ju dyra men kan ju kännas som en gardering i ditt fall.
Lycka till! :)

Usch inge kul och läsa dessa trådar :(

Har själv ett sto som är första gångstagare och tog sig på första försöket. Hon är idag på dygn 118. Jag ska ringa ut vet på måndag för och se om det finns bebb kvar.

Tror dock den är kvar dels för tjockheten och sen hennes otroliga pigga humör som hon fått.
Men när man nu läst denna tråd blir man osäker.

Jag tycker du ska försöka igen som dom andra säger :)

Orättvist... Jag är relativt hårt inne på att prova igen, men har fått både positiva och negativa reaktioner på det. Funderar tillochmed nu på att välja en något billigare hingst denna gången, jag vet att man aldrig går plus, men det känns så tråkigt att ha förlorat 15'000 bara sådär... Fast sen å andra sidan vill jag inte ha nåt skräp *suck*

Betäckte inte du med Aerline H? Då får du väl tillbaka 90 dygns avgiften iallafall? Eller du kanske redan räknat bort det. Tråkigt att hon kastade :(

Tråkigt att höra om kastningen, tyvärr är det sådant som händer ibland.

Jag tycker absolut du ska prova igen!

Jag har själv förlorat X antal fölungar, både innan de födds samt även när de varit 3-4 månader gamla av olika anledningar.
Ett av stona kastade, visserligen i 9:e månaden, fostret lämnades in för analys, stallet hade tidigare varit drabbat av abortvirus och det blev givetvis första tanken. Men inget kom fram på analysen och stress förmodades vara anledningen till att stoet kastade.
Hon betäcktes igen när det blev säsong, efter att vet kontrollerat så att hon inte hade några inflammationer eller för mycket bakterier i livmodern. Efter att stona har kastat (men även efter att de fölat) är det viktigt att se till att de inte har inflammationer (görs med ul bl a) eller bakterier (vet gör ett bakt.prov från livmoderhalsen). Finns inflammation/bakterier så ordineras förmodligen medicin, sköljning eller så får det "läka ut" av sig självt, beroende på hur det ser ut.
Vi fick efter det ett välskapt stoföl, helt utan komplikationer.

Känslan av att få ett föl är större än rädslan för att mista det - man kan aldrig garantera att allt går bra, även om fölning går bra kan man mista dem senare i livet - men det är sånt vi får ta i beräkning om vi ska avla på våra djur. De "försäkringar" vi kan ta är att försöka ställa stoet i en lugn miljö, inte utsätta dem för mkt häst som far fram och tillbaka (någon enstaka bör inte göra något, så länge man är observant på hästarna som kan hamna runt omkring hästen som är ute och åker), vaccinera mot abortvirus samt ta en foster-/fölförsäkring om det inte ingår när man betäcker.

Jag hoppas att du beslutar dig för att betäcka igen, det är värt det - oavsett tidigare abort!

Om du orkar, tycker jag absolut att du ska betäcka om. Troligt är att det inte är något fel på ditt sto, som någon skrev tidigare kan det bero på många olika orsaker. Virus,missbildningar, mm. Djurkroppen är ju "smart" och gör sig av med sånt som det troligtvis inte skulle gå vägen med.

Men jag förstår precis dina tankar och hur du känner! Vågar man riskera att det händer igen?

Jag var i din sits förra året. Jag skrev en massa här då om mitt sto som kastade på dygn 221. Det var jättejobbigt och jag var jätteledsen (mitt sto tog dock det hela med ro). Alla förväntningar som bara sprack:(. I mitt fall var det tvillingar, så jag behövde aldrig fundera på orsaken. Men jag tänkte att orkar jag prova igen, och i värsta fall gå igenom detta igen??
Rätt snabbt kom jag fram till att längtan efter en fölunge (både för mig och mitt sto) gjorde att det blev värt att betäcka igen. Idag går hon rund och go i hagen, dräktig på dygn 208:)
Klart jag är lite nojjig, lyfter på svansen och kollar juvret varje dag (det var så det började förra året, lite flytningar, växande juver och mjölkdropp).
Går det åt pipsvängen i år igen vette sjutton om jag orkar försöka en tredje gång, men jag tänker att man kan ju inte ha sån otur att hon kastar 2 ggr. Inte på rad iaf.

Så - go for it, tycker jag!;)

Knapplån!
Jag harett sto som ska föla i april o ett i mars.
Nu kommer det ett dräktigt sto med föl vid sidan i veckan.
Skulle ni vågat släppa in dem direkt till det ena stoet o hennes föl o en fölunge till.
Det är 3 hingstföl som ska gå tillsammans när de är avvanda.
Sen ska en lekfarbror in o hålla ordningen o tryggheten bland killarna.
Om jag ska hålla sto o föl isolerade innan för att undvika ev smitta(kvarka går ju nu bla o sen är man ju alltid rädd för abortvirus)...hur länge bör hon gå själv?
Brukar ju också hålla stallet stängt för främmande hästar när det finns dräktiga ston.
För kvarkan räcker väl 2 v har jag för mig, men hur länge kan de bära på abortvirus?

Knapplån!
Jag harett sto som ska föla i april o ett i mars.
Nu kommer det ett dräktigt sto med föl vid sidan i veckan.
Skulle ni vågat släppa in dem direkt till det ena stoet o hennes föl o en fölunge till.
Det är 3 hingstföl som ska gå tillsammans när de är avvanda.
Sen ska en lekfarbror in o hålla ordningen o tryggheten bland killarna.
Om jag ska hålla sto o föl isolerade innan för att undvika ev smitta(kvarka går ju nu bla o sen är man ju alltid rädd för abortvirus)...hur länge bör hon gå själv?
Brukar ju också hålla stallet stängt för främmande hästar när det finns dräktiga ston.
För kvarkan räcker väl 2 v har jag för mig, men hur länge kan de bära på abortvirus?

Jag hade absolut satt de nya i "karantän".
Jag hade inte vågat chansa.

Till TS.
Vad tråkigt:( men jag hade nog betäckt igen nästa år. Man har förhoppningsvis inte samma otur 2 år i rad.
Är det Chilli som varit på klinik. Hur har det gått med hennes mugg?

Men hur lång karantän??
2v räcker för kvarka men abortvirus??
Saknar stommen här....vart har du tagit vägen?

Men hur lång karantän??
2v räcker för kvarka men abortvirus??
Saknar stommen här....vart har du tagit vägen?

Tyvärr vet jag inte det hur länge. Har för mig jag har hört någo somhaft nya hästar i karantän i ca 3 veckor. Är du osäker hade jag hört med vet. Man blir lätt nojjig med dräktiga hästar :crazy: Har själv två dräktiga gått ca 170 och 210 dygn.

Ja jag ska fråga för säkerthets skull.
Den ena fölungen är definitivt inte billig o kanske stoets sista.
O den andra är hingstens sista årgång.

Jag vet inte exakt, men vid de fåtal tillfällen vi stoppat in nya hästar på lösdriften under höst-vinter har jaghaft de i karantän minst 4 veckor.

Ok. Ja man vill ju verkligen inte riskera något.
Även om jag tror stoet stått väldigt skyddat i litet stall.

Hmmm... ja... Jag har lite olika erfarenheter från det här. Även om det inte helt och hållet är "vetenskapligt bevisat" så tänker jag ändå tala om vad jag varit med om. Orsakerna kan eg vara många och jag vill inte skrämma upp er, så ta detta med en nypa salt!

Jag har jobbat på stuteri (har även egna fölmärrar), har med andra ord varit i kontakt med X antal fölmärrar och fölungar, diverse komplikationer och besvärliga förlossningar. När det kommer till abortviruset så tycker jag att det är extremt svårbedömt. Anledning?

Vid ett par tillfällen har stuteriet drabbats av abortvirus, trots vaccinationer och försiktighetsåtgärder. Några av de nyaste stona har "klarat sig" från viruset vid första kontakten (läs: första gången det brutit ut i stallet efter att de kommit dit). Även om de flesta av de andra stona kastat har de "nya" klarat sig. Året efter däremot, har de "nya" kunnat kasta - även om INGEN annan har gjort det... Jag tror det tyder på att viruset kan ligga latent hos hästen. Dock har jag inga vetenskapliga bevis på detta och detta får ses för vad det är - min erfarenhet och tro.

Men en ytterligare erfarenhet är; de ston som drabbats av viruset en gång har inte kastat även om andra ston drabbats runt dem, vilket kan tyda på att de blir mer motståndskraftiga för viruset om de en gång varit utsatta för det.

Allt detta kan givetvis vara tillfälligheter och unikt för just det här stallet.

Önskar Er lycka till med Era fölningar och tänkta betäckningar!

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Verkar ju inte helt otroligt om de skulle kunna utvecka ett viss immunitet på viruset om de drabbats en gång.

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 492
Senast: em-pirre
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 396
Senast: Digbil
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 914
Avel Med tanke på olika bakterier och virus, hur skyddar ni era ston? Tänker främst på er som kanske bara har ett sto som betäcks. Man...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka