Betäcka nu?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ostbiten
  • Startdatum Startdatum
Klart du kan betäcka nu. Stoet går ju dräktigt i 11månader, ca... Å 11 månader från nu är ju runt slutet av april början av maj... Så det är väl idealisk fölnings period?
Vad är det för sto du har? :p

Betäcker du nu så föds fölet sent i april eller tidigt i maj nästa år, så det är inte för sent.

Varför skulle det vara för sent? Det är fortfarande bara maj! Det finns de som inte betäcker förrän i juli och vissa även i augusti... :)

Klart det inte är! Mina är inte betäcka ännu. Åker till hingst om ett par veckor först för att betäcka på 30-dagars.

Vet också ett föl som är född i september. Måste vara tråkigt att födas då med tanke på vädret!

Nej säsongen har ju knappt börjat min ska inte betäckas förens i juli då bebisen i magen kommit ut och blivit lite stabil...

Vad har du för sto och vilken hingst har du tänkt?

*nyfiken i en strut*

Elit-hingsten Wessel v.d. Amstelhof blir det i år. Det blir linjeavel på bägge damerna så jag hoppas på ett par riktigt fina fölisar nästa sommar. :)

Okej. :) Visst har ditt ena sto fölat nu? Tyckte jag läste det på shettisforumet.

En följd fråga:

Hur sen tycker ni att man kan betäcka?

Som ett exempel. Jag vet en hingst som jag väldigt gärna hade betäckt mitt sto med, men han kommer med största sannolikhet inte finnas kvar i aveln nästa år p.g.a sin ålder. Nu har jag inte råd till det och jag tvivlar på att jag har råd med det senare i år heller. Siktet är inställt på betäckning nästa år, men om jag nu plötsligt hade haft pengarna till det när är det då för sent?

I er egna synpunkt givetvis.

Mitt sto är betäckt 31 juli, jag hade inte betäckt om ifall det inte tog men det berodde mest på min egen högdräktighet (hade svårt att fixa med betäckning med tjock mage + riskabelt). Men jag tycker att man kan betäcka i augusti också. Men man får ju vara beredd på att strunta i fölchampionat osv kanske.

Såtn som fölchampionat och tre års test intresserad mig inte alls...det senare tycker jag är vedervärdigt så det spelar absolut ingen roll.

Tror i och för sig inte att hag kan spara ihop pengar även om jag hittar jobb nu, vilket är jätte synd för jag hade verkligen velat betäcka mitt sto med Argentinus och han går ur aveln i år. :(

Men finns inte Argentinus på fryst? ledsen annars, har alltid velat ha en avkomma efter honom sen jag var i Holland och hade en unghäst efter honom som "min". Superfin häst. Ska bara hitta ett sto att betäcka först...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 004
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII