Betäcka halvblossto med ponnyhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jessie81
  • Startdatum Startdatum
Sv: Betäcka halvblossto med ponnyhingst

Vad är bäst.
Får ju ett föl i sommar e WM hingst u import sto. Ska jag regga det som welsh part breed direkt el som ridponny (korsningponny???) Vet inte om det är så stor ide att regga som korsningsponny först för att sedan få en wpb stämpel i passet. Detta föl är ju ändå inte något som kommer att visas eller avlas på i framtiden. Stoet fick en sista(?) (21år pensionär från ridskola)sommar med egen hingst (gissa hur många gr hon passade på att brunsta i somras :o :D ). Riktig buskavel eller hur :D ;) :banana: söta var de att se på iallafall :D

peråke skrev:
På hingstsidan var man dock mycket avelsmässiga, de få hingstar med bra kvalite´och fullständig härstamning användes. På hingstsidan i ridponnyavel fanns inga oönskade sidor. Det var fullblod och importerade welshar och Brittiska ridponnyhingstar. Generation efter generation har man sedan använt väl definierade hingstar och som dessutom är brukstestade. För varje generation har man sedan halverat generna från de mindre lämpliga raserna. Fyra generationers avel med godkända hingstar(härstamning, exteriör, bruksegenskaper) har krävts av ett sto för att hon skall kunna bli hingstmor.

Men vad händer om vi i Sverige börjar godkänna hingstar som inom två generationer bär fyra raser och inte har något fullblodsinslag.
Hur kommer avkommorna att se ut--blir det enligt rasstandard.
Ädla ponny med en mankhöjd av max 148 cm
Nja, allt är väl relativt.............
Hingstar som :
Bwlch Valentino
Wingrove Minkino
Oakley Bubbling Spring
Oakley Bubbling On
Oakley Bubbling Bobberty (Valentino i tyskland)
Potato
Bubbly
Catherston Red Gold
Catherston Nightsafe
Sarnau Golden Star
osv osv
kan väl knappas kallas för att ha full stam?(lite luckor här och där)
Eller sitter du inne med hittills okänd information, i så fall tror jag hela världens ridponnyuppfödare skulle bli väldigt tacksamma för den informationen, och avlandet skulle förenklas en hel del.

jag skulle nog välja WPB då är du också berättigad till alla championat. Samtidigt har du dina alla i samma avelsföreningen(nu blir jag väl hängd) Jag ska regga mitt gamla ridponnysto i WPB, har försökt att få ett pass till henne i ett år nu men misslyckats så nu provar jag welsh PB. I grund o botten är det väl strunt samma, jag säger som ni andra bara det är bra ponnyer spelar det ju ingen roll för vad dom kallas(Fast mina kallar jag helst för Welsh K......)

Raskod 99 ofullständig hässtammning typ okänd samt icke godkänd hingst etc.
Raskod 93 e. ridponnyhingst u. sto med ej kvalifiserad härstammning eller efter renrashingst typ NF, Welsh, Connemara etc.
Raskod 43 e. Ridponnyhingst u. sto med kvalificerad härstammning.

99 är allt man inte vet vad
93 är korsningsponny
43 är ridponny

Känner du till eller någon annan Cusup stuteriets Ridponnyhingstar?

I Holland är det väldigt Poppis att köpa in nytt avelsmaterial från England, Den Brittiska Ridponnyn är ju grunden till all ridponnyavel som jag har förstått, här hemme sitter halva avels Sverige och rynkar på näsan åt dem? :confused:

Jag känner till en hel del om Cusop stuteriet, är det något speciellt du undrar om?
Ju mer jag tittar på holländska stammar, ju mer engelskt hittar jag, jag skulle helt enkelt tro att holländarna är skickliga på att plocka ut *godbitarna* ur engelska ridponnyaveln, säga vad man vill om den engelska ridponnyn, men det är nog svårt att hitta bättre förädlare.
Att sen vissa i sverige rynkar på näsan åt det engelska blodet är nog mer pga att halva styrelsen i asrp är hingstägare med tyskt och holländskt blod, och tänk den hemska tanken om det skulle finnas en massa bra engelska hingstar på naturlig betäckning med låg språngavgift, vem använder då dyra seminhingstar??

Jag satt och surfade hamnade på Cusup och där hittade jag min hingsts mormor stam, hon har två helbröder Cusup Dark Secret samt Cusup Disciplin.
Mormor till min hingst är Cusup Dynasty e.C Flamingo u,C Destiny. Skulle vara lite intressant att veta mer om hingstarna. Jag har också insett att det jag gillar bygger på Brittiska Ridponnyer, farfar till min hingst är Downland Folklore så nog är han Brittisk i mångt o mycket!

C Dark Secret och C Disiplin är 2 MKT välkända hingstar som förekommer mkt i engelsk avel. Utställningsvinnare och har massor med vinnande avkommor. Jag ska kolla upp stammen, jag tror att det ligger en hel del arab bakom och *Show Hack*blod.

Kul att höra, hans mor har 10 mkt framgångsrika avkommor, känner du till C Destiny och C Flamingo samt deras dotter C Dynasty?
Det känns roligt då hans morfar var en av Tysklands mest vinstrikaste hopponnyer.

Liknande trådar

Avel Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och...
2
Svar
25
· Visningar
3 545
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 657
Senast: ameo
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·
Avel Vi har ett sto imp Polen, reggad som svensk ridponny. Stoet är maxad D, bra klipp i henne i all ridning och hoppning,bra kapacitet i...
Svar
1
· Visningar
969
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka