Betäcka halvblossto med ponnyhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jessie81
  • Startdatum Startdatum
Sv: Betäcka halvblossto med ponnyhingst

sekt A hingsten som jag har på station 2004-2005 betäckte 2 halvblodston i somras, e Ceylon och e Magini. Det var lite pyssel med gropar o dyl :D
Fölet som blev totalchampion på vår fölutställning i år var e sekt C hingst u fullblodsto= blir nog maxad D.

God idé tycker jag som är inne på samma linje med mitt lilla halvblodssto. Jag skulle valt liten welsh och till mitt sto tänkte jag i så fall försöka hitta en med Cawdor Hywel i stammen. Där har du verkligen prestation och ridbarhet. Min egen första ponny var e. Cawdor Hywel och han var en pärla på alla sätt. Men det finns förstås många bra, små, welshar. Connemaror har jag lite mer blandad erfarenhet av - i alla fall har jag träffat många som varit i överkant heta och det kanske inte är perfekt för ditt sto plus att de är lite större.
Jag känner förresten uppfödare till mamman till årets bästa femåriga dressyrponny och det är ett halvblodssto på strax under 1,60.

Var det inte detta sto som du trodde skulle få sin avkomma att bli närmare 170??...en åring du har??Lämnar hon så stort...jag då blir det nog stort oavsett vad du använder...men det kanske inte är samma sto?

Jo, det är samma sto, men jag hoppas att den storleken kommer ifrån hingsten till åringen. Hennes årsföl efter Quite Easy är betydligt mindre. Stoet har också nästan bara små hästar i stammen, så med en riktigt liten hingst borde den inte gå över måttet. Tro mig, ettåringen har chockat alla med sin storlek, men en del tror att hon kanske växt tidigt och inte blir så himla stor ändå. Tattatmåttet säger 170cm i mkh. Bara att vänta och se.. :confused: :confused:

Vill inte göra dej besviken och du tror säkert jag skojar nu...men jag vet ett hbl/russ korsning...pappan är 122 cm och mamman 162 fast med stort bakom sej och avkomman blev 163!

Jag tycker hbl/welsh brukar var väldigt trevliga....

Ha ha, alltså världens största ridponny då. :rofl: :rofl: :rofl:
Ärligt talat, så är det ju den biten som oroar mig också. Blir avkomman över 160 i mkh är det iallafall OK, blir den typ 150 i mkh känns det rätt trist. Men det vore så himla roligt om det fungerade!

Dessutom har jag två spekulanter på minihästar ( runt 150-155cm i mkh) redan, om det skulle bli så illa. Kanske sambons idé om shettishingst inte var så dum iallafall?!

hi,hi ja du skulle sett min egna min när jag fick veta vad det var för korsning! :D

...shetlandsponny och halvblod...hi,hi kan ju alltid kalla avkomman för "halv-lands-häst"...blir väl en halv häst väl? :rofl:

Skämt och sido...det går hyfsat bra att sälja hästar i mellanstorlek idag...mkt tack vare det ökade westernintresset. ;) :)

Hon skulle bli en bra mamma till en sådan liten rackare, hon tror ändå att russet ( född 2003 ) är hennes föl. Så hon är van vid, hm kortbenta bebisar. :)

Tror att hennes avkommor kan hoppa/tävla oavsett storlek, själv löshoppar hon 180cm med god marginal, trots att hon är så liten. Riktig hoppmaskin du vet, hennes två föl hoppar redan över allt de ser, inkluderat staketet till hagen.

Jag är så rådvill, men jag har ju ett par månader på mig. Vi får väl se vad som lockar mest till våren, liten plutt, eller stor kille. :banana:

SofiaP skrev:
Jag skulle valt liten welsh och till mitt sto tänkte jag i så fall försöka hitta en med Cawdor Hywel i stammen. Där har du verkligen prestation och ridbarhet.

Hywel är morfar till hingsten på min användarbild. Han har även tävlingsmeriterade föräldrar. Jag gillar Hywel-barnen, har själv haft ett sto efter honom. Hywel lämnade ofta en hel del humör - men rätt humör för tävling.

Isåfall kan jag rekommendera Rimskij RW 104. Har själv fött upp en avkomma efter honom som är väldigt trevlig både utseende och temperament. hon fick 9a på skritten som föl och är idag ännu bättre än som föl ( 2år nu). Rimskij har Cawdor Hywel som morfar precis som Dalatjej skrev. :)

Finns så mycket fina hingstar! :love: :love:

Har försökt titta på ponniernas prestationslista, liknande halvblodens Blup-lista antar jag, men problemet är ju att alla welshhingstar som toppar listan är döda!! :mad:

Det finns ju många mer oprövade hingstar, men det känns ju tryggare med mer dokumenterad prestation. Särskilt då man är ny på den här typen av avel.

Någon som vet hur det här ligger till?
Halvblod & Welsh blir Svensk Ridponny ( stämmer eller hur? )
Halvblod & Sv Ridponny blir ? :confused:

Ska inte en "godkänd" ridponny ha ett visst antal % fullblod i sig? Jag funderade på att betäcka kompisens halvblod med en welshhingst, men den avkomman skulle antagligen ha för lite xx för att bli rätt sorts ridponny.

Jag är ju novis på ridponnyavel, men jag har förstått det som halvblod och welsh blir Sv Ridponny. Men är inte säker på det, bara det info jag försökt klura ut från deras hemsida.

Welshhingsten Candide RW 72 (e.Cawdor Hywel) som återfinns på sjätte plats av ponnyhingstarna när det gäller prestationsnedärvning är i livet, du hittar mer info om honom här.

Hlsn Helena

Så fin!! :love: :love: :love:

Vet du vart han står? Skulle vara kul att se honom live!

Tack för tipset! :D

Men Candide tar väl bara emot begränsat antal ston numera väl, samt att han tar inte emot större ston längre...eller har jag fel??Men det finns väl fryst efter honom också väl??

För att stamboksföra en ridponny ska den ha 25% fullblod, men för att registrera en ridponny behövs det inte. Det finns ju dock rena halvsblodhingstar godkändaför ridponnyavel.

En regel som är mkt diskuterad och som troligen kommer att tas bort snarast.
Och för övrigt kan allt som är under 148cm registreras som svensk ridponny.

Liknande trådar

Avel Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och...
2
Svar
25
· Visningar
3 545
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 657
Senast: ameo
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·
Avel Vi har ett sto imp Polen, reggad som svensk ridponny. Stoet är maxad D, bra klipp i henne i all ridning och hoppning,bra kapacitet i...
Svar
1
· Visningar
969
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka