Betäcka sto med skleros i rygg

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rebus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 727

rebus

Trådstartare
Stoet ( hbl) är 16 år med bra stam för dressyravel. Tävlad med bra resultat t o m St Georg med hög ridbarhet. Senaste året har allt inte stämt till 100%, det har visat sig att hon har skleros i ryggen.
Är detta ärftligt? Då hon varit en fin tävlingshäst sa veterinären att hon kanske kunde betäckas, men det känns inte rätt om det är ärftligt, eller kan sklerosen ha uppkommit av att hon gått som dressyrhäst väldigt länge och tränats och tävlats mycket?

Sv: Betäcka sto med skleros i rygg

På människa är det ärfligt betingat har aldrig hört om häst kan få det. Så i det fallet vet jag inte om det är det på häst.

Sv: Betäcka sto med skleros i rygg

Skleros är ju en progressiv åkomma, dvs det blir värre med tiden.
Personligen skulle jag inte avla på ett sto med en sjukdom som skulle kunna vara ärftlig, jag är även av den åsikten att om hästen har problem med ryggen, varför då belasta den än mer genom att betäcka henne?

Jag förstår mycket väl att du vill ha en avkomma efter henne, men du får väl fråga dig själv, hur pass mycket eller om hon kommer att lida av att bära runt på ca 100 extra kilo i slutet av dräktigheten och om du tycker att det är värt det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej hästkamrater, Min fritid ska vara och är en aktiv fritid. Man, hus från 1 Maj, hundar och häst - en häst som jag sökt efter en...
Svar
9
· Visningar
1 098
Senast: QuickStar
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 562
Senast: Guld
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 200
Senast: Mayaanna
·
M
Avel Funderar på vilken hingst vi ska välja. Stoet är e. Concorde - Kaliber och kommer från stofamilj 46. Mamma är helsyster med Krocket och...
Svar
10
· Visningar
1 652
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka