Betäcka nu... hjälp..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Molin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 109
  • Visningar Visningar 10 963
Status
Stängd för vidare inlägg.

Molin

Trådstartare
Hejsan!

Jag var ut till stallet idag till min lilla tjej. Red ut och hade det mysigt. TOKbrunstig dock. Red förbi en hingst (Betes ägarens hingst) och hon är sååå kär i honom.

Fick efter ridningen reda på att min sköna dam sprungit igenom tråden i hagen som är en bit ifrån stallet och hingsten för någon dag sedan. Hon hade sprungit raka vägen hem till hingsten och sprungit runt och runt bland träden där så hon har fått lite skrubbsår men inget farligt. Sen hoppa hon in till hingsten, men dom han få ur henne INNAN det hände någe mera. :P

Nu till min anledning av tråden.. Ägaren fråga mej om jag vill betäcka henne med deras hingst (KNabstruper). Hon är tydligen till mycket besvär då hon är tokbrunstig.. Hihii, jag sa att jag inte har pengar till en betäckningen nu och då sa hon att jag fick betäcka med deras.
Menar hon gratis då? Får jag en betäckning och FÖL gratis OM allt går som det ska?

Jag ska prata med henne imorron, brunsten måste ju vara på G ur nu snart.. :S Det är nu det gäller om det ska bli en betäckning. Hade planer på att betäcka iår med en fullblodsarab men min fina tjej såg inge fin ut så jag bestämde för maj/juni 2008.

Om jag betäcker min tös nu så vill jag ju betäcka fortfarande nästa år med min efterlängtade hingst. Har väntat i 2år snart på att få betäcka med honom.

Min tjej är ett vbl på 5år, blir förstfödeska om det blir något nu, tror ni jag kan betäcka nästa år igen? Jag vill inte betäcka så här sent men nu är hon ju fin igen, saknar lite muskler men dom kommer snart. Lite mer hull behövs iförsig oxå men hon blir finare och finare för var dag som går.

Vad tror ni? Hur ska jag göra?
Blev rejält stressigt nu alltså :S
Vill även betäcka med deras hingst men hade tänkt och göra det om 2 år :P Han ger enbart prickiga föl :love:

Hjälp!!

Sv: Betäcka nu... hjälp..

Med risk för att låta gnälligare än vanligt: Personligen skulle jag aldrig betäcka ett varmblodigt(travar?)sto med vare sig en knabstruphingst eller arabhingst. Om dessutom orsaken till att stoet ev. kommer betäckas i år är citat "Hon är tydligen till mycket besvär då hon är tokbrunstig.." så tolkar i alla fall jag det som om man för att få stoet att sluta "tokbrunsta" ha henne dräktig resten av hennes liv. Dräktig 11 månader och sedan betäcka på fölbrunsten och hoppas på att hon tar sig direkt för att slippa "tokbrunster". Vansinne och min åsikt...

Hehe, skulle ha förklarat bättre. Sorry

Tjejen min har aldrig varit tokbrunstig, visst väldigt brunstig men hållt sig innanför staket och sådant. Hon var brunstig hos dom förut med men med lugnare brunst.

Nu är hon tokbrunstig och som jag sa, jag var ju inne på betäckning detta år men fickk tillbaka henne i inte sådant fint skick i maj. Och bestämde då mej för betäckningen nästa år.

Nu är hon ju fin och klarar det, och jag är sugen på denna hingst med. Han har gett väldigt fina och lugna föl. Dom har betäckt sitt andalusier sto med honom nu oxå.
Jag vill inte bara betäcka henne för att hon är tokbrunstig utan för att jag varit inne på det länge med. Nu har jag chansen till det igen. Frågan är om jag ska ta den? Och tjejen min tränades till trav som liten JA, men har gått som ridhäst sen strax innan 3 då hon vart inriden. Sedan dess har hon bara gått som ridhäst, ja 2år då. Och kommer förbli ridhäst.

Förresten, sett fina föl efter vbl/knabstruper samt vbl/arab och gillar det. Jag vill ha en vbl/arab och tänker behålla det fölet. Kommer nog ev behålla
detta föl med OM det blir någe av det hela satt säga. Och kommer låta min syster få vara med på den då hon älskar hästar. Så ingen kommer säljas direkt.

Senast ändrad:

vilken kanbstrupperhingst är det????jag har betäckt min ponny med sandokhan 1.....jag tycker att du borde kolla upp på knabstrupperföreningen om fölet kan registreras som kanbstrupper....kommer inte ihåg om varmblod är godkänt som inkorsningsras...

Hej...

Oj hjälp.. Jag vet inte vad han heter, kan kolla upp det. :) HAn var godkänd och sådant men sakna licens tror jag. Ska kolla upp allt sådant
när ajg pratar med ägaren imorron. Är noga med och se efter sådant. Men om han inte har licens, hur gör man då? För det var en som var där förra året iaf..
Vad har dom för hemsida då? Ska man ringa dom och kolla om det eller går det och se på sidan?

Men tror dom gör de, dom har ett 1års föl eller om han är 2 :S som är vbl/knabstruper.. Ska kolla upp det, absolut.

Hei

Synes ikke du skal bruke en hingst bare fordi du får bruke han gratis, de koster uansett så mye å få føll at bedeknings prisen betyr lite!

Har han noe å tilføre din hoppe- kan han styrke noen av hennes svake sider?? Det er nok av "snille og lett håndterbare" hingster, så dette i seg selv er ikke god nok grunn til å bruke han.

Hvilken OX hingst er det du tenkte å bruke neste år??
(er ikke for blandings avl, men er litt nyskjerrig:))

-Birthe-

hehe :P Hängde inte med alls där :S
Förstod lite men det vore snällt om någon kunde översätta lite åt mej :P

Betäcker inte bara för att det är gratis, absolut inte... Och jag vet att det kostar mycket runt om, blodprov eller UL, amvaskning, vaccinering och mer veterinärskostnader.

Gissar att det är varmblodig travare vi pratar om och inte varmblodig ridhäst. Kan inte tänka mig att varmblodig travare är godkänd som inkorsningsras bland knabstruppersarna, men varmblodig ridhäst tror jag ska vara det.
Jag vet inte vad som blir bra med att korsa travare och knabstrupper. Knabstruppern har ofta en ganska brokig stam, och det är nog svårare att gissa vad som kommer att slå igenom, än om man valt en mer konsoliderad ras. Men det är ju skillnad från individ till individ.
Sedan är ju frågan om vad som är så bra med stoet som ska betäckas, at det vore synd och skam att inte göra det. Och om nu stoet är så bra så att det förtjänar sin plats i aveln, så kanske inte första bästa hingst på granngården inte riktigt är bra nog. Men vad vet jag, jag vet ju inte vem hingsten är.
Vad är det för planer för fölet? Gör det något om den inte blir prickig? Och om det inte gör något så kan jag tänka mig en del raser som nog blir bättre med travare.
U

JA jag får kolla upp det där mer.

Om det blir något av så kommer fölet att vara till skogsridning och lite träning dressyr/hoppning. Inget tävlande, jag är ingen tvälingsmänniska så.

Nu måste jag dock fixa mej, ska till jobbet.
Får kolla till sen..

//Malin

Förutom att det är en korsning som inte förbättrar någondera rasen så ska du tänka på att om hon betäcks nu, fölar hon i bästa fall i slutet av juni nästa år. Då har halva sommaren redan gått och du missar chansen att betäcka med den hingst du egentligen vill ha på våren.

Hei

Synes ikke du skal bruke en hingst bare fordi du får bruke han gratis, de koster uansett så mye å få føll at bedeknings prisen betyr lite!

Har han noe å tilføre din hoppe- kan han styrke noen av hennes svake sider?? Det er nok av "snille og lett håndterbare" hingster, så dette i seg selv er ikke god nok grunn til å bruke han.

Hvilken OX hingst er det du tenkte å bruke neste år??
(er ikke for blandings avl, men er litt nyskjerrig:))

-Birthe-

översätter lite försiktigt:

Tycker inte att du ska använda en hingst bara för att han är gratis.
Det kostar oavsett mycket att få föl så betäckningspriset betyder lite.

Har han något att tillföra ditt sto och kan han stärka några av hennes svaga sidor? Det är nog av snälla och lätt hanter bara hingstar så detta i sig är inte grund nog att använda honom.

vilken ox hingst har du tänkt till nästa år?
(är inte för blandningsavel är bara nyfiken?)

Är amatör översättare men sett mycket på tv med norsk text:smirk::smirk:

Takk Lillamy 73!!
Riktig oversatt !!
Trodde de fleste svenske forsto norsk:confused:

översätter lite försiktigt:

Tycker inte att du ska använda en hingst bara för att han är gratis.
Det kostar oavsett mycket att få föl så betäckningspriset betyder lite.

Har han något att tillföra ditt sto och kan han stärka några av hennes svaga sidor? Det är nog av snälla och lätt hanter bara hingstar så detta i sig är inte grund nog att använda honom.

vilken ox hingst har du tänkt till nästa år?
(är inte för blandningsavel är bara nyfiken?)

Är amatör översättare men sett mycket på tv med norsk text:smirk::smirk:

Nu kan jag svara lite här.. Nyss kommit hem från jobbet!!

Tack för översättningen, förstod en del men är kass på sådant där så det är lika bra och fråga om översättning :P Har själv kollat på danska serier och då hänger jag meed dock :S
Mitt svar till BBS....

Jag tar inte honom bara för att han är gratis, och faktiskt så måste dom ju vilja ha något? Låter ju annars liiite konstigt. Eller vill dom bara att hon slutar med sin tokbrunst som gjort allt lite knasigt där borta..?

JAg är mer för ikke tävling, det ska vara en allroundhäst som mesta dels gillar skogsridning och sådant. Givetvis lite dressyr och hoppning ibland. Men annars bara en mysig häst som alla kan rida :)

Min hingst nästa år är Imre El Thair, varit och hälsat på honom och kollat på avkomman från honom och ett vblsto som ägarn även har. Gillar honom skarpt, fin och ståtlig :love:

Jag är inge vidare på att bedömma hästar i hållning och diverse faktiskt. KAn lägga ut någon bild på henne, nu är hon dock under igångsättning då hon stått och haft semester i 2månader.
Inge muskler och hull är ok, men liite till behövs tycker jag iaf.

Bilder... Pillan!!
IMG_3353.jpg

IMG_3358.jpg

IMG_3316.jpg

IMG_3317.jpg

IMG_3364.jpg

Som sagt, inga muskler och mer hull behövs.. Och det går väldigt fint fram. Hon var sjuk i december och tappa då alla muskler och även vikt. (Kolik)..

Ser ut att ha bra bogar och kors. Hur rör hon sig? Rena gångarter? Vad har hon för stam? Övervägande amerikansk eller fransk?

När du väljer hingst - gratis eller ej - välj en som kan tillföra något till ditt sto. Har hon bra travarstam - försök få råd med en bra travhingst; det är det hon är avlad för. Om du "bara" vill avla för att få en häst till dej själv - försök ändå tänka på hennes kvaliteter och brister. Vad vill du ha?

Vet inte mycket om Knabstruber men förstår att de kan vara av mycket olika ursprung och storlek. Tänk dej för! Kan kanske bli toppenbra eller....

Lycka till!

Min hingst nästa år är Imre El Thair, varit och hälsat på honom och kollat på avkomman från honom och ett vblsto som ägarn även har. Gillar honom skarpt, fin och ståtlig :love:

Nu ska vi nog ta det lite lugnt här.

Har du tagit reda på vilka poäng Imre har på avelsvärderingen??

Den poängen säger klart och tydligt att man nog inte ska avla på den individen. Så vitt jag vet har han inte presterat nåt heller.

Mitt tips, betäcka i år med Knabstrupern, så du inte hinner använda Imre nästa år...:smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka