Betäcka halvblossto med ponnyhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jessie81
  • Startdatum Startdatum
Sv: Betäcka halvblossto med ponnyhingst

Candide star i Ostergotland vad jag vet, och jag har sett honom live. Tjusig var han, och verkar ha god prestationsnedarvning... men Kulltorps Yrrol som ocksa foreslagits, har nastan annu mer utstralning.. tycker jag :)

Hbl-Welsh blir korsningsponny ras kod 93
Hbl - ridponny blir raskod 93 det med
Welsh - Ridponnyhingst blir 43
Men vad spelar det för roll 93 blir ridponnyer med ofullständig stam samt ridponnyer efter renrashingstar.
Fullblodsreglen kommer nog inte att försvinna det är mycket bra att ha fullblod i sina ridponnyer har det visat sig.

Nej alla ponnykorsningar blir inte ridponnyer!!!! Dom blir ras kod 93 korsningsponnyer. Ridponnyer är raskod 43

Du rekommenderas läsa ordförande för ASRP's insändare i Ridsport, man har äntligen insett att allt svenskt inte är dåligt, att Urbino fungerar utmärkt i RIDPONNYavel, att man måste omvärdera tidigare rigida ståndpunkter, för till syvende och sist är det köparen som väljer vad dom vill köpa, det spelar ingen roll om ponnyn är stamboksförd eller korsning utan avelsvärde, är den utan prestation så lär nog den vara ganska ointressant på marknaden. Utställningsmeriter i all ära, men utan prestation kommer man ingen stans. Vad gäller fullblodsinslag, så kan man ju undra hur hingstar med 25-30% fullblod (importerade) kan ge avkomma med 25% fullblod, men svenskfödda hingstar måste ha 50% för att ge avkomma med 25% om dom betäcker renras sto eller sto utan fullblodsinslag. Jag får inte ekvationen att gå ihop.

Var och en får väl ha en åsikt, ordförande gav sin personliga åsikt jag ger min, hon själv skulle aldrig komma på tanken att avla på allt. Det är inte det samma som vad asrp står för!

Att leva som man lär ???

Jag har också läst ovannämnda inlägg i ridsport. Artikelförfattaren tycker det är helt OK att i Svensk ridponnyavel blanda ihop diverse raser med totalt skiftande utseende, stort-smått-högställt--lågställt--grovt--tungt--lätt.

Artikelförfattarens egna ridponny som alla är importer består hela härstamningen av lätta ädla rätt stora C-ponny welshar (sek B) med ridponnytyp (Downlandblod) och små arabiska och engelska fullblod som alla har den typ som man vill avkommorna skall få och med en mankhöjd kring 150 cm.

Jag får INTE ekvationen att gå ihop.

?????
Känns som att ni diskuterar olika saker här.

japp! Men när jag skriver skriver jag min högst personliga åsikt och jag avlar som jag tror är bäst!

Ja vet. det är lugnt. Jag vet vad jag har dig i aveln någonstans! ;)

Jag har två förslag.
Fabian II RW 79 har tävlat SM i både hoppning och fälttävlan och har ett helt underbart psyke!
Blue Sham RC 92 har tävlat alla individuella SM mellan 1995 och 2001 utan en enda förslitningsskada och har även han ett otroligt psyke!

Men vad det gäller Shammen är jag partisk. :angel:

Senast ändrad:

Skönt, snart har jag min hemsida uppdaterad då kan du se mina sötnosar som har kommit hem från Holland!
Har du ingen sida eller bilder på den nya skönheten!

Finns det bara en rätt väg till ridponnyavel? Jag har liksom asrp's ordförande studerat dom tyska och holländska hingstarna och stonas härstamning längre bak, och hittat både det ena och det andra, allt från Irish draught, frieser, haflinger, shetland till Wildbaum (liknande russet) och det berömda stoet *Okänd*. Hur tror du att man började nån gång i tiden? Visst kan dom som har råd köpa in färdigt avelsmaterial, men vi andra fattiglappar får nöja oss med det vi har och avla uppåt. Förhoppningsvis ska varje generation bli ett snäpp bättre än tidigare, för det är väl det som är finessen med avel?
Och sen som alltid kommer den intressanta frågan: Vad söker köparen???
Så länge dom irländska importerna dominerar i hoppning lär det vara dom som betingar det höga priset, och som irländska hästhandlare alltid säger :You cant jump the papers...... :) :)

Jag är i sluttampen av arbetet med min sida. behöver bara hjälp med att lägga ut den. har min sista lektion i webb om två veckor :banana:
Här en en bild så länge!

Hon har samma färg som mitt nya sto!!!

Jag lovar att det blir fler, men jag fick munkavel av en viss person men efter den insändaren i viss tidning antar jag att jag får skriva vad jag vill och vad jag tycker!!!
Så nu får vi börja disskutera igen..... :rofl: :rofl:

poloplayer skrev:
Finns det bara en rätt väg till ridponnyavel? Jag har liksom asrp's ordförande studerat dom tyska och holländska hingstarna och stonas härstamning längre bak, och hittat både det ena och det andra, allt från Irish draught, frieser, haflinger, shetland till Wildbaum (liknande russet) och det berömda stoet *Okänd*. Hur tror du att man började nån gång i tiden? Visst kan dom som har råd köpa in färdigt avelsmaterial, men vi andra fattiglappar får nöja oss med det vi har och avla uppåt. Förhoppningsvis ska varje generation bli ett snäpp bättre än tidigare, för det är väl det som är finessen med avel?

Ja och studerar du dom riktigt noga så är det så att det efter andra världskriget fanns det i de länder som hade haft krig mycket lite hästar och ponny överhuvudtaget. Man tog vad som fanns och betäckte allt man hade. På hingstsidan var man dock mycket avelsmässiga, de få hingstar med bra kvalite´och fullständig härstamning användes. På hingstsidan i ridponnyavel fanns inga oönskade sidor. Det var fullblod och importerade welshar och Brittiska ridponnyhingstar. Generation efter generation har man sedan använt väl definierade hingstar och som dessutom är brukstestade. För varje generation har man sedan halverat generna från de mindre lämpliga raserna. Fyra generationers avel med godkända hingstar(härstamning, exteriör, bruksegenskaper) har krävts av ett sto för att hon skall kunna bli hingstmor.

Men vad händer om vi i Sverige börjar godkänna hingstar som inom två generationer bär fyra raser och inte har något fullblodsinslag.
Hur kommer avkommorna att se ut--blir det enligt rasstandard.
Ädla ponny med en mankhöjd av max 148 cm

Rodde skrev:
Jag lovar att det blir fler, men jag fick munkavel av en viss person men efter den insändaren i viss tidning antar jag att jag får skriva vad jag vill och vad jag tycker!!!
Så nu får vi börja disskutera igen..... :rofl: :rofl:
MUNKAVEL???
Lever vi i en gammaldags Sovjetstat?? :bump: :bump: :bump:

Mitt sto f.98 e.Little Q är större än både sin mamma och sin pappa... :angel:

/Lizzie

raskod 99- helt okänd härstamning
raskod 93- halva härstamningen okänd (t:ex min som är e. godkänd NF hingst, resten okänt)
raskod 43- känd härstamning, vad det än är.

Det fick jag veta när jag registrerade min.

Jo, det fullblodsreglen kommer förhoppningsvis försvinna.

Liknande trådar

Avel Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och...
2
Svar
25
· Visningar
3 545
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 657
Senast: ameo
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·
Avel Vi har ett sto imp Polen, reggad som svensk ridponny. Stoet är maxad D, bra klipp i henne i all ridning och hoppning,bra kapacitet i...
Svar
1
· Visningar
969
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka