Betäcka Shettis...

Sv: Betäcka Shettis...

Vill gärna se fler som betäckt shettisar med större hingstar.
Ni som har gjort detta, sa inte hingstägarna något om eventuella risker?

En fråga som jag också ställer mig :confused:
Vad tänker hingstägarna med igentligen? Är det bara pengar eller vad?????
Shettisarna som är så överrepresenterade angående fellägen och svåra fölningar..Hur kan man bara utmana ödet?
Att plocka ut föl i bitar inget tidsfördriv utan ett rent helvete. :smirk:

Bedrövligt.

AM

Varför avla på en häst som inte har stam o sen dessutom korsa? Varför köper du inte en annan ponny i stället om du vill ha nåt större? Det finns ju redan massa olika ponnyraser i alla storlekar...

Riskera inte ditt sto på sådana ideer o fundera i stället seriöst på varför du ens vill avla på henne. Avelsdjur ska vara rasens bästa o då ingår även stam...

(mina tankar bara)

Varför avla på en häst som inte har stam o sen dessutom korsa? Varför köper du inte en annan ponny i stället om du vill ha nåt större? Det finns ju redan massa olika ponnyraser i alla storlekar...

Riskera inte ditt sto på sådana ideer o fundera i stället seriöst på varför du ens vill avla på henne. Avelsdjur ska vara rasens bästa o då ingår även stam...

(mina tankar bara)

Om du läser alla mina inlägg en gång till så får du svaren på dina frågor.
Min häst har faktiskt stam (har nog alla hästar) dock är inte hennes pappa avelsgodkänd, hon är undan ett ganska så hyfsat shettissto.:smirk:

Ja, hennes pappa är inte godkänd så...

Ameo, vet att du kan massor om detta:bow:.

Är det verkligen så riskfyllt? man betäcker ju B, C-ponnys med ex. mindre fullblod utan problem?
Grejen är att just shetlandsston har så väldigt mycket oftare problem med förlossningshinder även vid renrasavel, så jag tycker inte det är riktigt jämförbart.
Tänkte så här, att betäcka stoet med en ngt större shettis måste ju vara lika riskfyllt som att betäcka med ex. en nästan lika stor Welsh M. dock finns det ju Welshar som är betydligt smäckrare än shettisarna och det måste väl ändå ses som en fördel?
Jag förstår hur du tänker och i normalfallet funkar det säkert som du tänker. Men alla fall är inte normalfall. Ponera att det lilla fostrets kropp anpassar sig efter stoets storlek, men att benlängden inte gör det - hur ska då fostret inuti den lilla lilla mamman kunna veckla ut benen för att ta sig ut normalt via förlossningskanalen?

Men visst en liten WM kanske man kunnat tänka sig om man nu nödvändigtvis måste betäcka stoet ifråga och med en större hingst. Själv tycker jag att det låter som en onödig grej att tillverka ytterligare en ponny i den storlekskategorin, när marknaden redan nu är mättad på små ponnyer. För även om din plan idag är att avkomman ska behållas så kan saker hända i framtiden som gör att du är tvingad att sälja den...

Jag har för övrigt sett ett par avkommor med shetlandsmamma och haövblodspappa och ja, det har gått bra de gångerna också tydligen. Men jag förstår verkligen inte hur man vågar chansa ens. Eller hur man tänker när man låter en så stor hingst betäcka ett så litet sto :eek:, han kan ju perforera henne inuti eller kanske till och med knäcka ryggen på henne... :eek: Jag önskar att det vore straffbart med sådana parningar.

Grejen är att just shetlandsston har så väldigt mycket oftare problem med förlossningshinder även vid renrasavel, så jag tycker inte det är riktigt jämförbart.

Jag förstår hur du tänker och i normalfallet funkar det säkert som du tänker. Men alla fall är inte normalfall. Ponera att det lilla fostrets kropp anpassar sig efter stoets storlek, men att benlängden inte gör det - hur ska då fostret inuti den lilla lilla mamman kunna veckla ut benen för att ta sig ut normalt via förlossningskanalen?

Men visst en liten WM kanske man kunnat tänka sig om man nu nödvändigtvis måste betäcka stoet ifråga och med en större hingst. Själv tycker jag att det låter som en onödig grej att tillverka ytterligare en ponny i den storlekskategorin, när marknaden redan nu är mättad på små ponnyer. För även om din plan idag är att avkomman ska behållas så kan saker hända i framtiden som gör att du är tvingad att sälja den...

Jag har för övrigt sett ett par avkommor med shetlandsmamma och haövblodspappa och ja, det har gått bra de gångerna också tydligen. Men jag förstår verkligen inte hur man vågar chansa ens. Eller hur man tänker när man låter en så stor hingst betäcka ett så litet sto :eek:, han kan ju perforera henne inuti eller kanske till och med knäcka ryggen på henne... :eek: Jag önskar att det vore straffbart med sådana parningar.

Shettissto och halvblodshingst??? :eek::eek::eek: Hoppas för guds skulle att det var semin i sådana fall, han måste ju ha spräckt det lilla stoet ?:cool:

Grejen är att just shetlandsston har så väldigt mycket oftare problem med förlossningshinder även vid renrasavel, så jag tycker inte det är riktigt jämförbart
.

Då undrar jag forskas det något om varför, är det ärftligt betingat om i så fall fortsätter man att avla på ston med fölningsproblem?

För även om din plan idag är att avkomman ska behållas så kan saker hända i framtiden som gör att du är tvingad att sälja den...

Eftersom flera tänker likadant...
Är det bara jag som har funderat över detta innan jag skaffar mina djur och även barn? Jag har "tryggat" mina djur och barns framtid öven om jag skulle dö:crazy: hur kan vi ta i en annan tråd om nån är intresserad...

Jag har för övrigt sett ett par avkommor med shetlandsmamma och haövblodspappa och ja, det har gått bra de gångerna också tydligen. Men jag förstår verkligen inte hur man vågar chansa ens. Eller hur man tänker när man låter en så stor hingst betäcka ett så litet sto , han kan ju perforera henne inuti eller kanske till och med knäcka ryggen på henne... Jag önskar att det vore straffbart med sådana parningar.

Då vill jag inte ens förstå hur dom resonerat med sig själva och andra för att försvara sina handlingar:mad:

Tack för alla nyttiga svar!

.Då undrar jag forskas det något om varför, är det ärftligt betingat om i så fall fortsätter man att avla på ston med fölningsproblem?
Jag vet inte hur mycket det forskas, bara att man har sett en betydligt högre frekvens av förlossningsproblem hos just shetlandsston än hos andra raser. Och man vet inte varför.
Det är inte så att det är samma sto som har problem varje gång och följer inte heller vissa sto- eller hingstlinjer. Utan det är "bara" mer vanligt förekommande inom rasen i stort än hos andra raser.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 004
Avel Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och...
2
Svar
25
· Visningar
3 548
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
6 031
Senast: Habina
·
Avel Vi funderar på att betäcka vårat shetlandssto med en b-ponny hingst för att få fram en fin liten allround ponny men med lite mer...
Svar
6
· Visningar
1 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka