betäcka gammal arab?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nanini
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 130
N

Nanini

min "stallchef" sa att min 19 åriga arab skulle kunna få ett föl nu.. eller att hon hört att man kan betäcka gammla araber. Visste det skulle vara kul... inte för att jag har pengar till det just nu men jag undrar om det är fullt möjligt?

Hon är pigg och fräsh, ryggen är jätte fin. Hon hade ett föl när hon var fyra.

Sv: betäcka gammal arab?

Om hon är pigg och fräsch så kan man kanske ta ut en veterinär för att titta på stoet innan man betäcker. Om det är ett äldre sto så finns det ju en risk att hon har cystor i livmodern som gör att hon inte kan bli dräktig. Det kostar så pass lite att ultraljuda jämfört med att skicka stoet på betäckning, att det lönar sig. Är hon annars fin och frisk så är det bara att betäcka.

Lycka till!

madde++++

I princip så ska det väl inte vara något problem, det finns avelsston som är äldre än så. Men man brukar väl rekommendera att låta en veterinär titta på stoet innan kanske, bara så att allt är ok.

Och sen kan det väl vara lite svårare att få dräktigt också nu än när hon var yngre.

låter vettigt att ta ut vet före :) får se hur det blir.. har inga pengar just nu men ah... får väll se. Blir ett föl i hagen till sommaren som min häst antagligen kommer att sno! Brukar rida förbi en "fölhage" hon gnägger och fölen kommer dirket.. efter kommer sura mammor som sparkar mot min häst! asg* undrar vad hon ropar till fölen haha

men iaf så får jag ju prova på att ha ett föl eftersom att det snart kommer ett..

låter vettigt att ta ut vet före :) får se hur det blir.. har inga pengar just nu men ah... får väll se. Blir ett föl i hagen till sommaren som min häst antagligen kommer att sno! Brukar rida förbi en "fölhage" hon gnägger och fölen kommer dirket.. efter kommer sura mammor som sparkar mot min häst! asg* undrar vad hon ropar till fölen haha

men iaf så får jag ju prova på att ha ett föl eftersom att det snart kommer ett..

Det borde du absolut göra. Du får väl också ha i bakhuvudet att det kan finnas fler risker med fölningen om stoet är gammalt. Oftast rekommenderar ju folk att hon ska ha haft ett föl tidigare, men det är ju inte alltid man tänker på det :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 064
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 874
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka