Betäcka med Highlight?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare odetteZ
  • Startdatum Startdatum
O

odetteZ

Jag har en korsnings-sto på 152cm.
hon är fux och älskar att hoppa då hon har en bra framåtbjudning och fina språng. Hon är även bra på dressyr :) men kan vara lite svår men väldigt fin.
Hon har ett fint humör lite egen vilja men man måste visa vem som bestämmer.
kommer ifrån danmark, håller på att försöka hitta mer info om henne, (vi har hittat en i danmark som kanske känner igen henne så hon kanske har stammen osv).

Vi hade tänkt att betäcka henne nästa år med en hingst som är lite mer åt dressyr. Vi hade tänkt oss Highlight 874. tror ni att det skulle passa,?
ni kan kolla på Highlight här: http://www.millegarne.com/highlight.php

Och är det någon som vet vilken färg på hingst man bör betäcka med om man inte vill ha en fux (om mamman är fux?).

bilder på mitt sto hittar ni vell på min sida. finns någrs iaf.

Sv: Betäcka med Highlight?

Och är det någon som vet vilken färg på hingst man bör betäcka med om man inte vill ha en fux (om mamman är fux?).

bilder på mitt sto hittar ni vell på min sida. finns någrs iaf.

Highlight lämnar VÄLDIGT många fuxar.... just as u know. vårat föl efter brunt sto blev fux. och en väns fuxstos blev fux. och har sett o stött på en hel del fuxar efter highlight. som faktiskt e skitlika allihopa med lite speciella teckningar o strumpor. :)

Om du betäcker med en hingst som är fux så kommer du garanterat att få ett fuxigt föl. Vill du vara säker på att inte få ett fuxigt föl så måste du hitta en hingst som inte själv har något fuxanlag och det kan vara svårt att hitta. Om du tittar i tråden om färger på hästar så kommer du att se att en häst har två anlag för färg. Ett från mamma och ett från pappa. För att en ska vara fux så krävs att bägge anlagen den får är för fux. För det anlaget är så svag att det bara syns om det inte finns något annat. Highligt som då redan lämnat fuxar har ju bevisligen minst ett anlag för fux. Så om du vill vara helt säker på att inte få ett fuxigt föl får du leta efter en hingst som inte har gett några sådana innan. Finns en del och om jag inte kommer ihåg fel så är Robin Z en sådan som inte kan få fuxiga föl.

Kan berätta om ett år då jag betäckte mina två fux ston med en fux hingst, vilket ju var lika med att fölen skulle bli fuxar. Bara för att jag inte bara skulle få fuxiga föl så skickade jag mitt svarta sto till en svart hingst. Nu hade jag inte undersökt den hingstens härstamning så noga med tanke på färger. Så jag kan upplysa om det fölet blev den rödaste fuxen av alla fölen det året. Både mitt svarta sto och den svarta hingsten hade var sitt anlag för fux som de lämnade vidare till fölet. Så jag det blev tre fuxar ändå det året.;)

Majim G är annars en väldigt trevlig hingst, och vad det verkar ger han inte fux.

Jag har nämligen kollat igenom nästan alla avkommor och det verkar inte finnas en enda.

(Tyvärr för mig för jag skulle gärna vilja ha en isabell efter min och där verkar han inte kunna bidra. Annars hade valet varit självklart..)

:angel:

Kan tillägga att han har 43 poäng exteriört, gått både medelsvår hoppning och dressyr med bra resultat, samt lämnat en vinnare av Unghäst-VM i fälttävlan.

Dessutom verkar han vara väldigt bussig!

Highligt e e jättefin hinngst som ger fina lugna o snälla hästar med bra gång o hoppteknik :bump:men om färgen e viktig för dig ska du absolut INTE betäcka med highligt då han stenhårt nedärver det därför att han själv föddes FUX min kompis o jag har 2 skit fina highligt avkommer med 2 helbruna ston o båda e fux en svettfux o en stickelhårig......

du måste kolla på modell av häst oxå om din e liten o kompakt eller liten o långlinjerad,mm högställd/lågställd,mm de e mkt att tänka på färgen e de minsta bekymmret!! har avlat hopphästar i 12år skicka gärna en bild på ditt sto så kan du få förslag på olika hingstar, frågan e ju om du vill ha en hopp eller dress häst. mvh malin

De avkommor efter Highlight jag träffat har varit antingen skimmel eller fux. Själv har jag en rödskimmel efter honom. (mamman fux)

Silvano tror jag skulle passa. En mkt högrest mörk hingst med trevligt temperament! Ger ofta mörka avkommor:)

du måste kolla på modell av häst oxå om din e liten o kompakt eller liten o långlinjerad,mm högställd/lågställd,mm de e mkt att tänka på färgen e de minsta bekymmret!! har avlat hopphästar i 12år skicka gärna en bild på ditt sto så kan du få förslag på olika hingstar, frågan e ju om du vill ha en hopp eller dress häst. mvh malin

jag skulle vilja ha en hopphäst. fast ändå med lite dressyr tendenser.
det skulle vara väldigt snällt om du ville hjälpa mig att ge förslag på olika hingstar, ska jag skicka några bilder på mitt sto?

Majim G är annars en väldigt trevlig hingst, och vad det verkar ger han inte fux.

Jag har nämligen kollat igenom nästan alla avkommor och det verkar inte finnas en enda.

(Tyvärr för mig för jag skulle gärna vilja ha en isabell efter min och där verkar han inte kunna bidra. Annars hade valet varit självklart..)

:angel:

ja han var väldigt fin iaf....

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 390
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!