Betäcka halvblossto med ponnyhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jessie81
  • Startdatum Startdatum
J

Jessie81

Är lite sugen att betäcka mitt halvblossto e: Little Q, med någon ponnyhingst, och på detta sätt få fram en bra D-ponny. Hon har två föl sedan tidigare, och de verkar bli stora, trots att hon bara är 156cm i mankhöjd. Så vill jag att det skall stanna på ponnymått, får det väl bli typ en C-ponny hingst. Hon är en riktig hoppkanon, men har även bra gång, men behöver hingstar med hög ridbarhet, och stabilt psyke. Som sagt, detta är bara en fundering, annars blir det halvblodshingst nästa år igen.
Men är det någon som känner till någon bra ponnyhingst? Vad tycker ni om idén, borde ju finnas marknad för att sölja den typen av ponny?!

Sv: Betäcka halvblossto med ponnyhingst

Räkna inte med att den stannar på ponnymått, det kan lika gärna bli en liten stor häst som då är korsning med ponnyhingst vilket inte alltid är lika eftertraktat.
Att använda halvblod i ponnyaveln är väl inte så poppis numera pga just risken för överhöjdare.
Kan dra mitt klassiska exempel, ett halvblodssto på 145 cm betäcks med en welsh-hingst på 128 cm och avkomman blir 155 cm eller mer.

Jag svarar precis som MissFideli.
En bekants bekant gjorde precis den korsningen för några år sedan och den avkomman blev STOR...

Hej
Jo det är ju lätt att avkomman blir större än vad man tänkt sig.
Min kompis betäckte sitt fullblodssto (som var maxad D-ponny) med en B-ponny-hingst (welsh) och det blev en D-ponny på 146 cm (alltså ganska stor)!!
Jag skulle för att vara hyfsat säker betäcka ditt sto med en väldigt liten hingst, gärna en welsh, max 135 cm...
Men som sagt man kan aldrig vara säker på att den håller sig under ponnymåttet, och gör den det inte så har den ju inte något särskilt värde som tävlingshäst och blir nog svårsåld...

En hingst som jag gillar är Kulltorps Yrrol! B-ponnyhingst som gjort kanonkarriär i år i hoppning... Har bara hört gott om honom... :)

Mvh Cissi

Viktigt i korsningsavel är att hålla rätt på ditt stos föäldrars, far och mor föräldrars mankhöjd. Ett sto bär alltid två anlag för mankhöjd. Ett anlag från sin mor och ett anlag från sin far. Själv visar hon en mankhöjd som är mitt emellan sina två olika anlag. När stoet ärver ner sig lämnar hon bara ett anlag till avkomman. Antinget det hon själv ärvt från sin mor eller det hon ärvt från sin far.
Så är ett sto 156 cm så har hon två olika anlag som samverkar och summan av anlagen/2 blir 156 cm. Som exempel kan vi ju använda att hon ärvt ett 150 anlag från sin mamma och ett 162 anlag från sin pappa. 162+150/2=156 cm
Welsar kan även dom bära lite olika anlag för höjd, variationen kan ligga mellan 120-140 cm ungefär. så en welshhingst kan vara summan av 120+140/2= 130 cm.
Vilket betyder att vid en betäckning mellan ett halvblodsto med 156 cm mankhöjd och en welshhingst med 130 cm mankhöjd, kan du få flera olika mankhöjder på den avkomman.
162 anlag från moder+120 anlag från fader. 162+120/2=141 cm
162 anlag från moder+140 anlag från fader. 162+140/2= 151 cm
150 anlag från moder+120 anlag från fader. 150+120/2= 135 cm
150 anlag från moder+140 anlag från fader. 150+140/2= 145 cm
Som du ser så går det oftast bra med så här små halvblodsston och de flesta welshhingstar. Ibland kan det dock vara så att halvblodsston kan ha ännu mer skilda anlag än i exemplet ovan, det ser man bäst med att granska härstamningen bakåt. Oftast är det så att ston med äldre härstamningar som är små oftast bär små till medelstora anlag, halvblod var ju tidigare i Sverige betydligt mindre än dagen mankhöjdsförstorade morderna halvblod.
Äldre ston som är små kan då som du sett ha både små och medelstora anlag kring dryga 160 cm, betäcker man henne med en mordern halvblodshingst som har anlag kring 170-175 cm, så kan hon få föl som blir kring 165-167 cm, men också om det slumpar sig avkommor som blir betydligt mindre.

Risken med små halvblod och fullblod i avel är att dom är små för att dom är födda som tvillingar. Tvillingar blir mindre än vad de bär anlag för.

Fast det där stämmer ju inte alltid. Samma halvblodssto på 145 cm (som sägs vara tvilling, inget vi vet dock) har med en halvblodshingst på 162 cm gett en avkomma som nu vid 2,5 års ålder är 135 cm. Varken mamma eller pappa har C-ponnyer bakom sig och ändå verkar avkomman bli det.

peråke skrev:
Ett sto bär alltid två anlag för mankhöjd. Ett anlag från sin mor och ett anlag från sin far. Själv visar hon en mankhöjd som är mitt emellan sina två olika anlag. När stoet ärver ner sig lämnar hon bara ett anlag till avkomman. Antinget det hon själv ärvt från sin mor eller det hon ärvt från sin far.

Det där är väl ändå att förenkla ganska kraftigt? Genetik är ganska mycket mer komplicerat, ett häst har alltid två anlag för mankhöjd, det är sant, men fenotypen är definitivt inte medelvärdet på genotypen! Det är extremt olika hur olika alleler uttrycks och hur dominanta olika individer är i sin nedärvning...
Dessutom kan man aldrig veta vilket höjdanlag en häst har om man inte har jättemycket avkommestatistik...

Om du vill använda ponnyhingst tycker jag antingen att du ska ta något riktigt litet, typ WM, eller en riktig tysk ridponnyhingst som har ponnymått i många generationer bakåt.
´
Och även om du får en häst på 155 cm kan det nog finnas en marknad ändå, stora hästar med ponnyblod i är ofta hur häftig tävlingsindivder som helst, upp till 130 iaf.

Har ett eget exempel (positivt): mamman irländare, maxad D.
pappan Feliciano, som är stor. Irco Marco var stor, Felicia var jättestor.

Resultatet: 146 cm.

Lycka till!

Tack för alla svar, blir mer sugen nu. Trots att man inte kan garantera att en ev. avkomma stannar på ponnymått, så kanske det är värt ett försök. Hade tänkt mig en myyycket liten ponnyhingst, för att vara mer säker. Var mest inne på connemara, men skall undersöka welshhingstar lite mer nu. Saken är den att jag är en ponnyfantast, som pga mitt tävlingsintresse gått upp på stor häst, men det vore så roligt med mer ponnies i stallet. Men jag skall undersöka hennes stam mer, för att försöka klura ut mankhöjder. Så nu kanske det blir ponnyfölis 2006.... :love:

Planerar du att avla för prestation rekommenderar jag att du läser statistiken över ponnyhingstarnas prestationsförärvning (antal poängtagande tävlingsavkommor enligt Sv Ridsportsförbundet).
Listorna hittar du här:
Lista 1, plats 1-66
Lista 2, plats 67-138

Listorna kan se små ut när du får upp dem, men klicka på symbolen "Utöka till normal storlek", så visas de i originalstorlek, alternativt spara dem och zooma in.

Hlsn Helena

Little Q har fungerat bra i ponnyavel tidigare (vinnare i Ponnychampionatet ex) så det är nog ingen dum idé! Welsh är den ponnyras som oftast ger ett bra resultat när man korsar med halvblod. De är små, eleganta, har oftast väldigt goda gångarter, ett arbetsvilligt lynne och en härlig spänst.

Skulle avkomman växa över är markanden mer än god - endast ett fåtal söker en tävlingshäst, de flesta rider ju för sitt höga nöjes skull :idea:

Menar du halvblodshingsten Little Q så dog han 1999 och det finns inget fryst efter honom. Innan han dog hade han blivit sänkt till C.

Vill bara förtydliga, mitt sto är alltså efter Little Q. Vet du/ni om det var ponnier direkt efter honom, eller med honom lite längre tillbaka som fungerat bra som tävlingsponnier?

Det är stoet som Jessie81 har (och planerar att betäcka med en ponnyhingst) som är e.Little Q :idea: :D

Hlsn Helena

Ponnyn som vann championatet för femåringar 2003 heter "Little Magic" är e.Little Q u.Melissa - som är en welsh-arab korsning.

Little Q var "urgammal" svensk stam på mödernet, det är säkert därför han själv var liten och hans avkommor är ofta små.. Det var också därför han fick få ston då det började komma många intressanta importhingstar i halvblodsaveln. Så hans C är inte så märkligt då han inte fick särskilt bra eller många ston.
Hans far var också av lätt modell med visst fullblodsinslag har jag för mig.
Little Q´s helbror som hette Brown nånting var också liten och hoppade också mycket bra.

Johanna

Little Q är ju efter Any Questions, det var/är väl Miltons morfar? Alltid nått att skryta med, ha ha :D
Är mycket tacksam för de länktips jag fått, har sparat dem, och skall läsa dem noga. Gäller bara att hitta en liten hingst som är avlad med tanke på prestation, och inte bara exteriör. Vågar ju inte ta någon hingst, som är över 140cm i mankhöjd. Min skojfriska sambo föreslog att jag skulle betäcka henne med en shetlandsponny...... :crazy: :crazy:

Sorry, väck i skallen :D

Kuriosa: Little Q:s mormorsmor Lova(ex Lise Lava) stod på min barndoms ridskola ;)

Helbrodern heter Brown Q

Vår welsh sec C hingst betäckte fyra halvblodsston i somras, de var efter Bernstein, Silvan, Master och Granit. Så det är fler som gillar att korsa welsh - halvblod. "Barocktrenden" som drar över Sverige just nu kommer säkert att passa dessa ponnyer/hästar om de inte blir tävlingsponnyer. Lagom storlek - mycket utstrålning - härliga luftiga rörelser och ofta mycket tecken. Jag är väldigt nyfiken på fölen! :bump:

Johanna

Ni som hade tips om "egna" hingstar, var hittar jag mer info om dem?

Liknande trådar

Avel Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och...
2
Svar
25
· Visningar
3 545
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 657
Senast: ameo
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·
Avel Vi har ett sto imp Polen, reggad som svensk ridponny. Stoet är maxad D, bra klipp i henne i all ridning och hoppning,bra kapacitet i...
Svar
1
· Visningar
969
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka