Betäcka Shettis...

Mystofflan

Trådstartare
Hur stor hingst törs man betäcka ett shetlandssto med?

Har ett sto som är efter icke godkänd hingst, varför jag då väljer att göra en riktig korsningsponny.
Stoet har god hoppkapacitet, bra steg samt exteriör dock liten, 97 i mkh.
Jag ska ha kvar avkomman själv så jag är inte intresserad utav ett försäljningsvärde.

Har funderat på Welsh mountain eller dartmoor frågan är om det finns ngn annan ras med god ridbarhet som dessutom är lite "större" om man kan välja större?
Skall givetvis använda mig av godkända hingstar.
Förslag på ras och hingstar är varmt välkomna, gärna i mellansverige...

Sv: Betäcka Shettis...

han är 133 cm hög och börjar nu bli till åren så det gäller att passa på!

Jag skulle aldrig våga betäcka med en sådan stor hingst! Skulle sträcka mig till en stor B-ponny i stället. Dock beror det ju på hur stoet i sig ser ut och om det är första fölet eller inte. Vid första fölet hade jag defenitivt valt en ponny runt 110 i mkh.

Men Welch tycker jag är en bra förädlare!

Hur stor hingst törs man betäcka ett shetlandssto med?

Har ett sto som är efter icke godkänd hingst, varför jag då väljer att göra en riktig korsningsponny.
Stoet har god hoppkapacitet, bra steg samt exteriör dock liten, 97 i mkh.
Jag ska ha kvar avkomman själv så jag är inte intresserad utav ett försäljningsvärde.

Har funderat på Welsh mountain eller dartmoor frågan är om det finns ngn annan ras med god ridbarhet som dessutom är lite "större" om man kan välja större?
Skall givetvis använda mig av godkända hingstar.
Förslag på ras och hingstar är varmt välkomna, gärna i mellansverige...

Shettis ska väl helst inte betäckas med större då de kan ha svåra fölningar?
Det är vad jag har hört iaf.

Skulle i vilket fall aldrig betäcka med större än B på en så liten..

Stor b? runt 129 då? det är 4 cm skillnad .Han mättes dessutom till 128 som 7-åring, men 133 stod på ägarens sida så valde att ta med det. Har aldrig hört talas om att det skulle vara några problem med en lite större hingst till shettis ston, fölet anpassas ju efter stoet. Har en nära vän som föder upp shettisar och det har aldrig varit några komplikationer där trots korsningar med welsh

Jag skulle aldrig våga betäcka med en sådan stor hingst! Skulle sträcka mig till en stor B-ponny i stället. Dock beror det ju på hur stoet i sig ser ut och om det är första fölet eller inte. Vid första fölet hade jag defenitivt valt en ponny runt 110 i mkh.

Men Welch tycker jag är en bra förädlare!

Sona: Väljer att citera mig själv. Jag skulle MAX kunna sträcka mig till stor B. Men inget jag rekomenderar! Skrev ju att hingsten var 133 och då tror jag på detta.

Men skulle ändå välja någon som är max 110 för att vara helt säker på att stoet klarar av det. Speciellt vid första föl.

tror faktiskt inte att 3 cm gör så jättestor skillnad. Och jag tror heller inte att det är någon fara att betäcka den med b/liten c ponny. Men det är vad jag tror. Ts väljer själv, det är ju hennes ponny. Men vill hon ha ett större föl gör det ju knappt till eller ifrån att ta en hingst som är 10 cm högre. fölet blir ju runt 1 m iaf så då kan hon lika gärna välja en shettis. Förstod det på hennes inlägg som att hon ville ha en lite större ponny och uppfattade det då som att den skulle bli liten b ponny.

Jag vill bestämt råda dig att tänka efter både en och fjorton gånger extra innan du bestämmer dig för att betäcka ett shetlandssto med en större hingst.

I normalfallet anser man att fostret anpassar sig efter stoets storlek, men eftersom man faktiskt vet att shetlandsston är klart överrepresenterade när det gäller förlossningsproblem så skulle åtminstone inte jag vilja chansa på att det fungerar i verkligheten.

Vill du ha en större ponny så är mitt råd - KÖP ett föl.

Ameo, vet att du kan massor om detta:bow:.

Är det verkligen så riskfyllt? man betäcker ju B, C-ponnys med ex. mindre fullblod utan problem?

Men min tanke är att förhoppningsvis få en ngt större avkomma runt 1,10-1,15 med ngt bättre ridbarhet, dressyrmässigt. Med kanske lite mindre shettisenvishet... För att kanske få till en ngt bättre nybörjarponny till dom minsta.
Jag är inte ute efter "få" någon maxad b-ponny.

Tänkte så här, att betäcka stoet med en ngt större shettis måste ju vara lika riskfyllt som att betäcka med ex. en nästan lika stor Welsh M. dock finns det ju Welshar som är betydligt smäckrare än shettisarna och det måste väl ändå ses som en fördel?

Har haft både Welsh M och Dartmoor och tycker att dom inte är lika tuffa och påhittiga som shettis, vilket kan vara till fördel för mig. Dessutom är dom fina dressyrmässigt och har hoppningen naturligt i sig.

Att köpa ett föl är inte intressant, då kan jag lika gärna köpa en ridfärdig ponny.
Då det inte kommer att kosta mer än betäckning och vet. för mig att göra detta så vill jag gärna prova. Skulle den ev avkomman inte bli som jag hade tänkt så får jag väl köra den själv:angel: har dessutom flera stora pållar som behöver små sällskapshästar så den kommer hur som helst att göra ngn nytta...

Håller med Ameo. Speciellt som stoet inte fått föl innan heller. Vissa shetlandsston klarar ju inte ens fölningen med en shetlandshingst, så dett blir en verklig chanstagning. Tänk efter vad stoet betyder för er istället för att få en billig avkomma. Det är inte roligt att se sitt älskade sto med spräckt bäckenben eller med ett föl som är så stort att det krävs flera vuxna personer för att dra ut det dött, eller ett föl som lever men går sönder medans veterinören försöker få ut det? Jag har sett alla dessa komplikationerna på nära håll och då finns det ände så mycket annat som kan fel vid en fölning.
Att man kan betäcka lite större ponnys med t ex fullblod är ju en helt annan sak. Jämför modellen på hästarna. En Welsh har ju inte samma stora kropp och för hållandevis korta ben som en shettis har. De är mer lika och innehåller redan från början en del fullblod. Det skulle i såfall ligga närmare att jämföra med att man betäckte ett welsh sto med ett kallblod risk mässigt.

Jag håller med bägge ovan särskilt med tanke på riskerna. Om du alskar ditt sto och vill ha en avkomma som ska gå som sällskap. Välj då en fin shetlandshingst finns mängder av dom!

Självklart vill jag ju inte riskera stoet det är ju därför jag söker info.
Har kanske varit otydlig i min fråga oxå, stoet har haft ett föl tidigare utan problem med shettishingst.

Jag vill inte ta fram en billig avkomma bara för att, jag vill se om det kan bli en avkomma med högre ridbarhet än vad shettisen har fast det fortfarande är en liten ponny. Syftet är alltså inte att få en större ponny, men ngt större än 97 skulle inte skada.

Dröjer ca 5 år innan jag behöver en liten ponny igen och skulle inte detta gå så struntar jag i att betäcka och köper en "färdig" ponny då.

Att man kan betäcka lite större ponnys med t ex fullblod är ju en helt annan sak. Jämför modellen på hästarna. En Welsh har ju inte samma stora kropp och för hållandevis korta ben som en shettis har. De är mer lika och innehåller redan från början en del fullblod. Det skulle i såfall ligga närmare att jämföra med att man betäckte ett welsh sto med ett kallblod risk mässigt.

Men nu är ju min tanke att göra tvärtom, betäcka kallblod med en ädlare. Menar du att det ändå innebär samma risker?
Finns ju massor med korsningar med shettis ex. russ och dom är ju mer exteriört lika?
Att då välja en hingst som har en mer smäcker exteriör än shettis är det så fel tänkt?

Ja fast du får ju i dessa korsningar också titta på vem som är hingst och vem som är sto. Då saker som storlek på stoet och om stoet är av den större rasen o s v.

Min första häst var en korsning shettlandsponny/arab. Visserligen var shettisen väldigt hög tror hon var 1.10, araben var 1.58, Fölningen gick jättelätt, kanske på grund av att hon haft många föl innan men detta är nog inget att rekomendera...

Ja fast du får ju i dessa korsningar också titta på vem som är hingst och vem som är sto. Då saker som storlek på stoet och om stoet är av den större rasen o s v.

Okej, skulle alltså en Welsh mountain hingst på 112-115 vara mer riskabelt än en Shetland runt 107-110 enbart pga av att dom är olika i exteriören mer än olikheten i höjden?
Får ta mig en ordentlig funderare kring detta:confused:

Min första häst var en korsning shettlandsponny/arab. Visserligen var shettisen väldigt hög tror hon var 1.10, araben var 1.58, Fölningen gick jättelätt, kanske på grund av att hon haft många föl innan men detta är nog inget att rekomendera...

Fast så stoor hingst skulle jag inte ta, antar att det var eb tjyvis...

Vi betäckte våran shettis(101cm) med en Welsh på 135cm. Hon hade fått tre föl tidigare och det gick utan problem.
Avkomman blev bara 116cm, vi hade önskat lite större dock.

Vi betäckte våran shettis(101cm) med en Welsh på 135cm. Hon hade fått tre föl tidigare och det gick utan problem.
Avkomman blev bara 116cm, vi hade önskat lite större dock.

Kul att det gick bra för er! Jag hade aldrig vågat prova med en så stor hingst, har tänkt mig OM det blir betäckning max 120cm men snarare 115cm.

Vill gärna se fler som betäckt shettisar med större hingstar.
Ni som har gjort detta, sa inte hingstägarna något om eventuella risker?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 004
Avel Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och...
2
Svar
25
· Visningar
3 548
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
6 031
Senast: Habina
·
Avel Vi funderar på att betäcka vårat shetlandssto med en b-ponny hingst för att få fram en fin liten allround ponny men med lite mer...
Svar
6
· Visningar
1 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka